در همایش "وقف و رسانه":

حجت‌الاسلام و المسلمین "ابوترابی":"پرده نشین" با رعایت اخلاق توانست دست به خلق اثر بزند

ناب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سریال "پرده نشین" که این روزها روی آنتن شبکه یک سیما است، توانست با رعایت اخلاق دست به خلق اثر زده و به این حوزه با نگاهی درست حرکت کند.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران حاضر در ششمین همایش "وقف و رسانه" در تالار وحدت، این همایش با حضور "حسن ربیعی" مدیر کل روابط بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین "ابوترابی" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و عوامل سریال "پرده‌نشین" صبح امروز برگزار شد.

"ربیعی" مدیر کل روابط بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم گفت: این همایش در سال 88 توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدی پایه گذاری شد. علی رغم خدمات موثر وقف در کشور متاسفانه مردم از آثار و برکات وقف کم اتفاق و بی اطلاع هستند.
 
وی افزود: تشریح آثار و برکات وقف در سیاست‌های کل کشور به چشم می‌آید. در سال‌های اخیر ده‌ها اثر هنری، فیلم، سریال، عکس و فیلمنامه و گزارش‌های خبری در این خصوص ساخته شده است ولی همچنان باید در این راستا گام برداشت. علی رغم اطلاع رسانی هنوز فاصله‌ی زیادی تا نتیجه‌ی مطلوب داریم. ششمین همایش وقف و رسانه" به دنبال افقی است که وقف با مشارکت اعضای کشور بتواند نقش موثر و مستقیمی را ایفا کند.
 
* فرهنگ وقف باید دوباره احیا شود و در جای خود قرار گیرد
 
همچنین حجت الاسلام و المسلمین "ابوترابی" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ارتقای وقف در جامعه گفت: در سال گذشته به مقوله‌ی وقف نیز پرداختیم، تولد دوباره‌ی آن ثمره‌ی پیوند دین، عقل و ثروت است. اگر این سه مقوله شکل گرفت،‌ راه برای خلق یک اثر ماندگار فراهم می‌شود. توسعه‌ی معرفتی، اخلاقی و علمی ایران اسلامی مرهون فرهنگ وقف است. امید است به شایستگی آن بیشتر بپردازیم.
 
وی ادامه داد: تقریبا ما بهره وری در کشور نداریم و فقط خلق می‌کنیم. امیدوارم روزی فرا رسد که از همه‌ی ظرفیت وقف در کشور به خوبی استفاده شود. یکی از واقعیت‌های دنیای امروز این است که رسانه‌ بالاترین ظرفیت را در خلق و انتقال پیام در اختیار دارد. می‌توان گفت ما برای انتقال پیام باید از راه رسانه وارد شویم. رسانه‌های تصویری، مجازی و مکتوب فضای گسترده‌ای را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. باید به کیفیت پیام انتقال یافته به مخاطبان بیشتر توجه کنیم. به عنوان مثال سریال پرده نشین که این روزها روی آنتن شبکه یک سیما است، به خوبی توانسته در هدف خود موفق شود و با رعایت اخلاق دست به خلق اثر بزند. "پرده نشین" به این حوزه به درستی نگاه کرد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه یکی از اهدافی که رسانه‌های بیگانه هدف گزاری کرده‌اند که با آن‌ ملت‌ها را زیر سوال ببرند، فرو ریختن اخلاق آن ملت‌ها است و روی این مسئله نیز سرمایه گذاری کرده‌اند. یکی از دستاوردهای این همایش می‌تواند تلاش برای ارتقای سطح آثار باشد. از طریق وقف می‌توان به کمک نیازمندان رفت و جایگاه امامزادگان را نیز ارتقا بخشید.

بنابر این گزارش؛ "ویشکا آسایش"، "آتیلا پسیانی"،‌ "هومن برق نورد" و "حسن کیایی" بازیگران سریال "پرده نشین" و "بهروز شعیبی" کارگردان و "سید محمود رضوی" تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی در ششمین همایش وقف و رسانه حضور به هم رساندند.
 
در مراسم امروز جمع کسیری از مدیران شبکه‌های رادیویی و نیز از روابط عمومی شبکه یک سیما حاضر هستند.
 
در ادامه محمد "حسین صوفی"، معاون صدا با اشاره به وقف‌ به عنوان یک اقدام مهم اسلامی در جامعه‌ی ایرانی گفت: یکی از اقدامات مترقی اسلام عزیز،‌ توجه به عدالت اجتماعی در جامعه است. وقف، صدقه، انفاق و قرض از جمله سنت‌هایی است که زمینه‌ ساز عدالت اجتماعی در جامعه بوده و هر تفکری که می‌خواهد مانگار شود، باید از ابزار هنر استفاده کند.

وی افزود: اگر بخواهیم هنر را ماندگار کنیم، باید به دنبال آن پیوست رسانه‌ای داشته باشیم. اخیرا شاهد تجمع بیش از 20 میلیون از شیعیان جهان در کربلا بودیم. این رسانه است که می‌تواند تفکر هنری را جاودان و ماندگار سازد. ترویج و اشاعه هرگونه تفکر اسلامی، تفکر وقف است که در سالیان مختلف به گونه‌های متفاوتی توانسته در جامعه ظهور و بروز پیدا کند. زمانی مسجد سازی، مدرسه سازی،‌ کمک به ایتام و مردم بود و جزء کارهای وقفی به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و مدارس علمی باید در گسترش این فرهنگ گام بردارند. وقف و رسانه هر دو باید کارهایی را برای یکدیگر انجام دهند. رسانه‌ باید واقفین و موقوفات را معرفی و اطلاع رسانی کند و در برگزاری میز گرد‌ها نیز باید مشارکت داشته باشد.

صوفی تصریح کرد: به عنوان مثال سریال پرده نشین به خوبی توانست در این موضوع گام بردارد و من از همینجا اعلام می‌کنم که آمادگی بیشتری برای تولید آثار رادیویی را با این مراکز خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فض،ا فضای رقابتی است و فضای مجازی بسیار فعال‌تر شده است. ‌راه اندازی سایت‌ها و وب‌ سایت ها می‌توانند به ترویج فرهنگ وقف کمک کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در این مراسم از کارگردان و تهیه کننده‌ی این اثر نیز تقدیر شد و "بهروز شعیبی" هدیه خود را به "ویشکا آسایش" تقدیم کرد.

بنابر این گزارش، در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث وقف و سازمان اوقاف گفت: بحث وقف تنها به کشور اسلامی ما ختم نمی‌شود و در طول تاریخ کشورهای دیگر با مذاهب دیگر موقوفات بسیاری را برای کشورشان به جای گذاشته‌اند. قبل از اسلام هم موقوفاتی دیده می‌شد که بعد از ظهور اسلام این مسئله گسترش پیدا کرد و گاه شکل نذر را به خود گرفت و نتیجه می‌گیریم که در واقع موقوفات تنها به مسلمانان ختم نمی‌شود. افراد خیری نیز در طول تاریخ خدمات و موقوفاتی را برای گسترش علم نیز برجای گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌های مشهور دنیا مثل هاروارد نیز موقوفی بوده و این مسئله در دیگر بخش‌های جهان و کشورهای آمریکا و اروپا نیز دیده می شود و در کشور ما هم مسیحی‌ها و یهودی‌ها این کار را آغاز کرده‌اند و امروزه بسیاری از کنیسه‌‌ها و کلیساها نیز جزء موقوفات است. به هر صورت در طول تاریخ درخشان کشور ما در دوره‌های متفاوت شاهد موقوفات متفاوتی نیز بوده‌ایم که اوج آن‌ها در دوره‌ی تیموریان و سلجوقیان بوده است. بعضی از شهرهای ما مثل سرخس همه‌اش موقوفی بوده و بخش اعظم یاسوج و چناران نیز موقوفی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من معتقدم باید برای پیشرفت دانشجویان موسیقی، ساخت سمفونی‌ها را نیز وقف کرد. فعالیت‌های بسیار خوبی در این خصوص انجام شده است که انشاالله با تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه بیشتر نیز می‌شود.

وی افزود: نکته‌ی قابل ذکر دیگر این است که در همه‌ی حوزه‌ها باید از توانایی هنرمندان نیز استفاده کرد و سازمان اوقاف باید همه‌ی اسناد موقوفی را در معرض دید مردم قرار دهد تا بتواند در خصوص گسترش این فرهنگ گام‌های بزرگتری بردارد.

جنتی تصریح کرد: سازمان اوقاف در کنار آن باید آسیب شناسی کند و مراقب باشد که دفع شبهه داشته باشد و به مردم توضیح دهد چیزهایی را که وقف می‌کنند کجا رفته و در اختیار چه کسانی قرار میگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران در بخش اول این مراسم از خانواده‌های خبرنگاران شهید "طاووس شیرازی"، "گودرزی نیا" و "علیرضا افشار" تقدیر و تشکر به عمل آمد.

همچنین در ادامه از خبرنگاران روزنامه‌ی همشهری، مدیر مسئول هفته‌ نامه‌ی توسعه و عدالت، سردبیر و دبیر فرهنگی خبرگزاری‌های تسنیم، نسیم، شبستان و نیز از برخی خبرنگاران خبرگزاری‌ها تقدیر و تشکر شد.


انتهای پیام/ اس



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار