رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

رشد اقتصادی سالیانه 2 واحدی از طریق بهره‌وری

طباطبایی یزدی گفت: برنامه‌ ششم توسعه در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست تدوین است این است که حداقل سالیانه 2 واحد رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل گردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ دومین جشنواره آثار پژوهشی برتر در حوزه بهره‌برداری صبح امروز با حضور رویا طباطبایی یزدی رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، دانش‏ جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، محسن بهرامی رئیس محترم پژوهشکده مطالعات آینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سید حمید پور محمدی معاون محترم برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برگزار شد.
 
هم چنین در این مراسم میزگرد علمی با موضوع "بهره وری دانش بنیان" با حضور رویا طباطبایی یزدی رئیس سازمان، خلعتبری مشاور سازمان ملی بهره‌وری ایران و اساتید و صاحبنظران مرتبط با موضوع برگزار شد.
 
در همین راستا رویا طباطبایی یزدی  رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌ و تکنولوژی هستیم خاطر نشان کرد: استفاده از آخرین فناوری‌های روز به دلیل تحریم‌های ظالمانه مشکل است اما حتی با رفع آنها نیز بهره‌مندی از تکنولوژی به سرعت امکان‌پذیر نیست و زمان‌بر است.  
 
 وی افزود: بنابراین تنها راه خودباوری و اعتماد به توانایی‌های داخلی موجود است.  
 
وی به سرمایه انسانی به عنوان عامل سوم توسعه اشاره کرد و افزود: هم اکنون نیروی انسانی ماهر زیادی در کشور داریم اما لازم است ارتباط بین‌ نهادهای تولیدی و آموزشی تقویت شود.  
 
طباطبایی یزدی اظهار داشت: از لحاظ کمیت مشکلی در تحصیلات دانشگاهی نداریم اما زمان آن است که به کیفیت آموزش عالی توجه کنیم.  
 
وی با اشاره به تعداد زیاد دانشجو در رشته‌های علوم انسانی و بعضا فراتر از نیاز کشور خواستار آن شد که به علوم پایه، فنی و ریاضیات در همه سطوح ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاهی توجه بیشتر شود.  
 
طباطبایی یزدی بهره‌وری را عامل چهارم رشد دانست و افزود: بدون افزودن به عوامل تولید می‌توان از طریق بهره‌وری به رشد اقتصادی دست یافت. 

رییس سازمان ملی بهره‌برداری ایران تاکید کرد: کلید رشد بلند مدت کشورها ارتقا بهره‌وری است.  
 
وی در ادامه به تحقیق سال گذشته صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد  که بر اساس آن بهره‌برداری مهمترین عامل در ارتقای رشد اقتصادی معرفی شده است.  
 
طبق داده‌های این گزارش دهه 1990 تا 1999 در کشورهای نوظهور مانند چین و هند 40 درصد از رشد اقتصادی سرانه نتیجه عامل بهره‌برداری بوده است همچنین در دهه 2000 تا 2010 نیز از رشد اقتصادی سرانه 3.4 درصد 1.2 واحد یعنی 35 درصد رشد اقتصادی آنها از طریق بهره‌وری کسب شده است.  
 
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: با توجه و عنایت به موارد فوق‌الذکر در برنامه پنجم توسعه تکلیف شد که یک سوم رشد اقتصادی از طریق بهره‌برداری تامین شود این موضوع امر غیر منطقی و بلند پروازانه‌ای نبود اما متاسفانه این موضوع محقق نشد.  
 
طباطبایی یزدی همچنین به پایین بودن بهره‌وری در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد  که به طور میانگین در دهه 1990تا 1999 به میزان 33 درصد بهره‌وری آمریکا بوده و طی دهه بعدی به 12 درصد آن کاهش یافته است.  
 
رییس سازمان ملی بهره‌برداری ایران متوسط رشد بهره‌برداری در ایران را نیز مقایسه نمود و تاکید کرد: ایران با توجه به وسعت سرزمین وضعیت ژئواستراتژیک و شرایط خاص خود می‌بایست بسیار بهتر عمل کند.  
 
به اعتقاد وی وضعیت رشد بهره‌وری در کل جهان در بخش صنعت در مقایسه با دو بخش خدمات و کشاورزی بهتر بوده و درعین حال رشد بهره‌وری در بخش خدمات کمتر بوده است.  
 
رییس سازمان ملی‌ بهره‌وری ایران در پایان تاکید کرد: آنچه هم اکنون در پیش نویس سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست تدوین است این است که حداقل سالیانه 2 واحد رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل گردد.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بهره وری ، پژوهش ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار