"محمد اشرف غنی" رییس جمهور افغانستان در واکنش به انتشار گزارش سنای آمریکا مبنی بر اینکه ماموران سازمان سیا شماری از زندانیان را در چند کشور از جمله افغانستان شکنجه کرده اند، این اقدام آمریکاییها را غیر انسانی خواند و به شدت آن را محکوم کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان چهارشنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در کاخ ریاست جمهوری این کشور با استناد به گزارش منتشر شده توسط مجلس سنای آمریکا در خصوص شکنجه زندانیان در شماری از کشورهای جهان از جمله افغانستان به دست ماموران سازمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا 'سیا'، گفت: گزارش منتشر شده نشان می دهد افغان ها نیز تحت شکنجه قرار گرفته اند و حقوقشان پایمال شده است.

رییس جمهوری افغانستان در ادامه با تاکید به بی گناهی شماری از شکنجه شدگان روشن شدن ابعاد این اقدام غیرانسانی را ضروری دانست و گفت خواستار معرفی این افراد هستیم تا برای اعاده حیثیت و احقاق حقوقشان به صورت جدی عمل کنیم.

اشرف غنی در ادامه با تاکید بر اینکه نیروهای خارجی از این پس اجازه نخواهند داشت در افغانستان زندان داشته باشند، گفت: طبق موافقتنامه امنیتی افغانستان و آمریکا از ابتدای سال 2015 یعنی 21 روز دیگر هیچ خارجی نمی تواند در افغانستان زندان داشته باشد و یا کسی را زندانی کند.

رییس جمهور افغانستان گفت:نیروهای خارجی پس از سال 2014 در افغانستان نیروهای غیرجنگی خواهند بود و فقط در خصوص تجهیز، آموزش و مشورت با نیروهای افغان همکاری خواهند کرد.

اشرف غنی در عین حال اولویت دولت جدید افغانستان را برقراری صلح و ثبات و توسعه در کشورش دانست و گفت تمام تلاش خود را برای برقرای صلح و ثبات در افغانستان انجام خواهیم داد.

به دنبال انتشار گزارش سنای آمریکا در باره اقدامات سازمان اطلاعات مرکزی این کشور'سیا' در خصوص شکنجه مظنونان به مشارکت در اقدامات تروریستی پس از حادثه 11 سپتامبر در سراسر جهان، گروه های مدافع حقوق بشر، سازمان ملل و بسیاری از کشورها به شدت نقض حقوق بشر توسط آمریکاییها را محکوم کردند.

این گزارش که اخیرا با هشدارها در باره تبعات آن برای آمریکا منتشر شد، فاش می کنند که نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا 'سیا' در شماری از کشورهای جهان از جمله افغانستان، پاکستان و تایلند و همچنین برخی دیگر کشورها با تکنیک های شکنجه از جمله تهدید به هتک حرمت جنسی، برهنگی اجباری، محرومیت طولانی از خواب، اعدام های ساختگی، تهدید علیه فرزندان، خانواده و سایر مظنونانی که در بازداشت آمریکایی ها بودند، آنان را تحت آزار و شکنجه روحی و جسمی قرار داده اند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.