در نشست رسانه‌ای روسای مجلس ایران و عراق مطرح شد:

قدردانی رئیس مجلس از میزبانی دولت عراق در ایام اربعین / الجبوری:مبارزه با گروه‌های تروریستی نیازمند همکاری جمعی همه کشورهای منطقه است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عراق کشور دوست و برادر ماست و به دلیل بحران های تروریستی که در منطقه ایجاد می شود امروز نیازمند همکاری و هم راستایی ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران ؛دکترعلی لاریجانی در نشست رسانه‌ای روسای مجالس ایران و  عراق گفت: از جناب آقای الجبوری، رئیس پارلمان عراق و همکاران پارلمانی عراق که به دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران تشریف آوردند، تشکر می‌کنیم. من لازم می‌دانم از سعی و تلاش ملت و دولت عراق تشکر کنم که در ایام اربعین حسینی، میزبانی صمیمانه و خوبی از برادران ایرانی در عراق داشتند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکراتی که با رئیس مجلس عراق وجود داشت، موضوعات مختلف در خصوص همکاری‌های ایران و عراق مورد بحث قرار گرفت و در زمینه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور بحث‌های خوب و ایده‌های مناسبی مطرح شد.
 
وی بیان کرد: در زمینه همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور و تشکیل گروه دوستی و رایزنی بین کمیسیون‌های تخصصی بحث‌هایی صورت گرفت زیرا عراق کشور بسیار مهم، دوست و برادر ماست و مخصوصا به خاطر بحران‌های تروریستی که در منطقه بوجود آمده، امروز همکاری و هم راستایی با عراق مورد توجه است.
 
دکتر لاریجانی تصریح کرد:در این جلسه در زمینه همکاری‌های تنگاتنگ برای مبارزه با تروریست و همچنین در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با این گونه بحران‌ها بحث شد و امیدوارم سفر ایشان باعث بالا بردن سطح روابط دو کشور شود.
 
به دنبال بالا بردن سطح روابط با عراق هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود گفت: به دنبال بالا بردن سطح روابط با عراق هستیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از حضور رئیس مجلس عراق به ایران اظهار داشت: لازم می دانم در ابتدا از سعی و تلاش ملت و دولت عراق تشکر کنم که در ایام اربیعین حسینی صمیمانه میزبان برادران ایرانی خود در عراق بودند.

لاریجانی با بیان این که در دیدار با همتای عراقی خود همکاری مشترک ایران و عراق را پیگیری کردیم اظهار داشت: در این دیدار در زمینه گسترش روباط اقتصادی بین دو کشور بحث ها و ایده های مناسبی مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه در زمینه همکاری های پارلمانی بین دو کشور و تشکل گروه دوستی و رایزنی بین کمیسیون های تخصصی مباحثی مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عراق کشور دوست و برادر ماست و به دلیل بحران های تروریستی که در منطقه ایجاد می شود امروز نیازمند همکاری و هم راستایی ایران است.

لاریجانی در ادامه با بیان این که در جلسه فوق در زمینه همکاری های تنگاتنگ در خصوص مبارزه با تروریست مباحثی مطرح شد ادامه داد: در زمینه همکاری های منطقه ای و به خصوص مبارزه با تروریست و بحران های ایجاد شده نقطه نظرات طرفین شنیده شد.

وی ادامه داد:به هر تقدیر ما ازحضور رئیس مجلس عراق و سفر ایشان به ایران تشکر می کنیم و امیدواریم این سفر باعث بالا بردن سطح روابط دو کشور شود.

در ادامه این نشست خبری رئیس مجلس عراق با بیان این که افتخار می کنیم در تهران هستیم گفت: صحبت ها و مذاکرات صریحی در خصوص مسائل مهم و حیاتی را همتای ایرانی داشتیم که امیدواریم این همکاری های بین دو کشور ادامه پیدا کند.

وی افزود: ایران در حمایت از روند دموکراتیک عراق نقش مهمی داشته است.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: ما معتقدیم امنیت و ثبات در منطقه یک مسئولیت گروهی است و همه ی کشورها باید در آن نقش داشته باشند.

الجبوری در ادامه گفت: من از میزبانی گرم کشور ایران تشکر می کنم.

 رییس پارلمان عراق:ایران ستون و محور اصلی مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه است

سلیم الجبوری رئیس مجلس نمایندگان عراق که در راس یک هیات بلندپایه پارلمانی ظهر امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون راه‌های تحکیم و تقویت همکاری‌های برادرانه فیمابین در عرصه‌های مختلف و آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع عراق گفت وگو و تبادل نظر کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار با تاکید بر پیوندهای عمیق برادرانه و بسیار نزدیک تاریخی میان دو ملت گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در شرایط مختلف همواره در کنار دولت و ملت عراق بوده و خواهد بود و آماده هرگونه کمکی برای تقویت امنیت در این کشور است.

وی رویکرد اصلی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را در مورد عراق، کمک به تقویت امنیت و ثبات در این کشور و ایجاد دموکراسی پایدار از طریق حضور همه اقوام و طوایف عراق در ساختار سیاسی این کشور دانست و گفت: وجود یک عراق باثبات و آرام به نفع همه کشورهای منطقه و جهان می‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات در جهان اسلام، دامن زدن به اختلافات مذهبی و ایجاد درگیری بین برادران مسلمان می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران در مسیر کمک به انسجام و وحدت امت اسلامی از هیچ گونه اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به تحرکات گروهک تروریستی داعش در عراق گفت: اصلی‌ترین بار مبارزه با گروهک تروریستی داعش بر عهده ملت عراق از همه طوایف و اقوام و عشایر این کشور می‌باشد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری های اقتصادی میان ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانایی ها و پیشرفت های گسترده در عرصه های مختلف فناوری و صنعتی آماده هرگونه کمکی به عراق در جهت حل مشکلات اقتصادی این کشور می‌باشد.

وی در این زمینه از بخش کشاورزی، انرژی و فعال کردن کارخانجات عراق یاد کرد.

در ادامه سلیم الجبوری رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز ضمن قدردانی از کمک ها و حمایت های همه جانبه کشورمان از دولت و ملت عراق در طول سال های اخیر به ویژه در شرایط دشوار کنونی گفت: توسعه همکاری‌های دوستانه در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های مهم دولت و همه جریانات سیاسی در عراق است.

رئیس مجلس عراق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات جاری عراق و حضور گروهک تروریستی داعش در این کشور گفت: گروه تروریستی داعش نماینده اهل سنت نمی‌باشد و اهل سنت عراق در کنار سایر اقوام و طوایف به مبارزه با این گروه پرداختند.

وی در ادامه تاکید کرد: مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه نیازمند همکاری‌های جمعی همه کشورهای منطقه بوده و جمهوری اسلامی ایران ستون و محور اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه می‌باشد.

رئیس مجلس عراق با اشاره به این که حضور هیات بلندپایه پارلمانی عراق متشکل از نمایندگان همه اقوام و طوایف این کشور و روسای فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی عراق می‌باشد گفت: حضور این هیات نشان دهنده اراده جدی عراق برای توسعه همکاری‌ها با ایران است.

وی کمک ایران برای تقویت فرآیند سیاسی کنونی در عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور را برای عراق بسیار مهم دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار