علی قنبری در کارگاه آموزشی راهنمای تشخیص اختلالات روانی گفت: دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی و ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه ها مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت روان دانشجویان و پویایی آنها را به عهده دارند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛‌ دکتر بهرام علی قنبری مشاور علمی، پژوهشی و قائم مقام اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در مراسم کشوری افتتاحیه کارگاه آموزشی راهنمای تشخیص اختلالات روانی که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، بر جدی گرفتن سلامت روان دانشجویان در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه ها مسئولیت تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت روان دانشجویان و پویایی آنها را به عهده دارند.

 مشاور علمی، پژوهشی و قائم مقام اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی ادامه داد: با توجه به سیر فزاینده رشد علوم و تغییر و تحول در ساختار های اداری و مدیریتی، باید تلاش کنیم تا جایگاه ادارات مشاوره در دانشگاه ها را هم در حوزه ساختاری و هم در حوزه آموزش و پژوهش ارتقاء دهیم.
 
استفاده از نیروهای متخصص بصورت پاره وقت
دکتر قنبری در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم در ارائه خدمات روانشناسی و پاسخگویی به دانشجویان کوشش های خوب و مناسبی داشته باشیم باید در ادارات مشاوره، نیروی انسانی مورد نیاز تأمین شود. لذا با توجه به اینکه تعرفه کار مشاوران و روانشناسان پاره وقت ابلاغ شده است همکاران می توانند با معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها رایزنی کنند تا از نیروهای متخصص بیرون از دانشگاه بصورت پاره وقت استفاده کنند تا بخشی از نیروی انسانی خود را به این شیوه تأمین کنند.
 
تأکید بر انجام کارهای گروهی و گروه درمانی به جای درمان انفرادی
وی با اشاره به اینکه گارگاه های آموزشی در واقع یک کار گروهی است و تجربه نشان داده است که گروه درمانی که جزو بهترین درمان ها است و تأثیر گزاری زیادتری نسبت به درمان انفرادی دارد، بر برگزاری و راه اندازی گارگاه های آموزشی تأکید کرد و اظهار داشت: بخش اعظم مشکلات دانشجویان مشکلات بین فردی است و بیشتر دانشجویان در تعاملات بین فردی دچار مشکل می شوند.

بنابر این گارگاه های آموزشی این فرصت را به دانشجویان می دهد تا در فضای بین فردی و گروهی کمک بگیرند و مشکلاتشان مرتفع گردد.

قائم مقام اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: جهت ایجاد بالندگی و نشاط در محیط های خوابگاهی و استفاده از وقت های بلا استفاده دانشجویان لازم است نگاه ها و توجه را به سمت و سوی کارهای گروهی سوق دهیم چون در غیر اینصورت ممکن است سستی و رخوت و خمودگی بر فضای دانشجویی در خوابگاه ها حکم فرما گردد.
 
تأکید بر استفاده از فضای فیزیکی مناسب جهت انجام کار حرفه ای
دکتر قنبری، با بیان این که با یک اتاق در خوابگاه نمی توان انتظار داشت به تعداد زیادی دانشجو خدمات روانشناسی ارایه داد، خاطر نشان کرد: بخشی از کار روانشناسی بر می گردد به ساختار و نظم و انضباط و چیدمانی که در آن محیط کار به کار رفته است یعنی هنگام مراجعه و در نگاه اول، دانشجو باید احساس کند که فضای فیزیکی که در اختیار او گذاشته می شود و خدماتی را که قرار است در آنجا دریافت کند، متفاوت از جاهای دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در همه جا نمی شود کار روانشناسی کرد، گفت: مشاور در فضای پویای بالینی روانشناسی می تواند ارایه خدمت کند لذا مسئولین ادارات مشاوره دانشگاه ها بایستی فضای مناسب جهت کار حرفه ای را از دانشگاه پیگیری و مطالبه کنند تا به انتظارات و توقعاتی که از این حوزه می رود پاسخ داده شود.
 
تأکید بر استفاده از ملاک های تشخیصی درDSM  به عنوان مبنای تشخیص گذاری
قائم مقام اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات در ادارات مشاوره دانشجویان در بستر سامانه تحت وب سیناسا در دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: بدون شناخت و تشخیص پویا نمی توانیم شیوه درمانی مناسبی را برای مراجعین در نظر بگیریم حتماً باید بر اساس آگاهی کامل اقدام به در پیش گرفتن رویکرد مناسبی برای کمک به مراجعین داشته باشیم.

دکتر قنبری تصریح کرد: بی تردید ارایه خدمات مشاوره و روان شناسی مستلزم تجهیز به دانش تشخیص و درمان است. تشخیص به عنوان کلید مداخلات درمانی، در نوع خود نیازمند دو فعالیت حرفه ای مهم یعنی سنجش و اندازه گیری برای ارزیابی است. در این رهگذر، مشاوران، روان شناسان و درمانگران برای ارایه خدمات موثر و کارآمد ناگزیر به تجهیز به دانش نوین هستند.

وی در ادامه گفت: به همین منظور دو راهنمای تشخیصی ICDو DSM به عنوان کتب مرجع و راهنمای تشخیص گذاری در این حوزه تدوین شده اند که اولی در اروپا و دومی در امریکا طرفداران فراوانی دارد. سازمان نظام روان شناسی ج.ا. ایران نیز پایبندی روان شناسان و مشاوران را به DSM در مداخلات درمانی مورد تاکید قرار می دهد.

قنبری ادامه داد: دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت نیز با پیروی از ضوابط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و به منظور تقویت نظارت بر ارایه خدمات بهداشت روانی به دانشجویان توسط ادارات مشاوره دانشجویی ملاک های تشخیصی در DSMرا به عنوان مبنای تشخیص گذاری مورد تاکید قرار داده و هر ساله گزارشات دریافتی در زمینه ارایه خدمات روان شناختی و روانپزشکی را مبتنی بر این راهنما، تحت نظر دارد. لذا آخرین نسخه ویرایش شده این راهنما موسوم به DSM-5با تغییرات چشمگیر و فراوانی همراه بوده است که لزوم آشنایی مشاوران و روان شناسان فعال در عرصه خدمات بهداشت روان دانشجویی را محرز می سازد.
 
تأکید بر آموزش سامانه یکپارچه سازی نظام سلامت ایرانیان (سیناسا)
دکتر قنبری خاطر نشان کرد: از آنجا که پس از آموزش سامانه یکپارچه سازی نظام سلامت ایرانیان (سیناسا)، فرابر تمامی گزارشات از طریق این سامانه تبادل خواهد شد، لذا آشنایی با این سامانه و ارسال گزارشات بالینی و مشاوره ای مبتنی بر آخرین تغییرات در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) این دفتر را بر آن داشت تا با استعانت از متخصصان آشنا و مسلط به این نسخه اقدام به آموزش شیوه بهره برداری از نسخه حاضر نماید. راهنما ی حاضر ضمن امکان طبقه بندی ارایه خدمات در حوزه های روان شناسی، راهنمایی و مشاوره، اصل رازداری حرفه ای را کاملا مراعات، و صیانت حرفه ای همکاران را تضمین می نماید.

دکتر قنبری در پایان اظهار داشت: امید است تا با راه اندازی سامانه گامی در جهت تامین، حفظ و ارتقا سلامت روان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی که همانا از جمله رسالت های دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی و ادارات مشاوره می باشد، برداریم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار