قبادی گفت: بعضی از قطعات در موسیقی به نازل ترین سطح خود رسیده اند و باید خود اهالی موسیقی تلاش کنند تا این مشکلات حل شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته آیین رونمایی از آلبوم "پایکوبان" اثری از گروه کهن با حضور اعضای این گروه چون "متین پیمانی"، "سینا مشفقی"، "محمدرضا اسلامی"، "میثم اکبری"، "حسین محب اهری" و "حمید قبادی" مشاور معاون امور هنری در خانه‌ی موسیقی ایران برگزار شد.

در ابتدا مجری برنامه ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضران در خانه موسیقی از "حمید قبادی" دعوت کرد تا سخنانی را بیان نماید.

قبادی در ابتدا گفت: در این جلسه بنده به عنوان مدعو حاضر شدم و قرار نبود که صحبت کنم. اینجا جا دارد که سر تعظیم به تلاش این جوان ها فرود آورم. این جوان ها بیش از دو سال تلاش کرده اند تا به این نقطه برسند و بیش از هر چیزی تکریم این جوان ها حائز اهمیت است و همواره تلاش کرده ایم که مشکلات این جوان ها را حل کنیم.

وی ادامه داد: انصافا این موسیقی است که به کلام جان می دهد و به آن معنی می بخشد، مادامی که موسیقی نباشد کلام روح پیدا نخواهد کرد.

قبادی افزود: تلاش، کوشش و حتی جنگجویی در این حوزه از اهم کارها است. شاید موسیقی دوران سختی را سپری کرده باشد اما همه ی تلاش ما و بچه هایی که در این حوزه حضور دارند این است که حداقل اگر ما کاری نمی کنیم مانع هم نباشیم، گاهی اوقات کمک نکردن یعنی کار کردن و باید بگویم که تلاش و کوشش ما و معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط کمک به این جوان ها است.

مشاور معاون امور هنری در ادامه سخنانش گفت: تمام تلاش ما این است که هم در پیشرفت کلام فاخر و شعر زیبا و مناسب و هم در آهنگ و تنظیم مناسب کمک کنیم، تلاشی که به شدت در دفتر موسیقی و در مجموعه ی دفتر شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری و در حال انجام است.

وی بیان کرد: قدر این کار و موسیقی خودتان را باید بدانید. حاشیه و ورود بعضی از افراد، اشعار و قطعات در موسیقی آسیب زننده است. در حوزه ی کلام و شعر اتفاقات ناگواری در حال شکل گرفتن است و این آسیب شناسی و جلوگیری از این اتفاقات فقط توسط خود اهالی موسیقی امکان پذیر است.

قبادی افزود: بعضی از قطعات در موسیقی به نازل ترین سطح خود رسیده اند و باید خود اهالی موسیقی تلاش کنند تا این مشکلات حل شود. در انتها امیدورام این آلبوم جای خود را به سرعت در جامعه باز کند و آثار این گروه بین مردم شنیده شود.

"متین پیمانی" آهنگساز و نوازنده‌ی تار در ادامه‌ی برنامه پشت تریبون رفت و گفت: ما در دوره ای که جملات، موسیقی و آهنگسازی در ایران تقریبا رو به زوال رفته و دورانی که نمایش و عکس جای خود را به تکنیک های موسیقی داده است به سراغ اینگونه از موسیقی رفته ایم.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم بنا را بر حفظ اصالت، فرهنگ و آن چه که ما را ایرانی قلمداد می کند بگذاریم. در این راه ما از سال 88 گروه را تشکیل داده و فعالیت هایمان را آغاز کردیم و از سال 89 آلبوم "پایکوبان" را آغاز کردیم. در ابتدا تصمیم داشتیم آلبوم را به شکل ارکستری ارائه دهیم اما در ادامه تصمیم بر آن شد تا به شکل قدما به ساخت این آلبوم بپردازیم.

"محمدرضا اسلامی" سرپرست گروه نوای کهن و نوازنده‌ی تبنک در ادامه گفت: بنده بزرگ ترین افتخارم این است که اعضای گروهم را این بچه ها تشکیل می دهند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در جامعه ای زندگی می کنیم که تبلیغات موسیقی خیلی سخت است. یک بار با روزنامه‌ی همشهری تماس گرفتم و درباره‌ی آلبوممان صحبت کردم تا خبر آن را کار کنند که پاسخ دادند اخبار موسیقی ممنوع است اما در همین روزنامه روزانه چندین تبلیغ کنسرت چاپ می شود. در انتها اینکه ما به حمایت و تبلیغ شما نیازمندیم.

"سینا مشفقی" نوازنده‌ی دف در ادامه‌ی برنامه گفت: این آلبوم بر اساس دوستی‌ها شکل گرفته و اثری بوجود آمده که سعی شده آن حسی که در موسیقی قدما بوده و در حال حاضر کمتر در ساز و آواز امروز وجود دارد را ایجاد کرده و بوجود آورد. امیدوارم بابی در میان جوان ها شروع شود تا نوازنده هایی چون تجویدی ها، عبادی ها و بنان ها بوجود آیند.

"میثم اکبری" خواننده ی گروه نیز در ادامه جلسه به پشت تریبون رفت و گفت: در ابتدا جا دارد بپرسم که چرا این آلبوم بیشتر آواز دارد تا تصنیف؟ متاسفانه در این چند دهه ی اخیر ساز و آواز در موسیقی ایرانی بسیار کمرنگ شده و چند سالی است که به خواننده ها انتقاد دارم که چرا این قدر تصنیف می خوانند. آن ها باید آواز هم بخوانند زیرا موسیقی ایرانی را همه با آواز می شناسند؛ به همین خاطر ما سعی کردیم که به موضوع آواز و ساز بپردازیم و به بحث تصنیف کمتر توجه شود و ظاهر کار به آثار قدما بیشتر شبیه باشد و این همان چیزی است که ادب حکم می کرد.

"سرمد صادقیان" کارگردان مجموعه ی تصویری آلبوم "پایکوبان" در انتها پشت تریبون آمد و گفت: زمانی که این کار را می ساختیم یکی از مشکلاتی همراه ما همواره این بود که تیم قدر و حرفه ای در تولید نداشتیم اما از سال گذشته به الان قضیه فرق کرده است و در حال حاضر در خدمت "ایمان سودجهرمی" از کارگردانان و مستندسازان با یک گروه خوش ذوق و پیش قدم در فیلم سازی هستیم.

وی در انتها خاطر نشان کرد: محدودیت های فراوانی در تولید کار وجود داشت و کار نقص هایی دارد که امیدوارم بتوانیم در کارهای بعدی این نقص ها را جبران کنیم و امیدارم از این اثر لذت ببرید.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار