پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" گزارش داد

کودتای نفتی آمریکا و عربستان سعودی/ رابطه بین روسیه، سوریه، پرونده هسته‌ای ایران و قیمت نفت چیست؟

به دنبال سقوط بی‌سابقه بهای نفت توسط عربستان سعودی، سکوت سیاستگذاران آمریکایی در واکنش به این مسئله، ثابت می کند که آنها در این کار با سعودی‌ها هم‌دست هستند و تمام این ماجرا بازی بزرگی است که برای ضربه زدن به دشمنان به اصطلاح «نظم نوین جهانی» طراحی شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "مایک ویتنی" می‌نویسد: در ماه سپتامبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ملک عبدالله عربستان، به توافقی دست پیدا کرد که براساس آن سعودی‌ها موافقت کردند تا نفت خام خود را به قیمتی کمتر از قیمت رایج بازار به فروش برسانند. پس تعجبی ندارد که قیمت نفت خام، با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در عراق و سوریه ـــ توسط داعش ـــ باید به طور طبیعی افزایش پیدا کند، اما سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

 
*** توطئه آمریکا و عربستان سعودی، قیمت نفت را ــ در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه ژوئن ــ تقریبا به نصف کاهش داده است

مقامات آمریکایی برای تشدید جنگ اقتصادی خود علیه موسکو و همین طور پیشبرد برنامه «محور آسیا»، کشور خود را در معرض یک بحران مالی دیگر قرار دادند.

واشنگتن سعودی‌ها را متقاعد کرده است که بازار را با نفت خود اشباع کنند تا بدین ترتیب قیمت‌ها کاهش پیدا کرده، اقتصاد روسیه آسیب ببیند و مقاومت موسکو در برابر محاصره بیشتر ناتو و توسعه پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر آسیای مرکزی کاهش پیدا کند. توطئه آمریکا و عربستان سعودی، قیمت نفت را ــ در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه ژوئن ــ تقریبا به نصف کاهش داده است. در ادامه، خلاصه کوتاهی از مقاله «اف ویلیامز انگدال» را با عنوان «معامله احمقانه و محرمانه عربستان سعودی و آمریکا در مورد سوریه» مرور می‌کنیم. در این مقاله می‌خوانیم:

*** آشفتگی بازار، نتیجه نفت 50 دلاری عربستان
«جزئیات حاکی از یک قرارداد محرمانه و کاملا احمقانه بین آمریکا و عربستان سعودی در خصوص سوریه و داعش است که مستلزم کنترل نفت و گاز کل منطقه و تضعیف روسیه و ایران از طریق پر کردن بازار جهانی با نفت ارزان عربستان سعودی است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و ملک عبدالله، در نشستی که در ماه سپتامبر برگزار شد، بر سر جزئیات این معامله به توافق رسیدند... 


طبق این قرارداد، پادشاهی عربستان سعودی، نفت بسیار ارزان خود را به بازار جهانی سرازیر می‌کند و در داخل اوپک یک جنگ قیمت به راه می‌اندازد... سعودی‌ها مشتری‌های آسیایی، به خصوص مهمترین مشتری خود یعنی چین را برای تخفیف‌های خود نشانه گرفته‌اند و نفت خام خود را به جای قیمت سابق حدود 100 دلار برای هر بشکه، به 50 تا60 دلار برای هر بشکه عرضه می‌کنند. این تخفیف بی‌سابقه عربستان، از هر لحاظ با عملیات جنگ مالی آمریکا به وسیله دفتر «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه داری، با همکاری تعدادی از بازیگران داخلی در وال استریت که تجارت مشتقات نفتی را  کنترل می‌کنند، هماهنگ بود. نتیجه این کار آشفتگی بازار است که روز به روز در حال افزایش است. چین از خرید نفت ارزان خوشحال است اما متحدان نزدیک آن، روسیه و ایران به شدت ضربه دیده‌اند...

*** دلیل اصلی سقوط قیمت نفت، وارد کردن فشار به ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور و روسیه برای پایان دادن به حمایت وی از بشار اسد است
به گفته «رشید ابنمی»، رییس مرکز سیاست‌های نفتی و پیش‌بینی‌های استراتژیک عربستان، سقوط شدید بهای نفت به طور تعمدی توسط سعودی‌ها، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک صورت گرفته است. هرچند ادعا می‌شود که دلیل این کار به دست آوردن بازارهای جدید در بازار جهانی است؛ اما به اعتقاد «ابنمی»، دلیل اصلی این کاهش، وارد کردن فشار به ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور و روسیه برای پایان دادن به حمایت وی از بشار اسد در سوریه است.... بیش از 50 درصد درآمد دولت روسیه، حاصل صادرات نفت و گاز این کشور است. دستکاری قیمت نفت توسط عربستان سعودی و آمریکا با هدف بی‌ثبات کردن مخالفان قدرتمند سیاست‌های جهانی آمریکا صورت گرفته است.  آمریکا و عربستان سعودی با این اقدام، ایران و سوریه را که هر دو کشور از متحدان روسیه در برابر سلطه طلبی‌های آمریکا به شمار می‌روند، نشانه گرفته‌اند. با این وجود، هدف اصلی، روسیه است که بزرگترین تهدید حاضر علیه تسلط جهانی آمریکا به شمار می رود.»


*** هیچ راه دیگری برای حفظ وضع موجود که به آمریکا اجازه می‌دهد تا سیستم اجباری دلار خود را در جهان تحمیل کند، وجود ندارد
آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه به اهداف خود در آسیای مرکزی دست پیدا کند. در غیر اینصورت باید از آرزوی تبدیل شدن به تنها ابرقدرت جهان دست بکشد. به همین خاطر است که سیاستگذاران آمریکایی چنین سرمایه گذاری خطرناکی را آغاز کرده‌اند. در حقیقت هیچ راه دیگری برای حفظ وضع موجود که به آمریکا اجازه می‌دهد تا سیستم اجباری دلار خود را در جهان تحمیل کند، وجود ندارد؛ سیستمی که در آن دولت آمریکا پول کاغذی خود را با مواد خام با ارزش، محصولات تولید شده و نیروی کار مبادله می‌کند. واشنگتن آماده است تا به هر قیمتی، حتی به قیمت آغاز یک جنگ هسته‌ای، از این سیستم دفاع کند.

*** وال استریت نگران این است که موج ورشکستگی‌ شرکت‌های انرژی، از طریق سیستم مالی منتقل شود و به بانک‌ها ضربه بزند
تاثیر مخرب و بی‌ثبات کننده این طرح احمقانه در همه جا قابل رؤیت است. سقوط قیمت نفت، شرکت‌های انرژی را در به دست آوردن سرمایه‌ مورد نیاز برای غلبه بر بدهی‌ها و یا حفظ فعالیت‌های موجود خود، به شدت دچار مشکل کرده است. شرکت‌ها بر اساس میزان منابع خود وام می‌گیرند اما وقتی قیمت‌ها تا نزدیک 50 درصد سقوط می‌کنند، ارزش این منابع نیز به طور ناگهانی و شدید کاهش پیدا می‌کند که این مسئله، دسترسی آن‌ها را به بازار قطع کرده و مدیران آن‌ها را با دورنمای بدی از فروش دارایی‌ها با قیمت‌های پایین و یا ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها تنها می گذارد. آن چه که وال استریت را نگران می‌کند، این است که موج ورشکستگی‌ شرکت‌های انرژی می‌تواند از طریق سیستم مالی منتقل شود و به بانک‌ها ضربه بزند. 

*** وقتی که شرکت‌های انرژی دسترسی به بازار را از دست می‌دهند و نمی‌توانند وام‌های با بهره پایین دریافت کنند، ظرف مدت کوتاهی به ورطه نابودی کشیده می‌شوند
مشکل سقوط قیمت‌ نفت، صرفا رکود یا کاهش سود نیست. بلکه این حقیقت است که هر یک از بخش‌های مربوط به این صنعت ــ اکتشاف، توسعه و تولید ــ به کمک کوهی از بدهی‌ها پابرجا است. وقتی که این بدهی‌ها جبران نشوند، وام دهندگان اولیه (پیمانکاران و موسسات مالی) متحمل خسارات سنگینی می‌شوند که مانند بازی دومینو، کل سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وقتی که شرکت‌های انرژی دسترسی به بازار را از دست می‌دهند و نمی‌توانند وام‌های با بهره پایین دریافت کنند، ظرف مدت کوتاهی به ورطه نابودی کشیده می‌شوند.

*** درنتیجه سقوط قیمت نفت، بیش از 1 تریلیون دلار از ارزش سهام در بازارهای جهانی کاسته شد
روز جمعه، آژانس بین المللی انرژی، با پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت در سال 2015، فشار خود بر روی قیمت‌ها را از سر گرفت. این خبر بلافاصله به سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی منجر شد. میانگین صنعتی داو جونز، [یک شاخص اقتصادی بازار آزاد است که توسط وال استریت ژورنال منتشر و تهیه می‌شود، در انتهای همان روز 315 واحد سقوط کرد. این در حالی است که به گفته نشریه «بلومبرگ»، این هفته بیش از 1 تریلیون دلار از ارزش سهام در بازارهای جهانی کاسته شد.»


*** تولیدکنندگان داخلی شیل به ورطه نابودی کشیده شده‌اند
جهان در نفت خام ارزان غوطه ور شده است که باعث شده تولیدکنندگان داخلی شیل، به ورطه نابودی کشیده شوند. صندوق‌های بازنشستگی، سهام‌های خصوصی، بانک‌ها، و دیگر سرمایه گذارانی که بر روی اوراق قرضه پرمخاطره انرژی سرمایه گذاری کرده‌اند، در ماه‌های پیش رو متحمل زیان‌ جبران ناپذیری خواهند شد.
در هفته گذشته، سقوط قیمت نفت، بر بازارهای اعتباری نیز تاثیر گذاشت. نشانه‌های این تاثیر مخرب کاملا آشکار است و این احتمال وجود دارد که اوضاع از این هم بدتر شود. سرمایه گذاران از این می‌ترسند که اگر حالا دکمه «فروش» را فشار ندهند، بعدا نمی‌توانند خریداری پیدا کنند. به عبارت دیگر، نقدینگی به سرعت در حال کاهش است که این مسئله موجب افزایش رکود خواهد شد. 

*** در حالی که سیستم مالی روز به روز به یک بحران تمام عیار نزدیک می‌شود، سیاستگذاران حاضر در واشنگتن، همچنان در مورد این مسئله سکوت کرده‌اند
در نهایت باید گفت که بحران به وجود آمده توسط عربستان سعودی، جهت بازار را معکوس کرده و به سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی و ایجاد آشفتگی در بازارهای اعتباری منجر شده است. و در حالی که سیستم مالی روز به روز به یک بحران تمام عیار نزدیک می‌شود، سیاستگذاران حاضر در واشنگتن، همچنان در مورد این مسئله سکوت اختیار کرده‌اند و به هیچ وجه علیه سیاست عربستان سعودی که تنها می‌توان از آن به عنوان تروریسم مالی یاد کرد، لب به اعتراض نمی‌گشایند.


سوال اینجاست که چرا اوباما و بقیه، در واکنش به این موضوع سکوت کرده‌اند، در حالی که سقوط قیمت نفت صنایع داخلی این کشور را به ورطه نابودی کشانده و به کاهش ارزش سهام در بازارهای جهانی منجر شده است؟ آیا به نظر نمی‌رسد که آن‌ها در حقیقت با سعودی‌ها هم‌دست هستند و تمام این ماجرا بازی بزرگی است که برای ضربه زدن به دشمنان به اصطلاح «نظم نوین جهانی» طراحی شده است؟ قطعا همینطور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
به یار میگم نخور غم ما هم خدایی داریم
Iran (Islamic Republic of)
محترمی
۱۵:۳۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
با سلام و صلوات به پیامبر اعظم و امام حسن علیه السلام و درود بر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و نایب بر حقش امام خامنه ای . مبارزه با عربستان وظیفه همه مسلمانان واقعی است باید داعش را به عربستان هدایت کرد تا خود در چاهی که خود کنده گرفتار شود انوقت ببیند باز میتونه نفتشو حراج کنه و روسیه هم کمی از خود عرضه نشان بدهد و شیر گازشو برای اروپا ببندد و سلاحهای پیشرفته خود را در اختیار الحوثی های یمن برای فشار به عربستان قرار دهد و کنفرانس اسلامی با تشکیل جلسه علیه عربستان بیانیه بدهد و ایران روسیه و هندو چین پیمان حمایت نظامی منعقد کنند چرا که امریکا برای حفظ قدرت جهانی خود در آینده نیز اقدامات خطر ناکی انجام خواهد داد . البته اعتقاد ما کلام امام ما است که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند سلام بر سرباز پر افتخار امام سید علی و فرمانده لایق سپاه حاج قاسم حفظه الله تعالی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی از خرم اباد
۱۴:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
مرگ بر عربستان و کانادا عروسک های خیمه شب بازی امریکا
Iran (Islamic Republic of)
امیر888
۱۴:۴۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
حالم از عربستان بهم میخوره
United States of America
حمید
۱۴:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
گر خدا خواهد سبب عدو شود خیر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
آل سعود اسباب بازی کوکی آمریکا هستند.ننگ ونفرین ابدی بر آل سعود باد نفت را ارزان به دشمنان قسم خورده اسلام می فروشد.وپول نفت ارزان را هم به داعشی ها می دهد تا مسلمانان را قتل عام کند .داعشی های که ناموس عرب را هم به غارت بردند .آل سعود حالا چرا عرب وغیر عرب نمی گوید؟ترسوهای بز دل .....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
پیشنهاد می کنم به خاطر توطئه عربستان و بی عرضگی اپک در دفاع از اعضایش، ایران به همراه ونزوئلا و سایر متحدانش طرح تعلیق عضویت در اپک را مطرح کنند.
Tanzania, United Republic of
حمیدرضا میرکیانی
۱۲:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
دنیا باید بداند که ملت مومن ایران چه مسلمان و چه غیر مسلمان بسیار مقاوم و صبورند و تحمل هر رنجی برایشان ساده تر از سربزیر انداختن در مقابل زورگویان است. نادان هائی مثل آل سعود محکومند به نوکری برای غربی ها.......!!! بدبخت ها چاره ای ندارند....
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۴۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
باید ایران هم چند سالی حج را تحریم کند تا عربستان چنین کار احمقانه ای نکند چون درامد حج برای عربستان تقریبا برابر درامد نفت میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
من هم موافقم ولی این کار نشدنیه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۳
افرین این حداقل کاریه که میشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
بایدرژیم عربستان ازبین برود تا مشکلات دنیای اسلام حل شود باید ارتشی مردمی برای نابودی آل سعود تدارک دید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
و لعنت الله الی قوم ظالمین
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۱:۵۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
بجای اینکه عربستان یکاری کنه قیمت نفت بره بالا ثروتمندتر بشه داره خودشو بدبخت میکنه، حالا بزا برسه روزی که نفت تموم بشه ببینم دیگه چه کاری میتونن بکنن
United States of America
مجتبی
۱۱:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
و مکروا و مکروالله والله خیر الماکرین.
انشاء الله اثر بد مکر و حیله ی آنها بخودشان برخواهد گشت.
Iran (Islamic Republic of)
حكيمه
۱۰:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۳
خدا لعنت كنه به مردم خودشونم رحم نمي كنند دولت مردان عربستان عجب دولتمردان خنگ و ساده اي هستن كه به ساز ناموزون و نادرست امريكا مي رقصند خدايا شفاشون بده
آخرین اخبار