به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،آزادراه تهران - شمال از جمله پروژه های عمرانی است که در سال 1376 کلید
خورد و تا قبل از شروع برنامه پنجم توسعه یعنی تا حوالی سال 1389 حدود 76
میلیارد تومان در آن بودجه صرف شد.
اما بررسی عملکرد بودجه های
تخصیص یافته به پروژه آزاد راه تهران - شمال نشان می دهد که در سال 1390
حدود 16 میلیارد و 200 میلیون تومان و در سال 1392 نیز بالغ بر 20 میلیارد
تومان از بودجه های عمرانی برای ساخت این طرح هزینه شده است.
همچنین
دولت برای سال جاری بودجهای 97 میلیارد تومانی را برای اختصاص به آزاد
راه تهران-شمال مصوب کرده و برآورد آن در لایحه بودجه سال آینده با ریزش
قابل توجهی به 21.3 میلیارد تومان کاهش یافته است.
در لایحه بودجه
سال 1394 پیش بینی شده که طرح عمرانی آزاد راه تهران - شمال تا شش سال
آینده به اتمام برسد که در این مدت به حدود 1600 میلیارد تومان دیگر منابع
مالی نیاز خواهد بود.
این طرح در حالی در شرایط خوشبینانه با مجموع
23 سال زمان تکمیل خواهد شد که به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و افزایش
تورم، هزینه آن نیز به مرور به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
بر
این اساس، در لایحه بودجه سال بعد این گونه برآورد می شود که آزاد راه
تهران-شمال از ابتدا تا تکمیل، هزینه بیش از 1920 میلیارد تومانی را به
همراه داشته باشد.
اما، این آزاد راه در چهار قطعه به طول مجموع ۱۲۳
کیلومتر در حال اجراست که قطعه چهارم آن در حد فاصل چالوس تا مرزنآباد از
پایان سال 1391 مورد بهرهبرداری قرار گرفته و فاز اول این پروژه نیز حدود
۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در قطعات دوم و سوم به دلیل
پیچیدگیها و صعبالعبور بودن مسیر تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است.
این
درحالی است که جهانگیری-معاون اول رییس جمهور- در بازدید اخیر خود از این
طرح وعده داده که قطعه اول آن نیز تا دو سال دیگر به بهرهبرداری برسد.
این
مسیر در مجموع با احداث ۱۴۶ دستگاه تونل در دو مسیر رفت و برگشت به طول ۸۷
کیلومتر و تعداد ۸۱ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۱ کیلومتر در حال احداث است.