رئیس کل دیوان محاسبات کشور:

فرار مالیاتی در کشور بسیار زیاد است/ سنتی بودن عملکرد دستگاه‌های نظارتی/ طرح سنا با فساد و پولشویی مبارزه می‌کند

رحیمی با بیان اینکه هر سازمانی باید کنترل داخلی خاصی داشته باشد، گفت: در حال حاضر فرار مالیاتی یک جرم است که در کشور بسیار صورت می‌گیرد و علت آن را می‌توان در نبود سیستم منظم جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ امین‌حسین رحیمی رئیس کل دیوان محاسبات کشور در حاشیه آخرین نشست آسوسای مبارزه با فساد و پول شویی در جمع خبرنگاران در خصوص تأثیر پروژه تحقیقاتی آسوسای در موقعیت کشور توضیح داد: ما از قبل استانداردهایی در این کار داشته‌ایم و با وجود نهادهای اطلاعاتی مختلف در کشور و استفاده از اطلاعات سایر کشورهای عضو این کارگروه، از تجارب سایر کشورها استفاده می‌کنیم چراکه این کار در اقتصاد کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به اثربخشی تحقیقات آسوسای در کشف فساد اقتصادی در داخل کشور تصریح کرد: تمام مسائلی که در جامعه مطرح است توسط دیوان محاسبات مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما در تمام فساد و تقلب‌ها ورود پیدا کرده‌ایم و سیاست در این است که قبل از اینکه موضوعی قطعی نشود جامعه را ملتهب نکنیم.

رحیمی ادامه داد: ما در رسانه‌ای کردن پروژه‌های جاری با محدودیت عمل می‌کنیم و تا چیزی قطعی نشود به آنها اشاره نکرده و فضا را دچار تشنج نمی‌کنیم.

علل اصلی فساد و تقلب، بی انضباطی مالی است/کنترل داخلی از بروز فساد جلوگیری می‌کند

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری مورد نظارت دیوان محاسبات قرار دارند و ما به مردم این اطمینان را می‌دهیم که چیزی از دید دیوان پنهان نمی‌ماند و اطلاع‌رسانی زمانی انجام خواهد شد که از موضوع کاملا مطمئن باشیم در غیر این صورت فضای جامعه را ملتهب نخواهیم کرد.

رحیمی با اشاره به هدف دیوان محاسبات برای جلوگیری از فساد و تقلب مالی توضیح داد: یکی از اهداف مهم دیوان کشف و شناسایی فساد و تقلب است که علل اصلی آن را می‌توان در بی‌انضباطی مالی برشمرد که این بی‌انضباطی در ناآگاهی مسئولین و یا عدم رعایت قوانین و مقررات کشور بوده که خود ایجادکننده فساد است.

وی در این باره ادامه داد: لذا باید بی‌انضباطی مالی را از بین ببریم و علت بی‌انضباطی مالی را می‌توان در کنترل‌های داخلی جستجو کرد.

رئیس کل دیوان محاسبات ادامه داد: هر سازمانی باید کنترل داخلی خاصی داشته باشد که فساد به وجود نیاید و این عوامل از بین برود.

رحیمی با اشاره به اهمیت ویژه کنترل داخلی برای پیشگیری از فساد وتقلب مالی افزود: کنترل داخلی برای جلوگیری از فساد مالی بسیار مهم بوده و استفاده از سیستم‌های موجود برای جلوگیری از این عوامل کفایت نمی‌کند.

فراوانی فرار مالیاتی در کشور/عملکرد دستگاه‌های نظارتی سنتی است

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص فرار مالیاتی توضیح داد: در حال حاضر این فرار یک جرم است که در کشور بسیار صورت می‌گیرد و علت آن را می‌توان در نبود سیستم منظم جستجو کرد.

وی در این باره افزود: اقداماتی باید برای جلوگیری از فساد و پولشویی در زمینه مالیات صورت بگیرد که سیستم جامع مالیاتی یکی از مؤثرترین عوامل به حساب می‌آید و در حال حاضر نیاز به فرصت داریم تا یک سیستم بدون نقص برای این کار ایجاد نماییم.

رحیمی با اشاره به علل ضعف دستگاه‌های نظارتی افزود: دستگاه‌های نظارتی با کار سنتی نمی‌توانند به نتیجه مطلوب برسند و باید سیستماتیک عمل کنند و این امر با ایجاد یک سیستم پیشرفته قابل بررسی می‌باشد.

اقدام دیوان محاسبات برای رفع ضعف دستگاه‌های نظارتی

وی در خصوص اقدامات دیوان برای جلوگیری از ضعف دستگاه‌های نظارتی اظهار داشت: طرح سنا (سامانه نطارت الکترونیکی دیوان محاسبات) در حال بررسی و به نتیجه رسیدن است که اگر دستگاه‌های دولتی به این سامانه وصل شوند در تمام اسناد شفافیت ایجادشده که در این صورت از سیستم دستگاه‌های دولتی نظارت بهتری صورت خواهد گرفت.

رئیس کل دیوان محاسبات افزود: طرح سنا نه تنها برای سیستم نظارتی دستگاه‌های دولتی بلکه برای مبارزه با فساد و پولشویی نیز استفاده می‌شود.

رحیمی با اشاره به فعالیت دیوان محاسبات کشور برای مبارزه با پولشویی تصریح کرد: مقررات پولشویی طوری تنظیم شده که اگر پول بیش از مقدار معینی جابجا شود باید مرجع آن مورد بررسی قرار گیرد و دیوان محاسبات در این راه نظارت لازم را انجام خواهد داد.

نتایج شش نشست قبلی کشف تقلب و فساد است

وی همچنین درباره اهمیت نشست امروز بیان کرد: این نشست تخصصی و تحقیقاتی است که سالهاست برگزار می شود که مبارزه با فساد و پول شویی در اولویت کاری این نشست قرار گرفته است.
 
وی در ادامه افزود: علاوه بر اقدامات داخلی کارهای بین‌المللی جدیدی در رابطه با مبارزه با فصاد و پولوشویی انجام شده است.
 
رحیمی با اشاره به زمان سه ساله این پروژه و انجام اقدامات مهم در حین آن اضافه کرد: این پروژه تحقیقاتی که امروز در حال بررسی است سه سال است که شروع شده و این آخرین نشست این پروژه است که دیوان محاسبات به صورت فعال در جلسات شرکت کرده و در نتیجه این کارگروه حضور خواهد داشت که نتیجه این جلسات استانداردهای حسابرسی برای کشف تقلب و فساد بوده است و به تصویب مجمع عمومی آسوسای رسیده که در بهمن ماه در کشور مالزی برگزار خواهد شد.  
 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به استانداردهای موجود در پروژه آسوسای توضیح داد: کشورها با استفاده از استانداردهای پروژه آسوسای می‌توانند برای مبارزه با فساد و پول شویی عمل کنند و دیوان محاسبات کشور این دستورالعمل را به طور جدی در دستور کار قرار داده است و امیدواریم با استفاده از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه به بهترین نحو عمل کنیم. 

وی با توضیح در مورد نتایج شش نشست قبلی پروژه آسوسای تصریح کرد: نتایج شش نشست قبلی کشف تقلب و فساد است و استانداردهای مربوط به آن در دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفته و بعد از اقدامات لازم مورد ارزیابی و کارآیی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دیوان ، محاسبات ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار