یک کارشناس گفت: کسانی که از سر کنجکاوی و بیشتر با تشویق دوستان به دنبال اعتیاد می‌روند لذت‌های زودگذر را جایگزین لذت‌های بزرگ‌تر و پایدار می‌کنند.

 حسین ابراهیمی‌مقدم روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با بیان اینکه بهتر است اعتیاد از سر نادانی را جایگزین وا‍‍‍ژ‌ه‌هایی مثل اعتیاد از سر کنجکاوی کنیم، افزود: نمی‌توان به طور کلی گفت اشخاص به دلیل کنجکاو دچار اعتیاد می‌شوند زیرا این گفتار مجوزی می‌شود برای کسانی که مواد مصرف می‌کنند در این زمینه باید گفت این افراد از سر نادانی و نداشتن اطلاعات کافی به سمت مواد کشیده می‌شوند و خواه ناخواه با جاذبه‌هایی که این مواد دارند منجر به تقویت رفتار آنها شده و معتاد می‌شوند.

این روان‌شناس درباره علل گرایش برخی دانش‌آموختگان و یا افراد تحصیل‌کرده به سمت مواد، اضافه کرد: اعتیادی که در میان دانشجویان و یا دانش‌آموزان دیده می‌شود به این دلیل نیست که آنها نادان و یا بی‌سواد هستند، بلکه این افراد در ارتباط با این موضوع اطلاعات کافی ندارند و یا اینکه لذت‌های زودگذر را به لذت‌های بزرگ‌تری که دیر بدست می‌آیند ترجیح می‌دهند.

ابراهیمی‌مقدم در ادامه با اشاره به جذابیت‌های مواد اعتیادآور و تأثیر آن در گرایش افراد به مواد، ‌تصریح کرد: البته ممکن است این مواد در یک مقطع زمانی کوتاه‌مدت تأثیراتی در افزایش هشیاری و تمرکز حواس داشته باشد ولی در آخر منجر به اعتیاد شده و افراد درگیر با این مواد پس از مدتی دیگر نمی‌توانند از لذت‌هایی مثل حواس جمع و یا حافظه خوب و زندگی خوشایند در آینده بهره‌مند شوند.

وی در ادامه نقش دوستان در به وجود آمدن حس کنجکاوی، انگیزه و یا تمایل برای مصرف مواد را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: البته حالت کنجکاوی نسبت به مواد به دلیل مسائلی است که دوستان این افراد آنها را مطرح می‌کنند و جاذبه‌هایی را برای آن ذکر می‌کنند که احتمال دارد کشش‌هایی به وجود آید و افراد تمایل پیدا می‌کنند که به سمت مواد گرایش پیدا کنند و عمدتا گروه دوستان و همنوا شدن با آنها یکی از نیروهای جذب‌کننده بسیار قوی محسوب می‌شود، به طوری که خیلی از مواقع این افراد حتی حاضرند خانواده را به خاطر دوستانشان کنار بگذارند.

این استاد دانشگاه با بیان راه‌های پیشگیری از گرایش جوانان و نوجوانان به سمت مصرف مواد، خاطرنشان کرد: در درجه اول باید اطلاعات نوجوانان نسبت به اثرات مخرب و سوء‌مصرف مواد افزایش یابد و عواقب و پیامد رفتارهای پرخطر را بشناسند و در ارتباط با گروه دوستان و نحوه بدست آوردن دوستان مناسب اطلاعات لازم را بدست آورند.

بر اساس نظر کارشناسان درصد قابل توجهی از معتادان تنها به دلیل حضور در جمع دوستان و میهمانی‌ها با اولین مصرف به جمعیت رو به افزایش 2 میلیون نفری معتادان می‌پیوندند. بنابراین باید در انتخاب دوستان دقت بیشتری شود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: تشویق ، اعتیاد ، کنجکاوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار