واکنش‌های جهانی به گزارش شکنجه سیا توسط سنای آمریکا همچنان ادامه دارد.


ترکيه: در حال بررسی گزارش سيا هستیم

وزیر امور خارجه ترکیه گفت ترکیه در حال مطالعه گزارش سنای آمریکا در مورد روش های شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی این کشور سیا و رفتار خشن با مظنون تروریسم است تا مشخص شود آیا هیچ تبعه ترک نیز در معرض این گونه بدرفتاری ها بوده است یا خیر.
مولود چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی با میروسلاو لاجکا معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلوواکی در آنکارا افزود : ما در بخش هایی از این گزارش شاهد رفتار غیر انسانی و غیر قابل قبول بوده ایم.
چاووش اوغلو همچنین از عملکرد شفاف سنای آمریکا قدردانی کرد اما درعین حال تصریح کرد این شفاف سازی نمی تواند توجیهی برای شکنجه باشد. 

پاکستان شکنجه سيا را محکوم کرد
پاکستان سازمان سیا را به علت شکنجه زندانیان محکوم کرد و از این سازمان خواست در برخورد با زندانیان قوانین بین المللی را رعایت کند.
این محکومیت یک روز پس از انتشار گزارش کمیته ای از سنای آمریکا درباره روش های بازجویی بیرحمانه سیا در مورد مظنونان القاعده انجام شد.
تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت پاکستان در مورد شکنجه نظام مند زندانیان توسط سیا ابراز تاسف می کند.
وی تصریح کرد : گزارش کمیته سنای آمریکا تاکیدی بر آنچه بود که ما سال هاست تاکید می کنیم و آن رعایت حقوق بشر بین المللی در برخورد با تروریسم بین المللی است.
آمریکا دهها پاکستانی را نیز در زندان گوانتانامو در افغانستان تحت بازداشت خود داشت.
محمد صغیر زندانی پاکستانی سابق گوانتانامو روز پنجشنبه با یادآوری درد و رنجی که به علت برخورد نیروهای نظامی آمریکا در گوانتانامو با وی داشته اند گفت : سربازان آمریکایی در زمان بازجویی عادت داشتند مرا کتک بزنند. آنها چند روز اجازه نمی دانند ما بخوابیم. ما در زندان های بسیار کوچک زندانی بودیم.

افغانها بر محاکمه عوامل شکنجه گری آمريکا تاکيد کردند 
مردم افغانستان بر لزوم محاکمه عوامل شکنجه گری آمریکا در کشورشان تاکید دارند.
انتشار گزارش جدید سنای آمریکا درباره شکنجه گری های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) بر روی افراد مظنون به اقدامات تروریستی، سبب خشم شدید مردم افغانستان شده است. مردم افغانستان بر لزوم تعطیل شدن همه زندانهای مخفی آمریکا تاکید دارند. افغانهای معترض می گفتند باید همه کسانی که بازداشت شدگان را شکنجه کرده اند مجازات شوند. مردم افغانستان از مدتها قبل با شیوه های بیرحمانه بازجویی های آمریکا ازقبیل غرق مصنوعی در زندانهای نظامی آمریکا در کشورشان آشنا بوده اند اما این مسئله هرگز تا زمان انتشار گزارش سنای آمریکا، علنی نبوده است. افغانها به شدت به انتشار این گزارش واکنش نشان داده اند.
یکی از شهروندان افغان در کابل گفت: ما از حق حاکمیت و استقلال کشورمان دفاع می کنیم. باید ارتش و پلیس افغانستان به همراه مردم دراعتراض به حضور نظامی آمریکا در افغانستان، قیام کنند. آمریکایی ها به هیچ وجه حق ندارند مردم ما را شکنجه کنند.
یکی دیگر از شهروندان افغان در کابل گفت: آمریکا نمی خواهد صلح و ثبات در افغانستان حاکم شود. من از همه مردم افغانستان می خواهم تا این مسئله را درک کنند.
در گزارش سازمان سیا فاش شده است افغانهایی که در زندانهای سازمان سیا بوده اند درحالیکه دست و پای آنها را می شکستند، از آنها بازجویی می کردند. کار به جایی رسیده که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز به این گزارش سازمان سیا واکنش نشان داده و این گزارش را غیرانسانی و تکان دهنده و نقض همه قوانین حقوق بشری توصیف کرده است.
مردم افغانستان می گویند استمرار فعالیت زندانهای آمریکایی در کشورشان غیرقابل تحمل است و باید همه این زندانها تعطیل شود.
زمان انتشار گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه گری های سازمان سیا بسیار حائز اهمیت است. این گزارش درست چند هفته پیش از موعد مقرر برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان منتشر می شود و پرسشهای جدی را درباره میراث آمریکا در این کشور مطرح می کند. 

معاون کامرون: از تحقيقات درباره مشارکت جاسوسان انگليس در شکنجه‌های سيا حمايت می‌کنیم 
نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلیس گفت در صورتی که تحقیقات دیگر نتواند مشخص کند آیا جاسوسان انگلیسی در شکنجه مظنونان تروریسم توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) مشارکت داشته اند یا خیر ، از تحقیق در این خصوص حمایت خواهد کرد.
کلگ افزود اگرچه اطمینان دارد عوامل اطلاعاتی انگلیس در این شکنجه مشارکت نداشته اند اما اتهامات در مورد مطلع بودن جاسوسان انگلیسی از بدرفتاری مقامات آمریکایی با زندانیان و دیگر اتهامات باید کاملا روشن شود.
وی در مصاحبه با رادیو ال بی سی تصریح کرد: من خواستار روشن شدن واقعیت در این زمینه هستم. عوامل انگلیسی تحت هیچ شرایطی نمی توانند از روش شکنجه استفاده کنند و چنین کاری را نخواهند کرد.
بنا بر گزارش سنای آمریکا که روز سه شنبه منتشر شد ، سیا کاخ سفید و مردم را در مورد روش های خشن بازجویی از زندانیان پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 گمراه کرده و بسیار بیرحمانه تر و شدیدتر از آن چیزی رفتار کرده است که اذعان کرده بود.
دستگاه امنیت خارجی انگلیس ( ام آی شش ) و امنیت داخلی این کشور ( ام آی پنج ) سالها به دست داشتن در رفتار نامناسب با ستیزه جویان مظنون متهم بوده اند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار