رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توطئه‌های طراحی شده توسط کشورهای متخاصم در حوزه فرهنگی بیشتر از سایر حوزه هاست چرا که ملتی می‌تواند سرپا بایستد که ریشه داشته باشد و ریشه ما در عمق تاریخ بشریت است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران  علی‌اکبر ولایتی در مراسم روز بزرگداشت پژوهش و تقدیر از پژوهشگران که در تالار آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام برگزار شد گفت: مراکز پژوهشی باید مراکز تعلیم عملی باشند و صمیمیت و نزدیکی افراد در این امر مهم است چرا که کار پژوهش یک کار دسته‌جمعی است.  
 
وی در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای بیمارستان مسیح دانشور که در آن‌جا فعالیت می‌کنند گفت: به عنوان مثال در حوزه میکروبیولوژی برخی از ژن‌هایی که در آزمایشگاه ما تولید شده به نام بیمارستان مسیح دانشور زده شده و یا در طرح‌های درمانی این بیمارستان حرف اول را در منطقه می‌زند.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در رابطه با دستاوردهای این مرکز بیان کرد: معاونت‌های مختلف، مدیران و کار‌شناسان این مرکز فعالیت چشم‌گیری داشته‌اند و از تمامی آن‌ها تشکر می‌کنم. همچنین از دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشور که برای پایه‌گذاری این مرکز زحمت کشیدند و در واقع کار ما در ادامه فعالیت وی است تشکر می‌کنم.  
 
وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشوق مهمی برای ما محسوب می‌شوند در واقع مجمع عمومی مصلحت نظام دارای دو بال است دبیرخانه و مرکز تحقیقات استراتژیک آنکه هر دو در خدمت مقام معظم رهبری و به عنوان بازوی مشورتی ایشان به حساب می‌آیند و در سیاست‌های کلان کشور با مشورت رهبری تحقق می‌یابند چرا که بدون تحقیق امکان اتخاذ تصمیم در سیاست‌های کلان نیست مقام رهبری وظیفه جدیدی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده‌اند بدین ترتیب که پس از ابلاغ سیاست کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نظارت و رصد داشته باشند که آیا سیاست کلی توسط سه قوه اجرا می‌شود یا نه و تذکرات لازم به این سه قوه داده شود.  
 
وی با تقدیر و تشکر از دولت فعلی بیان کرد: آنچه در وسع دولت بوده به این مرکز کمک شده است، جناب نوبخت نیز تاکید کرده‌ که کمبود امسال این مرکز را جبران می‌کنند و خوشبختانه بودجه‌ای که در نظرگرفته‌اند بودجه نسبتا خوبی است.  
 
ولایتی در رابطه با شرایط حاکم بر کشور گفت: شرایط ما شرایط عالی یک کشور نیست اما به لحاظ سیاسی ایران به اذعان تمام کشورهای دوست و غیردوست قدرت اول منطقه و متنفذ‌ترین کشور در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست ارتباط نزدیکی کشور ما با عراق، سوریه، لیبی و.... دارد و در چشم انداز ۲۰ ساله اگر برخی از اهداف نرسیدیم اما در حوزه سیاسی امنیت دفاعی پیشرفت‌های قابل توجهی را داشتیم.  
 
ولایتی در ارتباط با دستاوردهای کشور در حوزه علمی بیان کرد: در این حوزه اگرچه مقالات ثبت شده در ISI ملاک پیشرفت علمی نیست، اما به لحاظ سیاسی فشاری که برخی از مجلات که تحت تاثیر صهیونیسم هستند به ایران وارد می‌آورند باعث می‌شوند برخی مقالات در مجلات خاص چاپ نشوند. ایران در سال ۲۰۱۲ در رابطه با مقالات ISI حرف اول را می‌زد، اما امروز این روند کاهش پیدا کرده که باید جبران شود.  
 
وی در حوزه پزشکی نیز دستاوردهایی را برای ایران برشمرد و گفت: در این حوزه نتیجه تحقیقاتی که بکار می‌رود باعث استفاده در داخل و حتی سایر کشور‌ها می‌شود و بقیه کشور‌ها باید از ما بیاموزند، به عنوان مثال به لحاظ نوع‌شناختی که از میکروب سل به دنیا عرضه کردیم و یا در حوزه پیوند اعضاء به لحاظ تعداد داوطلبینی که اهداء عضو می‌کنند، رتبه ۳ را داریم. در حوزه بالینی نیز تحقیقات ما کاربردی است، علی رغم اینکه در مورد ابزارسازی پزشکی متاسفانه به مرحله مطلوب نرسیدیم و کارخانه داروسازی باید به این امر توجه کند، به این حلقه مفقوده بین فناوری تولید برقرار شود.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در حوزه اقتصادی گفت: اگرچه در این حوزه تحت محاصره اقتصادی بوده‌ایم، اما نباید تمامی مشکلات را در عدم ناتوانی مدیران داخلی بدانیم، بلکه تحریم‌ها نیز موثر بوده‌اند. در واقع هدف غربی‌ها از نگهداشتن تحریم‌ها این است که ما کشور مقتدری نشویم، با وجود آنکه همه تایید کردند که ایران در زمینه انرژی هسته‌ای برنامه صلح آمیزی انجام می‌دهد.  
 
کشور ما در حوزه دستیابی به انرژی هسته‌ای بین ۱۲ کشور مطرح دنیاست، در حوزه دفاعی نیز بین ۱۰ کشور محسوب می‌شود. در واقع هدف آن‌ها از تحریم‌ها این است که ایران را به صورت غیر مستقیم مستعمره خود کنند و بخشی از کار مرکز تحقیقات باید این باشد که استراتژیکی طراحی کند تا چند ظرفیتی کار کنیم، چرا که بجای سیاست تک بعدی در حوزه سیاست خارجی باید سیاستی چند بعدی را در پیش بگیریم. آمریکا در دنیا دیگر حرف اول را در زمینه اقتصادی نمی‌زند.  
 
وی در ارتباط با پیشرفت‌های بدست آمده در حوزه فرهنگی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که تمدنی قریب به ۱۰ هزار ساله داریم و تعداد کشورهایی که تمدن بدون گسستی این چنین دارند، انگشت شمارند و این رمز پایداری ملت ماست. در رابطه با فرهنگ و تمدن نباید کوتاه بیاییم و این اصول هویت ماست و باید مراقب باشیم که در این حوزه بیش از هر حوزه دیگر توطئه چیده می‌شود، چرا که ملتی می‌تواند سرپا بایستد که ریشه داشته باشد و ریشه ما در عمق تاریخ بشریت است.  
 
ولایتی با اشاره به وجود برخی از انحرافات اعتقادی برای برهم زدن اتحاد میان کشورهای اسلامی گفت: این انحرافات برای به‌هم زدن انسجام بین ملت ما و ملت‌های مسلمان است که باید مراقب این توطئه باشیم.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: هر روز تعداد تحقیقات صورت گرفته در مرکز زیاد می‌شود و در یکسال و اندی که بنده در این مرکز فعالیت می‌کنم شاهد تلاش شبانه روزی مسئولین این حوزه هستم.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار