شهاب الدین جنیدی نبود تعرفه ارزش نسبی خدمات دارویی برای بیماران بستری و سرپایی را یکی از دغدغه‌های فعلی داروسازان بیان کرد.

دکتر شهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به مناقشات و بحث‌های حقوقی که در گذشته بین دیوان عدالت اداری از یکسو و وزارت بهداشت؛ سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان ایران از سوی دیگر بوجود آمده بود؛ اظهار داشت: در بحث تعرفه خدمات دارویی داروسازان ابهامات و تفاسیر مختلفی از قانون وجود داشته و با توجه به اینکه متولی امر سلامت وزارت بهداشت است منطقی تر به نظر می‌رسد که قضات دیوان عدالت به نظرات کار‌شناسی مسوولین نظام سلامت توجه بیشتری می‌نمودند. 

وی با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته ۲ بار مقوله حق فنی و خدمات دارویی به چالش کشیده شد؛ افزود: در هر دوبار با تدابیر وزرای وقت بهداشت و درمان و با استناد به قوانین وزارت بهداشت مجددا تعرفه خدمات دارویی احیا شد اما چیزی که در این میان هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت، استفاده بهینه از توان علمی داروسازان جهت تکمیل‌تر شدن روند درمان بیماران صعب العلاج، کودکان نارس و افراد کهنسال و بیمارانی که سالهاست با بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 به گفته وی لازم است با برنامه ریزی و ایجاد آموزش‌های لازم به بیماران، جهت استفاده از دانش داروسازان هماهنگی و اهتمام بیشتری لحاظ شود. 

 عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در رابطه با خدمات حرفه‌ای داروسازان به بحث حقوقی حق –تکلیف اشاره کرد و بیان داشت: این بحث به معنی آن است که باید در مقابل تکالیف ذکر شده برای داروسازان درداروخانه حق و حقوقی هم تعیین شود. 

وی همچنین در خصوص اینکه سود حاصل از فروش دارو جای حق نظارت و مسوولیت را بگیرد، تصریح کرد: با اجرای اینکار در اصل حقوق مسوولیت‌های وارده به داروساز نادیده گرفته شده و با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه حق فنی به نسبت تعداد اقلام نسخ افزایش می‌یابد؛ خود بیانگر این است که داروساز در ارائه دارو به بیمار مسئولیتی را به گردن می‌گیرد و تکلیفی برآن واگذار می‌شود که در برابر آن حتما حقی بر او رواست. 

 جنیدی نبود k ارزش نسبی خدمات دارویی را دغدغه‌ای برای داروسازان دانست و خاطرنشان کرد: با ورود k خدمات دارویی برای بیماران بستری و سرپایی درکتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی که اخیرا توسط سازمان نظام پزشکی تهیه و به تصویب مراجع مسوول رسیده است؛ امیدواریم دغدغه داروسازان در این مقوله برای همیشه پایان یابد. 

 به گفته وی خدمات دارویی ارائه شده به بیماران توسط داروسازان یک بحث حقوقی حق –تکلیف است که اگر به آن توجه شود مابقی مسائل مرتفع می‌شود. 

 

انتهای خبر /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار