در قطعنامه نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ملی تغذیه تاکید شد

تدوین و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای برای بهینه سازی الگوی تغذیه‌ای در کشور

نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ملی تغذیه در ایران با موضوع "علوم تغذیه" چشم انداز های نوین، نقش های تازه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، انجمن تغذیه ایران و با حمایت اتحادیه بین المللی علوم تغذیه(IUNS) و با حضور بیش از 3 هزار و 300 نفر از اندیشمندان، متخصصان و دانشجویان علوم تغذیه و رشته‌های مرتبط علوم پزشکی و غیر پزشکی برگزار شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر علی اکبر سیاری، در این همایش با بیان این که بیشترین مشکلات تغذیه ای در کشور مربوط به مصرف زیاد نمک، شکر و روغن و استفاده ناکافی از میوه و سبزیجات گفت: سالانه 36 میلیون مرگ در دنیا بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی­- عروقی، سرطان­ها، دیابت و بیماری­های تنفسی رخ می­دهد.

به گفته معاون بهداشت از میان 4 عامل خطرساز شامل تغذیه نامناسب، کم­تحرکی، مصرف سیگار و الکل، تغذیه نامناسب در ابتلا به بیماری های فوق بزرگ ترین سهم را دارا است.

وی با اشاره به تفاهم نامه­ منعقد شده میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آموزش تغذیه صحیح در مدارس برای 12 میلیون دانش آموز، نقش موثری در کاهش بیماری ها دارد که علاوه بر ارتقای سلامت مردم از بار هزینه های دولت نیز خواهد کاست.
 
اصلاح شیوه زندگی و تعذیه ، دو راهکار در جهت پیشگیری از بروز سرطان است
براساس این گزارش، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که اظهاراتی که در مورد سونامی سرطان گفته می شود صحیح نیست، اظهار داشت: آمار ها نشان می دهد که در کشور سونامی سرطان نبوده، اما افزایش سرطان غیر قابل کتمان است.

به گفته دکتر رسول دیناروند، اصلاح شیوه زندگی و اصلاح تغذیه، دو راهکار برای پیشگیری از بروز سرطان است.

 وی در ادامه با بیان اینکه اولویت های امروز ما با آنچه در 20سال پیش اولویت نخست بوده است، متفاوت است خاطرنشان کرد: 20 سال قبل اولویت ما کمبود کالری دریافتی بخشی از مردم بود. سوء تغذیه برای ما این بود که بسیاری از مردم غذای مناسب دریافت نمی کردند، اما امروزه 50 درصد جمعیت یا افزایش وزن داشته یا به چاقی مبتلا هستند که این امر ناشی از دریافت میزان کالری بیشتر از میزان لازم بدن است.

 رییس سازمان غذا و دارو همچنین بر ضرورت اصلاح تغذیه مردم از طریق همکاری میان وزارت بهداشت و صدا وسیما و رسانه ها تاکید کرد گفت: ضروری است تا صدا و سیما، متخصصان تغذیه را دعوت کنند تا صرفا" درباره اصلاح تغذیه مردم صحبت کنند.
 
تغذیه نقطه اتصال علوم پزشکی با سایر علوم است
در ادامه مراسم، دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه با بیان این که تغذیه درست فرایندی است که در تمامی حوزه های علوم پزشکی جریان دارد، گفت: لازم است تعامل درست با سایر شاخه های علوم پزشکی و تغذیه برقرار شود و کنگره های علمی محل مناسبی برای برقراری این ارتباطات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به این که تغذیه یکی از مهم ترین نقاط اتصال علوم پزشکی باسایر علوم است، اظهار داشت: تعبیر درست تر تغذیه همان قدر که رشته ای متعلق به علوم پزشکی است به بسیاری از علوم غیر پزشکی نیز تعلق دارد. لذا انتظارمی رود، کمیت و چگونگی این ارتباط در پژوهش ها در زمان برپایی کنگره ها بازتاب داشته باشد.
 
با ایجاد سلامت تغذیه ای، پایداری توسعه را در کشور حفظ کنیم
بنابر این گزارش، در ادامه دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه و رئیس انستیتو و دانشکده علوم تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور بالا بودن سطح دانش و پژوهش تغذیه در ایران را از دلایل برگزاری نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه در ایران دانست.

دکتر مجید حاجی فرجی در ادامه افزود: در این کنگره بیش از 3000 نفر از متخصصان، محققان و دانشجویان رشته های مرتبط با تغذیه، غذا و سلامت از ایران بار دیگر پس از دو سال و این بار در کنار متخصصان برجسته از کشورهای دیگر برای تبادل نظر علمی، نشر یافته های پژوهشی، جست وجوی راهکارهای تعاملی برای تحقیقات آتی و نیز مشارکت در فرآیند ترجمان دانشی برای بهبود سیاستگذاری و اجرا در تغذیه به مدت 4 روز گرد هم آمدند.

وی همچنین بر ضرورت انجام پژوهش های کاربردی و جامعه نگر بیشتر نسبت به گذشته تاکید کرد و گفت: از آنجا که امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است بنابر این لازم است که با ایجاد سلامت تغذیه ای، پایداری توسعه را در کشور حفظ کنیم.

دکتر حاجی فرجی در ادامه با اشاره به هرم غذایی سال ها توسط انجمن تغذیه ایران شکل گرفت، گفت: هرم غذایی با تکیه بر سبد غذایی براساس داده های بررسی مصرف در دو سال پیش توسط وزارت بهداشت، دفتر بهبود تغذیه، دانشکده بهداشت و دانشکده تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تهران برآورد و اصلاح شد و امروز این هرم برای تاکید بر سبد غذایی ایرانی رونمایی می شود.
 
پیگیری تصویب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور و استقرار سند به ویژه در سطح استانها
گفتنی است در نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه، شرکت کنندگان در پایان قطعنامه ای را به عنوان محورهای اصلی مورد توافق نظر در حوزه های مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا، رژیم درمانی، آموزش و پژوهش برای پیگیری های بعدی تصویب و اعلام کردند و برنامه عملیاتی قطعنامه در یک فرآیند شش ماهه توسط انجمن تغذیه ایران و از طریق کارگروه های تخصصی تدوین خواهد شد.

براساس این گزارش، از مهم­ترین بخش های حوزه سیاستگذاری، برنامه و اجرای این قطعنامه می توان به پیگیری تصویب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور و استقرار سند به ویژه در سطح استان ها و نیز برقراری ارتباط فعال و موثر با سایر رشته های علوم پزشکی و  غیر پزشکی در راستای تامین امنیت غذا و تغذیه در کشور اشاره کرد.

تدوین و اجرای برنامه­های مداخله­ای برای بهینه سازی الگوی تغذیه­ای در کشور با تاکید برکاهش مصرف قند، نمک و چربی­های مضر و نیز بهبود تولید و عرضه مواد غذایی پر مصرف مانند نان، پی­گیری اعمال ماده 37 قانون درخصوص منع تبلیغات مواد غذایی زیان آور از عمده بندهای این قطعنامه در حوزه سیاستگذاری برنامه­ریزی و اجرا است.

پی گیری اعمال پوشش بیمه­ای خدمات مشاوره تغذیه­ای در سطوح سرپایی و بستری و تعیین استانداردها و پی گیری امور قانونی مربوط به کارگیری تجهیزات مورد استفاده در خدمات بالینی تغذیه از عمده محورهای این قطعنامه در حوزه رژیم درمانی بود.

در این قطعنامه همچنین بر برنامه­ریزی برای ظرفیت سازی مستمر دانش­آموختگان و دانشجویان رشته تغذیه و برنامه­ریزی در جهت وارد ساختن مفهوم کارآفرینی در دوره­های مختلف آموزش رشته تغذیه تاکید شده­است.

قطعنامه مذکور همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد قطب هدایت و ساماندهی پژوهش های تغذیه ای به تلاش در جهت طراحی و انجام پژوهش های بین­المللی و چند مرکزی در حوزه های مختلف تغذیه اشاره داشته، خواستار استمرار برگزاری کنگره­های تغذیه در ایران تا صورت بین­المللی است.

در پایان مراسم، با حضور دکتر پیوندی، دکتر حاجی فرجی، دکتر دیناروند، دکتر سیاسی و پروفسور بایسلر از هرم غذایی ایران رونمایی شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار