روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت؛ سلطه نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر قدرت بطور فزاینده‌ای متزلزل می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت امروز در گزارشی به قلم رابرت تیت در قدس نوشت: دیشب بنظر می‌رسید سلطه بنیامین نتانیاهو بر قدرت بطور فزاینده متزلزل شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جناح جدید چپ میانه در اسرائیل ممکن است در انتخابات عمومی آینده بنیامین نتانیاهو را که رهبر حزب حاکم لیکود است،‌ شکست دهد و این حزب بدون او نیز می تواند به حیات خود ادامه دهد. 

هفته گذشته نتانیاهو با برکناری دو وزیر رقیب ظاهرا مخالفانش را غافلگیر کرد، اقدامی که به درخواست برای برگزاری زودهنگام انتخابات عمومی  در هفدهم مارس انجامید.

اکنون پس از آنکه نظرسنجی ها نشان داد نتانیاهو آنقدر که قبلا تصور می شد، در انتخابات شکست ناپذیر نیست، به نظرمیرسد آن اقدام احتمالا نتیجه منفی داشته است.

نظرسنجی انجام گرفته تحت نظر کَمیل فوچز معتبرترین کارشناس نظرسنجی اسرائیل نشان داد، نتانیاهو به لحاظ میزان آراء عمومی برای احراز سمت نخست وزیری فقط یک درصد - بیست و سه به بیست دو درصد- بالاتر از اسحاق هرزوگ رهبر حزب کار در جناح مخالف قرار دارد. حتی نگران کننده تر برای نتانیاهو این است که به نظر میرسد موقعیت وی در درون حزب راست گرای لیکود رو به تضعیف می رود.

در میان گمانه زنی هایی درباره احتمال چالش جدی از طرف گیدون ساعر وزیر سابق امور داخلی اسرائیل برای نخست وزیری نتانیاهو، اکنون وی سعی دارد اعضای ارشد حزب خود را به برگزاری زودهنگام انتخابات مقدماتی ترغیب کند که طی آن نامزدهای این حزب برای انتخابات عمومی انتخاب می شوند.

حدود سه هزار مقام ارشد حزب لیکود روز چهارشنبه یک رای گیری سری درباره برگزاری زودهنگام انتخابات مقدماتی در سی و یک دسامبر برگزار کردند. قبلا قرار بود انتخابات مقدماتی در ماه آینده برگزار شود. 

اما در نشانه دیگری از تضعیف موقعیت نتانیاهو در میان اعضای حزب لیکود،‌ روز سه شنبه هر بار که نامش در کمیته مرکزی حزب در شهرک آریل در کرانه باختری ذکر می‌شد، حضار هو می‌کردند.

نتایج نظرسنجی فوچز که نتایج آن در شبکه ده تلویزیون اسرائیل فاش شد، نشان داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو یا ساعر، در انتخابات آینده بیست کرسی کسب خواهد کرد.

در ضمن تزیپی لیونی وزیر دادگستری سابق که هفته گذشته به اتهام توطئه بر ضد نتانیاهو  از کار برکنار شد، پس از توافق در مورد یک پیمان انتخاباتی با هرزوگ که انتظار می‌رود روز پنجشنبه اعلام شود، خار دیگری در چشم نتانیاهو خواهد بود. دو نظرسنجی مجزا از جمله نظرسنجی فوچز حاکی از آن است که یک اتحاد انتخاباتی بین حزب هتنوعا به رهبری لیونی و حزب کار حداقل دو کرسی بیش از حزب لیکود کسب خواهد کرد.

این امر موجب شده است نفتالی بنت یک راست گرای دیگر و رهبر حزب خانه یهود که طرفدار شهرک سازی است، با هدف نجات نتانیاهو پیشنهاد پیمان انتخاباتی بین دو حزب شان را مطرح کند. نظرسنجی‌ها نشان می دهد مجموع آراء دو حزب لیکود و خانه یهود چهل کرسی را از صد و بیست کرسی کنست، پارلمان اسرائیل، از آن خود خواهد کرد.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار