معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی بزرگترین مرکز موقوفاتی جهان اسلام است و درآمدهای آن تنها در راه اهداف و نیات واقفان هزینه می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،جواد محسنی در همایش نگرش جدید به وقف در اصفهان اظهار کرد: موقوفات آستان قدس رضوی از دیرباز وجود داشته ولی اوج آن در دوران صفویه بوده است.

وی ادامه داد: 43.5 درصد اراضی شهر مشهد که بالغ بر 13هزار هکتار می شود جزء موقوفات است و این استان تنها در شهر مشهد 30هزار مستاجر دارد.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تولیت آستان قدس رضوی تاکیدات بسیاری برای حفظ و حراست از موقوفات دارد، افزود: در عین حال مراقب هستیم ذره ای از اراضی غیر وقفی در موقوفات آستان قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: درآمدهای موقوفات آستان قدس رضوی بسیار بالاست ولی تلاش ما آن است که موقوفات بر اساس نیات واقف که در وقف نامه ها قید شده است هزینه شود و نمی توان در مصارف غیر هزینه کرد.

محسنی اظهار کرد: 85 درصد موقوفات آستان قدس دارای سند و وقفنامه است و بالغ بر یکهزار و135 وقف نامه در آستان قدس رضوی نگهداری می شود ولی 15درصد آن در برخی کتب و نوشته ها به عنوان وقف ذکر شده است که سندی از آن در دست نداریم.

وی خاطر نشان کرد: وقف نامه های موجود به شکل خطوط کوفی، نسخ، شکسته و امثال آن است که خواندن آن بسیار مشکل است ولی کارشناسان آستان قدس در این زمینه توانسته اند آنها را بازخوانی در قالب چندین مجلد کتاب جمع آوری کنند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: وقف های جدید پس از تایید در کمیسیون وقف پذیرش می شود و کمیسیون دیگری به نام کمیسیون نظارت بر عواید و درآمد های موقوفات بر دخل و خرج موقوفات نظارت دارد.

وی با بیان اینکه دیدگاه ما در آستان قدس تنها کارگزاری موقوفات است، گفت: این موقوفات در 25 سرفصل بر اساس نیات بانیان و واقفان هزینه می شود و بر اساس فتاوای شرعی نمی توان ذره ای از این موقوفات را در مسائلی غیر از نیات واقفات هزینه کرد.

محسنی خاطر نشان کرد: غیر از موقوفات ارضی و امثال آن کتب و قرآن های خطی و اشیای دیگری وقف آستان قدس رضوی است که در این آستان نگهداری می شود.

وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی دارای 120 شرکت است که 54 شرکت آن به صورت شش دانگ و بقیه به صورت مشایی است.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت های این آستان در زمینه های بهداشت و درمان، کشاورزی، صنعتی، آموزشی، ورزشی و انتشاراتی، گفت: بزرگترین بیمارستان خاورمیانه به نام بیمارستان رضوی توسط آستان قدس ساخته شده است.

وی ادامه داد: اولین ورزشگاه مسقف 12هزار نفری که در خاورمیانه بی نظیر است توسط آستان قدس رضوی ساخته شده است.

محسنی گفت: دانشگاه جامع علوم اسلامی و دانشگاه امام رضا (ع)، مدارس رضوی در شهرهای مختلف کشوری از محل موقوفات ساخته می شود و 14 مجموعه فرهنگی و انتشاراتی وابسته به آستان قدس رضوی تا کنون بیش از یک میلیون کتاب منتشر کرده اند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی اظهار کرد: ساخت 23 مسجد و مجموعه خدماتی بین راهی توسط آستان قدس که هر کدام چهار میلیارد تومان هزینه داشته است توسط آستان قدس صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: روزانه سه هزار غذا در آستان قدس پخت می شود که در برخی ماهها مانند ماه رمضان به روزانه 20هزار پخت گرم و 70هزار بسته غذایی سرد می رسد.

وی خاطر نشان کرد: درآمد سال جاری آستان قدس رضوی یک هزار میلیارد تومان بود که بر همین اساس بودجه آن بسته می شود و یک هزار میلیارد تومان هزینه می شود.

همایش یک روزه نگرش جدید به وقف در اصفهان با حضور گروهی از کارشناسان با هدف ارائه دیدگاهی نو با این سنت دینی در اصفهان برگزار شد.



انتهای پیام /م
برچسب ها: مشهد ، آستان ، قدس ، زضوی ، موقوفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.