المانیتور گزارش داد

کنفرانس "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری"، مانور دیپلماتیک تازه تهران/ گام تاریخی ایران در برهه‌‌ای بسیار مهم

پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی با بازتاب همایش "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری" نوشت رئیس جمهور ایران قصد دارد هدایتِ مبارزه با تروریسم در منطقه را بر عهده بگیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله ای به قلم "میثم بیزر" نوشت تهران این هفته با برگزاری کنفرانس ضد تروریسم به میزبانی مؤسسه مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران، شاهد مانورهای دیپلماتیک تازه ای بود. این همایش دو روزه با عنوان "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری" با حضور نمایندگان بیش از چهل کشور دنیا در روزهای نهم و دهم ماه دسامبر امسال برگزار شد. 

تصمیم تهران برای برگزاری این کنفرانس را می‌توان دنباله طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری دانست که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در ماه سپتامبر سال 2013 میلادی مطرح کرد. مجمع عمومی سازمان ملل نیز در تاریخ هجدهم دسامبر همان سال با اکثریت قاطع، طرح روحانی را پذیرفت. 

این همایش در شرایطی برگزار می‌‌شود که تهدید از جانب گروه های افراطی مانند داعش رو به افزایش است. حسن روحانی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، واکنش منطقه ای را به گروه داعش خواستار شد. روحانی گفت: اگر کشورهای منطقه توافق داشته باشند، می توانند گروه های ضد اسلامی مانند داعش را از میان بردارند و هزاران مرد، زن و کودکِ بی خانمان شده را آزاد کنند. در چنین شرایطی دیگر هیچ نیازی به حضور افراد بیگانه نیست.

امیر حسین زمانی‌نیا، از مشاوران بلند پایه دولت حسن روحانی گفت: کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری، در واقع آغاز ائتلاف بین المللی تازه ای بر ضد افراطی گری است. ایران در مبارزه با افراط جدیت دارد و ما با همه کشورهایی که قربانی افراط شده اند و کسانی که برای مبارزه با ستیزه جویان مصمم هستند، همکاری خواهیم کرد. 

در نخستین روز کنفرانس، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق نیز ایران را تحسین کرد که مدت ها قبل از اینکه آمریکا ائتلاف ضد داعش تشکیل دهد، برای مبارزه با گروه تروریستی دولت اسلامی به یاری عراق آمده است. جعفری در سخنرانی روز سه شنبه خود گفت: ایران پیش از شکل گیری ائتلاف بین المللی بر ضد داعش، کنار عراق ایستاد. جعفری خاطرنشان کرد عراق و سوریه برای نبرد با ستیزه جویان داعش به کمک نیاز دارند، اما وی با اعزام نیروهای زمینی خارجی به کشورش مخالف است. 

نخست وزیر پیشین فرانسه و نروژ و آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان نیز از دیگر کسانی بودند که در کنفرانس ضد تروریستی ایران سخنرانی کردند. "دومینیک دو ویلپن" نخست وزیر پیشین فرانسه در سخنرانی خود از تلاش های ایران برای گسترش عدالت در دنیا قدردانی و بر لزوم اتحاد کشورهای منطقه در نبرد بر ضد تروریست های داعش تأکید کرد.

المانیتور در ادامه نوشت: ایران در منطقه ای بسیار بی ثبات، اما دارای اهمیت راهبردی به لحاظ جغرافیایی واقع شده است؛ اکنون این کشور می بیند که در بین کشورهای بحران زده ای مانند عراق در مرزهای غربی و افغانستان در مرزهای شرقی خود گرفتار شده است. کارشناسان می گویند ایران با طرح برگزاری کنفرانس ضد تروریسم قصد دارد نشان دهد توانایی پیشگام شدن و رهبری برای حل مسائل منطقه را دارد. 

عبدالحمید دشتی، رئیس کمیته حقوق بشر کویت نیز کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری را گام تاریخی ایران در برهه ای بسیار مهم دانست و افزود: اگر کشورهای منطقه با یکدیگر متحد شوند می‌‌توانند افراطی‌‌گری را شکست دهند و دیگر نیازی به نظامیان خارجی نیست. 

در جلسه بعد از ظهر و همچنین روز دوم کنفرانس نیز نشست های کارشناسی گوناگونی برگزار شد. از جمله مباحث مطرح در این نشست ها که پشت درهای بسته برگزار شد می توان به رابطه اقتصاد سیاسی چند جانبه در تقابل با خشونت و افراط، دیدگاه های مذهبی درباره خشونت و افراط و و مبارزه با خشونت و افراطی گری اشاره کرد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار