شیراز؛

فریاد آثار تاریخی فارس

زخمهای پیکره آثار تاریخی فارس روز به روز عمیق تر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ هر ساله با افزایش حجم سفرها و تعداد بازدیدکننده ها شاهد افزایش تخریب در آثار تاریخی هستیم این در حالی است که جز آمار افزایش سفر یا آمار تصادفات هیچ گزارشی از میزان و هزینه تخریبها ارائه نمی شود.

آثار تاریخی نشانگر تاریخ و تمدن ایران کهن هستند و مرمت و بازسازی آن‌ها در مواردی ناممکن است.

استان فارس با 2 هزار و 888 اثر تاریخی ثبت شده رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس گفت: در هشت ماهه امسال حدود 4 میلیون و 200 هزار گردشگر داخلی و حدود 210 هزار گردشگر خارجی از اماکن تاریخی فرهنگی فارس بازدید کرده اند.

امیری ادامه داد: در ظرف چند ماه گذشته بیش از 17 شبکه خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، ژاپن و چین از استان فارس بازدید و آثار تاریخی این استان را پوشش داده اند و همین امر نیز موجب افزایش گردشگران خارجی شده است.

اما این در حالی است که با وجود حجم گردشگران و شهرت جهانی این آثار، بسیاری از آنها بر اثر بی توجهی برخی افراد و مشکلات دیگر تخریب شده اند.

از جمله آثار تخریب شده در فارس تخت جمشید، تنگه چوگان و بیشابور، ارگ کریم خان زند، حافظیه، برم دلک و ... است.

مجموعه جهانی تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون) از جمله شهرهای باستانی ایران مربوط به دوره هخامنشیان است که با بی توجهی گردشگران از طریق یادگارنویسی و تخریب قسمتهای مختلف و عوارض طبیعی همچون گل سنگها و ... تخریب شده است.

همچنین به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی فارس قسمتهای مختلف تنگه چوگان و بیشابور که نقش برجسته های دوره ساسانی را در خود جای داده است، توسط عوامل انسانی و طبیعی تخریب شده است از جمله در آذر ماه سال ۱۳۹۰ قسمت سنگ‌نگاره گرزی که در دست بهرام دوم در تنگ چوگان قرار داشت تخریب شد.

تنگه چوگان و بیشابور تنگه ای در شهرستان کازرون است که محل بازی سنتی چوگان، توسط شاهان ساسانی بوده و سنگ نگاره های نقش برجسته شاهان ساسانی در آن دیده می شود.

ارگ کریم خان زند نیز از جمله مکانهای تاریخی فارس و کشور در دوره زندیه است که اگر چه قدمت آن به آثاری چون تخت جمشید و تنگ چوگان و بیشابور نمی رسد اما اثری تاریخی مربوط به 200 سال پیش است که بسیاری از قسمتهای این مکان بر اثر بی توجهی، توسط عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده از جمله نقاشیهای اسلیمی سقف ریخته شده است و برخی بازدیدکننده ها دیوارها را تخریب یا بر روی آنها یادگاری نوشته اند.

امیری مدیر کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه امسال 20 بنای تاریخی در این استان مرمت شده است افزود: برای مرمت این آثار تاکنون اعتباری بالغ بر 7 میلیارد و 94 میلیون و 673 هزار و 886 ریال هزینه شده است.

اما بصیری کارشناس سازمان میراث فرهنگی فارس گفت: علیرغم تعدد آثار تاریخی در فارس اعتباری که برای مرمت آنها اختصاص داده شده است کافی نیست.

امیری مدیر کل میراث فرهنگی فارس از جمله راهکارهای حفظ و نگهداری آثار تاریخی در فارس را مشارکت دانست و افزود: در بناهایی که مالک شخصی دارد به صورت مشارکت، کار مرمتی بنا را پیش می بریم و حتی مجوزهای تغییر کاربری برای فعالیتهای مرتبط هم برای این افراد اخذ می کنیم.

وی ادامه داد: ما حاضریم این بناها را طی شرایطی به صورت یک اجاره بلند مدت به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانند از این فضا استفاده کنند.

برخی کارشناسان مرمت و آثار تاریخی معتقدند: برای پیشگیری و برخورد با وندالیسم (تخریب آثار تاریخی) و همین طور یادگارنویسی بر آثار تاریخی باید فرهنگ سازی را از طریق ارگانهای فرهنگی، آموزش و پرورش، نوع مسیر بازدید( به گونه ای که مردم به نقشها دسترسی نداشته باشند)، اطلاع رسانی و راهنماهایی که آثار تاریخی را توضیح می دهند اشاعه داد.

همچنین برای توسعه صنعت گردشگری، حفاظت از آثار ملی و کسب درآمد مناسب، مردم باید همراه دولت وارد عمل شوند.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: فریاد ، آثار ، تاریخی ، فارس ، شیراز ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.