مولا‌نژاد گفت: سرمایه در گردش صنعت غذای حلال در دنیا 1.3 تریلیون دلار است و هم اکنون امکان اعزام شرکتهای گیاهی استان لرستان جهت ورود به بازارهای خارجی وجود دارد.

مولانژاد رییس اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند و مرکز منطقه‌ای انتقال علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر ۲۰ شرکتی که صنعت غذای حلال را اداره می‌کنند، هیچ کدام مسلمان نیستند. 

وی افزود: از لحاظ روان‌شناسی غذای حلال نیز برای غیرمسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است. در غذای حلالی هم که ما استفاده می‌کنیم، ممکن است تا ۸ درصد از محتویات آن حرام باشد. 

مولانژاد با اشاره به سود بالای صنعت داروهای گیاهی، اظهار داشت: با وجود این‎که در منطقه منابع عظیمی از گیاهان دارویی وجود دارد، اما به دلیل اینکه این گیاهان به صورت فراوری نشده در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد، سود سرشار این صنعت پس از فراوری به جیب این کشور‌ها می‌رود. 

وی با بیان اینکه شیرین بیان ایران را ژاپنی‌ها به صورت خام خریداری می‌کنند و بعد افتخار می‌کنیم که شیرین بیان را صادر کرد‌ه‎ایم، تصریح کرد: صادرات سالانه شرکت‎های تولید کننده داروهای گیاهی در ایران سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار است، اما صادرات یک شرکت در پاکستان که هم کیفیت محصول و هم تکنولوژی آن در مقایسه با یک شرکت داروهای گیاهی کشورمان بسیار پایین‌تر است، ۷ میلیارد دلار در سال است. 

مولانژاد با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در صنعت داروهای گیاهی گفت: ایران در این صنعت بسیار موفق بوده، به گونه‎ای که محصولات تولیدی در کشورمان قابل عرضه در بازارهای بین‎المللی هستند و این ‎جای تبریک دارد. 

وی تصریح کرد: امروز خطرات ناشی از استفاده از داروهای شیمیایی برای مردم دنیا روشن شده به همین دلیل مصرف داروهای گیاهی رو به افزایش است. 

مولانژاد اظهار داشت: با توجه به در پیش رو بودن برگزاری اجلاس شرکت‎های داروسازی گیاهی در هند، سریلانکا و مالزی این آمادگی وجود دارد که شرکت‎های داروهای گیاهی لرستان را برای تبادل تجربیات و آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های این صنعت به این جلسات اعزام کنیم. 

وی در پایان با اشاره به استان لرستان اظهار داشت: شرکت‎های داروهای گیاهی استان لرستان برای ورود به بازارهای بین‎المللی نیازمند این هستند که هسته‎هایی را برای برقراری این رابطه به وجود بیاورند.





انتهای پیام/
برچسب ها: دلار ، سرمایه ، صنعت ، غذای حلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار