اختلال در جذب ویتامین D همچنین نرمی استخوان و بعضی بیماری‌هایی که رشد استخوان را دچار مشکل می‌کند، می‌تواند باعث بروز پاهای پرانتزی شود.

دکتر رامین اسپنداد متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در بسیاری از افراد بالغ که دارای پای پرانتزی هستند، زمینه ژنتیکی ممکن است، وجود داشته باشد. به طوری که در بعضی از خانواده‌ها این بیماری را بیش‌تر می‌بینیم، بدون اینکه علت خاصی برای پیدایش آن داشته باشیم.پاهای پرانتزی در نوزادان طبیعی است و به مرور با رشد این حالت اصلاح می‌شود.

دکتر بیان کرد: در حالت طبیعی مفاصل زانوی بالغین زاویه 6 تا 8 درجه برعکس حالت پرانتزی را دارند.در حالت طبیعی زمانی که شخص بایستد و پاهای خود را بهم بچسباند و زانوهایش از هم فاصله‌ای نداشته باشد، به اصلاح فرد پاهای پرانتزی ندارد یا اگر هم باشد مقدار آن بسیار جزئی است.

وی عنوان کرد: اگر شخصی احساس می‌کند به این بیماری مبتلاست به پزشک متخصص مراجعه کند، در حالتی که خفیف باشد نیاز به اقدام خاصی ندارد ولی در موارد شدیدتر که ممکن است همراه با آرتروز یا سائیدگی مفصل باشد و یا فرد را مستعد به ایجاد آرتروز زودرس کند به اقدامات درمانی بیش‌تری نباز است.

اسپنداد تصریح کرد: زمانی که بیماری خیلی شدید باشد و احتمال بروز آرتروز در آینده را افزایش دهد، جراحی اصلاحی توصیه می‌شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.