معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم زمان با 26 آذر روز ملی حمل و نقل گفت: طبق محاسبات ابزارهای مدل سازی، حرکت منظم بین خطوط به تنهایی باعث کاهش 20 تا 30 درصدی بار ترافیک می شود.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، افزود: اولین وظیفه یک راننده این است که به صورت منظم بین خطوط حرکت کند و مهم ترین دست آورد حرکت بین خطوط، حاکم شدن نظم و انضباط در تردد خودروهاست و طبق محاسبات ابزارهای مدل سازی، همین اقدام به تنهایی باعث کاهش 20 تا 30 درصدی بار ترافیک می شود.

وی با اعلام این که بخش اعظمی از تصادفات، ناشی از عدم رعایت حق تقدم و فاصله جانبی است، تأکید کرد: وقتی راننده ای به دلیل خلوت‏تر بودن خطوط کناری، به صورت ناگهانی تصمیم به تغییر مسیر می گیرد، علاوه بر تضییع حقوق سایر رانندگانی که تخلفی انجام نداده اند، ممکن است حادثه ناگواری را رقم بزند.

*هم سواره ها در بی نظمی ترافیک مقصرند هم پیاده‌ها

معاون شهردار تهران با اشاره به اين که ترافيک، مقوله اي است که با تمامی اقشار و شئونات جامعه سر و کار دارد و بی انضباطی در ترافیک، موجب بی نظمی در شهر مي شود، اظهار کرد: بخشي از بی انضباطی حاکم بر شهر و زندگي شهري، مربوط به حرکت سواره ها و بخشی از آن نیز مربوط به حرکت پياده هاست و توجه هم‏زمان به هر دو بخش، لازم و ملزوم و به عبارتی مکمل يکديگر است.

 تشکری هاشمی با بیان این که شاهد رفتار غلط برخی از عابران پیاده هستیم که بعضاً به صورت قُطری در میدان ها و تقاطع ها حرکت یا از عرض بزرگراه ها عبور می نمایند، تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت فقط رانندگان قانون را رعایت کنند اما عابران پیاده هر رفتاری که صلاح دانستند، انجام دهند و از هر جا که مایل بودند، عبور کنند و برای خودشان و دیگران، درد سر ایجاد نمایند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد فرهنگی رفتارهای ترافیکی و قبح عمومی برخی رفتارها و تأثیر منفی آن بر شخصیت اجتماعی افراد، اضافه کرد: توجه جدی به این امر باعث می‌شود تا جامعه، تخلفات رانندگی را به منزله تجاوز به حقوق دیگران تلقی کرده و آن را به عنوان امری زشت و ناپسند تقبیح کند.

*جریمه نباید به بخشی از سبد هزینه خانوار تبدیل شود

معاون شهردار تهران با اشاره به این که متأسفانه در بسیاری از برنامه ریزی‌های ترافیکی، تنها به جرایم مادی تخلفات رانندگی پرداخته می‌شود و در نتیجه، این تخلفات به بخشی از عادت‌ روزانه رانندگان و حتی به جزیی از عرف جامعه تبدیل می‏شود، اظهار کرد: بین جرم و جریمه باید رابطه ای منطقی برقرار باشد و میزان جریمه به گونه ای نباشد که به بخشی از سبد هزینه خانوار تبدیل شود.

 تشکری هاشمی با بیان لزوم پیش بینی دقیق جرایم نقدی و غیر نقدی تخلفات، متناسب با نوع تخلف از سوی قانون گذار، تصریح کرد: تلقی شهروندان در خصوص جرایم، نباید به گونه ای باشد که بر سر میزان کم یا زیاد بودن مبالغ به قضاوت و محاسبه بپردازند، بلکه مبلغ جریمه باید به اندازه ای بازدارنده باشد که وقتی فرد به پیآمدها و عواقب تخلف خود می اندیشد، بدون هیچ گونه تردیدی از آن صرف نظر کرده و بدون درنگ از خیر منافع آنی و زودگذر خود به خاطر مصالح آتی و دیرپای خویش بگذرد.

وی با تأکید بر این که حدود 1500 دستگاه دوربین ثبت تخلف، شبکه معابر تهران را به صورت شبانه روزی رصد می کنند، اضافه کرد: جریان ترافیک به طور 24 ساعته تحت کنترل عوامل نظارتی قرار دارد تا به محض ایجاد هر گونه مشکلی، با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی و مسئولان ذیربط، بلافاصله نسبت به رفع مشکل، پیگیری¬ها و اقدامات لازم صورت گیرد.

*شناسایی رانندگانی که با پارک دوبله باعث انسداد معابر می‌شوند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که 250 دستگاه دوربین کنترل سرعت در بزرگراه های شهر نصب شده و به زودی کل شبکه  بزرگراهی تهران به این دوربین ها مجهز خواهند شد، اظهار کرد: به این ترتیب کسانی که بزرگراه های شهری را با پیست مسابقات اتومبیل رانی اشتباه گرفته و با سرعت بالای خود دیگران را مورد تهدید قرار می دهند، شناسایی شده و با آن ها برخورد می شود.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در 200 تقاطع اصلی تهران دوربین های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز نصب شده، تصریح کرد: علاوه بر این، نصب دوربین های جدید در محدوده طرح زوج و فرد را در دستور کار داریم تا این محدوده نیز همچون محدوده طرح ترافیک تحت پوشش نظارت تصویری قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که تخلف پارک دوبله از سوی برخی رانندگان، منجر به انسداد معابر و ایجاد ترافیک می شود، اضافه کرد: دوربین‏های نظارت تصویری نصب شده به منظور کنترل ترافیک، توانایی شناسایی و ثبت این گونه تخلفات را نیز دارند و برنامه ریزی لازم برای برخورد با رانندگان خاطی که با پارک دوبله خود، باعث مسدود شدن معابر و ایجاد ترافیک می شوند، صورت گرفته است.

*تخلف رانندگانی که روی پل حافظ تغییر مسیر دهند ثبت می‌شود

معاون شهردار تهران با اشاره به طرح جدید نصب دوربین های کنترل خطوط عبوری خودروها در سطح شهر، اظهار کرد: در حال حاضر این دوربین ها به صورت آزمایشی بر روی پل حافظ نصب شده اند که اقدام به ثبت تخلفات مربوط به تغییر مسیر خودروها می نمایند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که استفاده از خودروهای شخصی، از مهم ترین عواملی است که در ایجاد ترافیک تهران نقش اساسی دارد، تصریح کرد: طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پایتخت، ناوگان اتوبوسرانی تهران باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشد، در صورتی که تنها 6500 دستگاه اتوبوس دارد که البته دو هزار دستگاه آن نیز فرسوده و از رده خارج هستند.

وی با تأکید بر لزوم تأمین اتوبوس های مورد نیاز تهران به عنوان نیاز اساسی شهر و شهروندان، اضافه کرد: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، میزبان بسیاری از میهمانان داخلی و خارجی است و ضرورت دارد در خصوص برطرف کردن نیازهای حمل و نقلی این کلان شهر، اهتمام ویژه ای صورت بگیرد.

*طراحی مدل جدید همکاری بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی

معاون شهردار تهران با اشاره به تلاش های مدیریت شهری جهت فراهم نمودن امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی، اظهار کرد: به منظور اقتصادی کردن سرمایه گذاری در این بخش، مدل جدیدی طراحی نموده ایم که بر اساس آن، بخش خصوصی در صورت استفاده از اتوبوس های خود یا اتوبوس های شرکت واحد، هزینه‏های مربوطه را بر مبنای میزان کیلومتر پیموده شده برای جابه جایی مسافر، دریافت نماید.
تشکری هاشمی با بیان این که شهردار محترم تهران توجه ویژه ای نسبت به موضوع توسعه متروی پایتخت دارند، تصریح کرد: بیشترین میزان سرمایه گذاری مدیریت شهری صرف بالا بردن کیفی و کمّی زیرساخت های مترو می شود و 30 کیلومتر خط جدید مترو که ابتدای سال قول آن را به شهروندان عزیز داده بودیم را تا پایان سال به بهره برداری می رسانیم.

وی با تأکید بر این که 65 درصد از خط متروی فرودگاه مهرآباد تا میدان آزادی و 80 درصد از خط متروی فرودگاه حضرت امام (ره) به تهران ساخته شده، اضافه کرد: اگر چه در توسعه کیفی و کمّی مترو از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده ایم اما در صورتی که دولت مشکلات موجود بر سر راه فاینانس مترو را بر طرف کند، با سرعت بیشتری به آن چه که به مردم وعده داده ایم، عمل می کنیم.

*کاهش چشمگیر آلودگی هوا با ورود موتورسیکلت های برقی و تاکسی‌های هیبریدی

معاون شهردار تهران با اشاره به این که جایگزینی تاکسی های هیبریدی به جای تاکسی های فرسوده تهران در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، اظهار کرد: ورود تاکسی های هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران، علاوه بر کاهش قابل توجه آلودگی هوا، صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در مصرف انرژی در پی دارد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در حال حاضر روزانه صدها هزار دستگاه موتورسیکلت آلاینده در تهران تردد می کند، گفت: در صورت جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی تهران به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند و به این منظور مدیریت شهری صرفاً برای کاهش آلودگی هوا شرایط خرید آسان این موتورسیکلت ها را در قالب اقساط بلند مدت بدون بهره برای همه متقاضیان فراهم کرده است.

وی در پایان با تأکید بر این که به سامان رسیدن ترافیک پایتخت نیاز به مشارکت همگانی اقشار جامعه دارد و لازم است همه با هم، برای اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی همکاری نماییم، خاطرنشان کرد: لازمه اصلى چنين عزمى، قدرت برنامه ريزى صحيح، تحليل علمى و تصميم گيرى منطقى، نظم و انسجام در برنامه های اجرایی، همگامى و همراهى دستگاه های دست اندرکار و همچنين توان هدايت و اجراى برنامه‏اى بلندمدت و دقيق با هدف رفع مشكل است و مشارکت شهروندان با مسئولان شهری در مرحله بعد قرار دارد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: تاکسی ، حمل و نقل ، موتور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار