امروز در تاریخ؛

از اختراع لاستیک مصنوعی تا اعدام رئیس دستگاه امنیتی شوروی

اختراع گرامافون، اختراع لاستیک مصنوعی ،اعدام رئیس دستگاه امنیتی شوروی، اعدام نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم ، روز پیروزی در مصر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 دی 1393 خورشیدی برابر با 1 ربیع الاول 1436 هجری و 23 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل "مجلس عالی" با شرکت مقامات مملکتی با هدف بررسی اولتیماتوم روسیه به ایران (1290 ش)
پس از اولتیماتوم دولت روس مبنی بر اخراج مستشار اقتصادی بیگانه از ایران و نپذیرفتن مجلس، قوای روس به آذربایجانِ ایران یورش برده و دست به قتل عام و کشتار مردم زدند. در این میان و در حالی که روسیه تهدید به حمله به پایتخت نموده بود، در روز دوم دی‌ماه 1290 ش، یک مجلس عالی و فوق‌العاده مشتمل بر نمایندگان مجلس شورای ملی، وزرا، رجال، اعیان و اشراف و مقامات مملکتی در دربار تشکیل شد و جریانات اخیر را که بین دولت ایران و روسیه پیش آمده بود بررسی کردند. در این جلسه، وثوق‌الدوله وزیر خارجه، از رویه مجلس نسبت به ردّ اولتیماتوم روسیه سخت انتقاد کرد و خواهان نرمش در برابر تهدیدات روسیه گردید. پس از این سخنرانی تصمیم به انحلال مجلس گرفته شد ولی نمایندگان سعی کردند در برابر دیکتاتوری ناصرالملک، نایب السلطنه و لجام‌گسیختگی صمصمام السلطنه نخست وزیر مقاومت کنند که کاری از پیش نبردند. در این میان با آن که دولت ایران، اولتیماتوم را پذیرفت و شوستر آمریکایی را از خزانه‌داری کل کشور معزول گردانْد، باز، روس‌ها دست از شرارت و آدم‌کشی و قتل و غارت برنداشتند و پس از آن که تبریز را در اول دی ماه اشغال کردند، اقدام به اعدام ثقة الاسلام تبریزی از علمای بزرگ تبریز و دیگران نمودند و حکومت آذربایجان را به طور کلی در اختیار گرفتند. دولت هراسناک صمصام‌السلطنه، با پذیرش تهدیدات روسیه، هم راه را برای دخالت بیشتر روس‌ها بازگذاشت و هم اقتدار ملی را فدای مصالح گروهی نمود.

تحصّن استادان دانشگاه ها در ساختمان وزارت علوم در تهران (1357 ش)
در دوم دی ماه 1357 ش، ده‌ها تن از استادان دانشگاه‌ها در اعتراض به دخالت نظامیان رژیم شاه در امور دانشگاه‌ها و تعطیل شدن کلاس‌های درس به دستور حکومت نظامی، ساختمان وزارت علوم را تصرف کرده و در آن تحصّن کردند. در این تحصن، استادان دانشگاه‌ها خواستار از سرگرفته شدن تدریس و بیرون رفتن نظامیان از دانشگاه‌ها شدند. این اعتراض، با شهادت استاد نجات‌اللهی در پنجم دی ماه، بُعد دیگری یافت و گستره انقلاب را وسعت بخشید.

ترجمه انجیل از زبان لاتین به آلمانی به ابتکار "مارتین لوتر" (1521 م)
لوتر در سال 1532 برای اولین بار ترجمه آلمانی تورات و انجیل را به انجام رساند تا همه معتقدان آلمانی زبان به کلام خدا دسترسی بدون واسطه داشته باشند. از نظر وی هیچ فرقی بین یک کشیش و فرد عادی وجود ندارد و هر کسی می تواند مستقیماً با خدا رابطه داشته باشد. لوتر همچنین برگزاری مراسم عبادی در کلیسا را به زبان آلمانی توصیه و اجرا نمود. تا پیش از این، تورات و انجیل فقط به زبان های عبری و لاتین موجود بودند. مراسم کلیسا نیز در همه جا به زبان لاتین برگزار می شد که قابل استنباط برای همه کس نبود و عمدتاً افراد روحانی با زبان لاتین آشنایی داشتند.

اختراع گرامافون توسط "توماس ادیسون" مخترع امریکایی (1878 م)
توماس آلوا ادیسون در طول عمر خود، ابتکارات و ابداعات فراوانی را به انجام رساند. یکی از این اختراعات، گرامافون یا دستگاه سخنگو نام داشت که آن را پس از آزمایش‌های بسیار در 23 دسامبر 1878 م اختراع کرد و نوع مقدماتی ضبط صوت به حساب می‌آمد. این گرامافون دارای صفحه دایره‌ای با پوشش نازکی از ورقه فلز قلع بود که ادیسون آن را با دست می‌چرخاند، زیرا موتورهای برقی در آن زمان هنوز رواج نیافته بودند. طرز کار گرامافون به این نحو بود که هنگامی که گوینده در لوله ضبط کننده حرفی می‌زد، ارتعاشات مکانیکی تولید می‌شد و سوزنی این ارتعاشات را به ورقه قلعی منتقل می‌کرد. اثرات سوزن بر صفحه قلعی مزبورْ، نمایش‌گر زیری و بمی صدا بود.

برای تکرار صدای ضبط شده، سوزن دیگری در خطوط به جای سوزن اولی به کار برده می‌شد تا صدا را که در لوله ضبط کننده ثبت شده بود دوباره عیناً تولید نماید. در این حال اگر چه صدا تغییر می‌یافت ولی تشخیص داده می‌شد. گرامافون اولیه ادیسون که با دست کوک می‌شد هم‌اکنون در موزه نیویورک امریکا قرار دارد. امروزه دستگاه‌های گرامافون و ضبطصوت، صدای انسان را به همان صورت که هست ضبط نموده و ارائه می‌دهند. اما بدون تردید از ارزش گامِ نخستین ادیسون در این زمینه کاسته نمی‌شود.

سقوط جده توسط "ابن سعود" و پایان حکومت خاندان هاشمی (1925 م)
بعد از فرونشستن قیام وهابیان در نیمه نخست قرن نوزدهم، این گروه در طول قرن نوزده هماره به تحریک دیگران علیه دولت عثمانی مشغول بودند. در اوائل قرن بیستم، عبدالعزیز ابن عبدالرحمان ابن سعود به عنوان رئیس یکی از قبایل حجاز تصمیم به تسخیر بخش‌هایی از مناطق تحت حاکمیت عثمانی گرفت که به نظر وی، سرزمین‌های غصب شده بودند. بر این اساس وی در سال 1906 م بعد از تصرف ریاض، خود را رئیس آن منطقه خواند و در نتیجه، حاکمان عثمانی، منطقه احساء در شرق عربستان را به وی واگذار کردند. وی سپس دامنه تصرفات خود را گسترش داد. در سال 1924 م شریف حسین، امیر مکه، که از خاندان هاشمی بود، خود را خلیفه نامید و عبدالعزیز نیز به بهانه غصب عنوانْ، به نبرد با وی برخاست و توانست در این راه، مقامات محلی و روحانیون وهابی را با خود همراه سازد. در نتیجه در 23 دسامبر 1925 م، خاندانِ هاشمی تسلیم شدند و در 8 ژانویه 1926 م عبدالعزیز خود را پادشاه حجاز نامید. این امر مقدمه‌ای شد تا در 18 سپتامبر 1932 کشور پادشاهی عربستان سعودی شکل گیرد.

درگذشت «میخائیل کلاشنیکوف» سازنده روسی اسلحه معروف کلاشنیکوف (2013 م)

اختراع لاستیک مصنوعی (1932 م)
درچنین روزی درسال 1932 میلادی، لاستیک مصنوعی ساخته شد. پس از کاهش تولیدات کائوچو دانشمندان به فکر ماده جایگزین برای آن افتادند. پس ازگذشت 13 سال از جنگ جهانی اول، ماده میِل شیمیدان انگلیسی موفق به کشف لاستیک شد.

اعدام ژنرال "هیدْکی تویو" نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم (1948 م)
کشور ژاپن ازسال‌های قبل از جنگ جهانی دوم با حمله به سرزمین‌های اطراف، برخی از آن مناطق را به اشغال خود درآورد؛ با این وجود در دو سال اول جنگ جهانی دوم از ورود رسمی به صحنه جنگ پرهیز می‌کرد و حتی در 13 آوریل 1941 م با شوروی پیمان عدم تجاوز امضا نمود. با این حال بسیاری از سران حکومتی و نیز نظامیان این کشور خواهان ورود به صحنه اصلی جنگ و استفاده از فرصت به دست آمده برای گسترش حاکمیت خود در منطقه جنوب شرقی آسیا بودند. در اکتبر 1941 م، با استعفای نخست‌وزیر وقت ژاپن، ژنرال هیدْکی تویو نظامی برجسته این کشور جانشین وی شد و در حالی که برای ورود رسمی به جنگ تردیدهایی وجود داشت، وی از رهبران مدافع جنگ به شمار می‌رفت، ضمن آن که در این مقطع، ژاپن به طور کلی تحت حاکمیت نظامیان قرار گرفته بود. دو ماه بعد در هفتم دسامبر 1941 م، به دستور تویو و با حمله بمب افکن‌ها و جنگنده‌های ژاپن به پایگاه دریایی امریکا در بندر پرلْ هارْبورْ، ژاپن رسماً در جبهه متحدین وارد شد و سپس مناطق وسیعی در منطقه آسیای جنوب شرقی از جمله تایلند، مالزی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، فیلیپین و اندونزی را به اشغال خود درآورد. هم‌چنین در این زمان بود که کامیکازه‌ها که با عملیات انتحاری خود، کشتی‌های امریکایی و اهداف دیگر را نابود می‌کردند، به پیشنهاد تویو پدید آمدند. در نیمه‌های جنگ دوم جهانی، ژنرال تویو استعفا کرد ولی ژاپن هم‌چنان به جنگ خود ادامه داد. با بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی و تسلیم ژاپن، محاکمه رهبران نظامی اصلی ژاپن آغاز شد و پس از محاکمه‌ای طولانی، سرانجام ژنرال تویو و شش تن دیگر از فرماندهان نظامی ژاپن در روز 23 دسامبر 1948 م در توکیو به دار آویخته شدند. پس از اعدام، اجساد این هفت تن را سوزاندند و خاکستر آن را به آب‌های اقیانوس ریختند.

اعدام "لاوْرنتی بِرْیا" سیاست‌مدار سفاک و رئیس دستگاه امنیتی شوروی (1953 م)
لاورنْتی پاوْلویچ بِریا، سیاست‌مدار معروف شوروی، در 24 دسامبر سال 1899 م در جمهوری گرجستان به دنیا آمد. وی پیش از انقلاب کبیر روسیه در سازمان پلیس مخفی تزاری کار می‌کردو در سال 1917 م به عضویت حزب کمونیست درآمد. وی در سال‌های اولیه پس از انقلاب اکتبر روسیه، از مروّجان اصلی و فعال طرز تفکر لنین به شمار می‌رفت. بریا در زمان مرگ لنین تنها 24 سال داشت لیکن شهرت فراوانی یافته بود. بریا در دوران حکومت استالین به سرعت مراحل عضویت در حزب کمونیست تا دستیابی به بالاترین مقام حزبی جمهوری گرجستان را طی کرد. او در دهه 1930 م که به دوره کشتار استالین معروف شده است، ریاست سازمان پلیس مخفی شوروی موسوم به ان.کا. و. د (کمیسری خلق برای امور داخلی) را بر عهده گرفت و طی بیست سال تصدی این مقامْ تصفیه‌های خونین استالین را انجام داد.

بریا در سال 1944 م در حزب کمونیست ارتقاء مقام یافت و به وزارت کشور رسید. بریا چند ماه پس از مرگ استالین، در زمان حکومت خروشچف دستگیر و در 23 دسامبر 1953 م در 54 سالگی در داخل کاخ کرملین اعدام شد. او مانعی در راه قدرت‌طلبی رهبران جدید شوروی سابق محسوب می‌شد. همراه با بریا، 24 نفر دیگر از منصوبین وی در سازمان پلیس مخفی شوروی سابق نیز تیرباران شدند. به طوری که خروشچُف، رهبر پیشین شوروی در خاطرات سیاسی خود می‌نویسد، ظاهراً بریا سودای جانشینی استالین را در سر می‌پروراند و برای رسیدن به این هدف، قصد کشتن اعضای کادر رهبری را داشت.

روز ملی "ژاپن"
کشور جزیره‌ای ژاپن، در غرب اقیانوس آرام و شرق قاره آسیا واقع است و با 377/819 کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آبی چین و کره قرار گرفته است. جمعیت ژاپن نزدیک به 127 میلیون نفر است که بیشتر آن‌ها نژاد ژاپنی داشته و به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند. پایتخت ژاپن توکیو می‌باشد و از شهرهای مهم این کشور می‌توان از یوکوهاما، هیروشیما اوزاکا و ناگویا نام بُرد. با توجه به رشد منفی جمعیت در ژاپن پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این کشور تا سال 2025 م در حدود 121 میلیون نفر خواهد بود. نظام سیاسی مجمع الجزایر ژاپن مشروطه سلطنتی است و امپراتور با این که به عنوان یک مقام ارشد از احترام زیادی برخوردار است اما در امور سیاسی مداخله نمی‌کند. بیش از 90% از مردم ژاپن بودایی و پیرو آیین شینتو (مذهب ملی ژاپن) هستند. واحد پول ژاپن "ین" می‌باشد و 23 دسامبر سال‌روز تولد امپراتور، روز ملّی ژاپن نام گرفته است. ژاپن از نظر اقتصادی یکی از پیشرفته‌ترین و ثروت‌مندترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. این کشور تا قرن نوزدهم کشوری عقب‌مانده و منزوی بود و از آن زمان راه ارتباط مردم این سرزمین با جهان خارج گشوده شد. از آن هنگام به بعد ژاپن به تدریج مراحل پیشرفت را طی نموده و به یک کشور توسعه یافته و قدرت‌مند تبدیل شد.

روز پیروزی در مصر (1956 م)
همه ساله چنین روزی به عنوان روز پیروزی درمصرگرامی داشته می شود. این پیروزی به خاطرخروج نیروهای اشغالگربعد از واقعه کانال سوئز است. روزگذشته (22 دسامبر) در سال 1956 میلادی آخرین گروه از نیروهای انگلستان و فرانسه از مصر خارج شدند. در هشتم آبان 1335 ه ش و در پی ملی کردن کانال سوئز از سوی پرزیدنت جمال عبدالناصر تجاوز سه جانبه (صهیونیستها، بریتانیا و فرانـسه) بـه مصـر آغـاز شد در این تجاوز صهیـونیستهـا تحـت فرمانـدهـی بـن گـوریـون جنایت پیشه بخشهایی از سینا و نوار غزه را قریب بـه شـش مـاه بـه اشغـال خود در آوردند تا این که سرانجام بنا به تصمیم سـران آمـریکـا و شـوروی یعنـی آیزنهاور و خروچف از این منطقه خارج شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار