همزمان با برداشت پیاز در جنوب استان کرمان درچارچوب طرح استمرار، نگرانیها در خصوص بازاریابی محصول و شبکه توزیع پیاز در جنوب کرمان افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران؛ خودکفایی در محصولات کشاورزی از جمله اقدامات مثبتی است که در چند سال اخیر در توجه مسئولان قرار گرفته و جنوب کرمان هر سال با آغاز فصل پاییز و زمستان شاهد اجرای دو طرح کشاورزی در قالب طرح‌های استمرار برای جلوگیری از واردات پیاز و سیب زمینی به کشور است.

طرح‌های استمرار با هدف خودکفایی کشور در تولید این دو محصول در فصول خارج از زمان تولید، در مناطق گرمسیر انجام می شود.

طی سالهای اخیر شاهد بحران عدم فروش، در خصوص محصولاتی همانند گوجه، خیار، هندوانه و پیاز بوده ایم این مشکل در خصوص محصول پیاز در سالهای اخیر به صورت متوالی دیده شده است به گونه ای که دپو شدن محصول کشاورزان و فساد محصول منجر به انتشار بوی نا مطبوع در محل انبارهای دپو شده این محصول بوده ایم.

مهمترین مشکل در این زمینه عدم بازاریابی قبل از فصل برداشت می باشد همچنین نقص در سیستم حمل و نقل و دلال بازی موجب شده بارها کشاورزان با ضرر هنگفت مواجه شوند و با توجه به آغاز برداشت محصول پیاز در جنوب کرمان این نگرانی وجود دارد که بار دیگر کشاورزان با بحران مواجه شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید آغاز برداشت محصول پیاز در جنوب کرمان خبر داد و گفت: کشاورزان کار برداشت محصول را از چهار هزار و 300 هکتار زمین شروع کرده اند.

اسلام شاهرخی ادامه داد: انتظار می رود کار برداشت و انتقال محصول به بازارهای مصرف به زودی اجرای شود و پیاز مورد نیاز بازارهای بزرگ کشور با استفاده از این محصول تامین می شود.

وی با تاکید به کشاورزان در زمینه عدم فروش محصول خود به دلالان گفت: غرفه هایی در بازارهای تره بار تهران برای فروش مستقیم محصول به مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود برداشت محصول پیاز در ارقام مختلف و به منظور تامین نیاز بازار داخلی به مرور تا اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: پیش بینی می شود در هر هکتار 50 تن محصول مرغوب برداشت شود که در نهایت به برداشت بیش از 180 هزار تن محصول ختم می شود.

وی طرح استمرار را در خصوص تولید محصولات ویژه دانست و گفت: این طرح در جنوب کرمان به صورت متوالی اجرا می شود.

شاهرخی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار تامین نیاز داخلی این محصول به کشورهای عربی خلیج فارس، عراق و آسیای میانه نیز صادر می شود.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.