تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان ملارد، ضرورت توجه هر چه بیشتری را می‌طلبد

شهرستان پرجمعیت ملارد، در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی با کمبود و ضعف روبرو است و با جمعیت متکثر و انبوه این منطقه تناسب مطلوبی ندارد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکی از بخش‌های بنیادی و برجسته جامعه در ابعاد گوناگون مشمول حوزه فرهنگی می‌شود که در واقع امر در مختصاتی گسترده در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و شهروندان جامعه تأثیرگذار است و همواره از سوی کارشناسان، نخبگان و بزرگان کشوری نسبت به جایگاه این امر برجسته تأکید بسیار شده است.

در بسیاری از بزهکاری‌ها، آسیب‌های اجتماعی، تعاملات درون خانوادگی و برون خانوادگی، هنر، زندگی جمعی، ورزش و کار و ... نقش فرهنگ در خور توجه و ریشه‌ای است و برای برون رفت از بسیاری از مشکلات و نارسایی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت همواره نسخه و راهکارهای فرهنگی پیشنهاد می‌شود، در برخی مواقع مورد توجه مطلوب و شایسته‌ای قرار نمی‌گیرد.

یکی از پیش‌نیازها و مؤلفه‌های اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی و ارتقاء سطح و توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای، امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی آن جامعه است که با توجه به بافت و گرایش‌های اجتماعی، سیاسی، دینی و مذهبی و ارزش‌ها و اصول موجود در جوامع، سامان‌دهی و جهت‌گیری‌های خاص به خود را خواهند داشت.

امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه‌ای ارزشی و اسلامی همچون ایران مشمول موارد متعددی همچون مساجد، فرهنگسراها، مراکز آموزشی و فرهنگی، پایگاه‌ها و اردوگاه‌های فرهنگی و ... می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از پیوست‌های فرهنگی برخوردارند.

شهرستان ملارد در این عرصه حساس در برخی از زیرساخت‌های فرهنگی همچون مساجد، کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، سینما، پایگاه‌های تفریحی و فرهنگی در قیاس با جمعیت موجود در آن با کمبود و نارسایی مواجه است.

به طور معمول شهرستان‌های مهاجرپذیر همچون ملارد با تکثر و تنوع فرهنگی خاص به خود روبرو هستند و مدیریت فرهنگی در چنین فضایی، ظرافت و پیچیدگی‌های خاص به خود را می‌طلبد که در صورت مدیریت اصولی و سازنده، از این ظرفیت، می‌توان به نحو مطلوبی بهره جست و آن را به فرصتی ویژه برای رشد و توسعه و بارورتر نمودن هر چه مطلوب‌تر مبدل نمود و در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب و هوشمندانه، به تهدیدی تبدیل خواهد شد که ظهور و بروز تبعات و عوارض نامطلوب و ناهنجاری‌های اجتماعی غیرمحتمل نخواهد بود.

امید آن می‌رود که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است و بخش قابل توجهی از دستور کار کلی کشور در سال‌جاری معطوف به حوزه فرهنگی است، مسئولان زیربط در شهرستان ملارد، به منظور تقویت، ارتقاء و گسترش زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی در  چنین منطقه ای که ازاستعدادها و توانمندی‌های بالقوه بسیاری نیز برخوردار است، نهایت تلاش، ابتکار و امکانات خویش را به کار بندند تا شهروندان و ساکنین این منطقه پرجمعیت و پهناور از امکانات فرهنگی هر چه بیشتری برخوردار گردند.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/ 
برچسب ها: کمبود ، ضعف ، تقویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار