محبوب‌ترین نظریه در میان دانشمندان این است که آب توسط دنباله دار‌ها و سیارک‌ها به زمین آورده شده است اما داده‌های فضاپیمای رزتا می‌گوید چنین نیست.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سوالات در مورد منشا اقیانوس‌های زمین، یکی از مهم‌ترین مسائل علمی بشر است چراکه پاسخ به این سوال، راه گشای کشف چگونگی شکل گیری سیارهٔ ما و منشا حیات است.


محبوب‌ترین نظریه در میان دانشمندان این است که آب توسط دنباله دار‌ها و سیارک‌ها به زمین آورده شده است. داده‌های فضاپیمای رزتا، مدارگرد طیف سنج آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که آبی که ما در زمین داریم،‌‌ همان آبی نیست که در دنباله دار‌هایی نظیر رزتا وجود دارد.

محققان معتقدند که آب باید در مرحله‌ای دیگر از تکامل زمین به آن داده شده باشد. با این حال مشخص نیست که این آب از کدام خاندان آسمانی به زمین رسیده است. اجرام کوچک نظیر سیارک‌های منطقهٔ مشتری، دنباله دار‌های ابر‌های اورت و دنباله دار‌های کوییپری مظنون‌های این راز کیهانی هستند.


داده‌های حاصل از بررسی بخار آب در دنباله دار چوریومف با ابزار‌های طیف سنجی رزتا نشان می‌دهد که نسبت وجود دوتریم به هیدروژن در دنباله دار چوریومف بیش از سه برابر میزان زمینی آن است. و این بدان معناست که بعید است دنباله داری مانند چوریومف مسئول رسیدن آب به زمین بوده باشد.

دوتریم ایزوتوپی از هیدروژن است که از نظر سنگینی و طعم نسبت به هیدروژن برتری دارد.


حدود ۳۰ سال پیش در سال ۱۹۸۶ نیز که دانشمندان در ماموریت جیتو، دنباله دار هالی را مورد بررسی قرار دادند مشخص شد نسبت حضور دوتریم در این جرم خرد، حدودا ۲ برابر زمین است. آن زمان دانشمندان نتیجه گرفتند که احتمالا آب موجود در زمین از ابر اورت نیامده است چرا که مشاهدات بعدی آن‌ها بر روی چند دنباله دیگر که از اورت می‌آمدند نیز چنین نتیجه‌ای را در بر داشت.

اگر چه هنوز دلیل قاطعی برای رد این باور که آب در زمین ارمغان یک دنباله دار بوده، وجود ندارد اما یافته‌های اخیر رزتا ضربه‌ای مختصر به این باور وارد آورده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۴:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام با توجه به نظر شما پس باید آب دریاها و اقیانوسها و رودخانه ها و آبهای زیرزم
ینی همه از نظر کیفیت یکسان باشند پس چزا آب دریاها شور و آب رودها شیرین هستند و اینهمه با هم فرق دارند . تشکر...
Iran (Islamic Republic of)
احمد فتحی
۱۱:۴۳ ۳۰ تير ۱۳۹۴
هواشناسی مقصر نیست
در سیل هولناک اخیر در کار سازمان هواشناسی و مدیریت بحران هیچگونه قصور و کوتاهی وجود ندارد .عدم پیش بینی این سیل که متأسفانه باعث کشته شدن تعدادی از مردم شده است بخاطر ناکاملی علم هواشناسی بشر است که هنوز به آن مرحله از تکامل نرسیده است که بارندگی ها ، ابرها و درون زمین را بشناسد.
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۰۰:۴۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۳
نحن انزلنا من السما ماء طهورا....
Iran (Islamic Republic of)
احمد فتحی
۲۲:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۳
پیدایش آب
آب مایع حیات است.حیات در سیارات را از روی وجود آب می سنجند.هنوز دانش و توانایی علمی ما به آن حد از تکامل نرسیده است که بتوانیم وجود آب در سیارات خارج از منظومه شمسی را بررسی کنیم ولی می دانیم در سیارات نُه گانه منظومه ما ، آب وجود ندارد و تنها این کُره زمین است که سه چارم آنرا آب فرا گرفته است یعنی در حال حاضر فقط کُره زمین است که در آن حیات وجود دارد.اگر علت بوجود آمدن آبهای کُره زمین مشخص شود،منشا بوجود آمدن حیات و ملکولهای اولیه جانوران و گیاهان هم کشف خواهد شد و این راز سر به مُهر که فرضیه های گوناگونی هم پبرامونشان ارایه شده از صندوقچه اسرار طبیعت بیرون خواهد آمد... آیا آب دریاها و اقیانوسها از بارش بارانها بوجود آمده است؟!پس ابرهایی که مسبب این بارش بوده انداز کجا و ازکدام تبخیر ها بوجود آمده بودند؟!این همان معمای طنز مرغ و تخم مرغ است که آیا اول مرغ بوجود آمده یا تخم مرغ! قدر مُسَلَم بارش و بارندگی ها پیامد و حرکت های بعدی بوجود آمدن آب هستند و بوجود آمدن یا سنتز ملکولهای آب را باید از زاویه ای دیگر و نگاهی نو جستجو کرد و این نگاه نو چیزی به غیر از فیزیک هسته ای و اندیشه های جدید در این زمینه نیست.باید فیزیک هسته ای را به اعماق زمین متصل کنیم و آهن و نیکل چگال را که دهها سال است با سماجت آنرا در مرکز زمین قرار داده ائیم از اندیشه هایمان بزدائیم و قبول کنیم که در درون زمین،متضاد ماده یعنی ضد ذرات وجود دارد...آری جهان ،جهان تضاد است و این متضاد ها هستند که تحت عنوان مثلث دانش ( تز،آنتی تز که باعث سنتز می شود) و به صورت هارمونی ، فیزیک و جهان را شکل می بخشند و حرکت و تولد را بوجود می آورند به هر حال اگر به صورت خلاصه بخواهیم منشا بوجود آمدن آب در سیاره زمین را تشریح کنیم باید بگویم در مقطعی از زمان و در مسیر تکامل زمین و زمانی که سیاره مان به فاصله حیاتی از خورشید رسیده بود ،فعل و انفعالات هسته ای ماده زایی از ضد ماده درون زمین شروع می شود که دو عنصر هیدروژن واکسیژن از این عناصر سنتز شده درون زمین به صورت ملکولهای آب به هم پیوند می خورند و از کف تاولهای اقیانوسی که هم اکنون هم وجود دارند و وجودشان هم از نگاه دانشمندان مرموز مانده است ، جوشش می کنند و نقاط گود زمین را می پوشانند و دریاها و اقیانوسها را بوجود می آورند و در نقاط مرتفع تر به طریق بخار آب داغ و از زیر پوسته زمین به لایه های زمین تزریق می گردند که منبع آبهای زیر زمینی را تشکیل می دهند بنا براین منشا شکل گیری منابع آبهای زیر زمینی و همچنین آب دریاها و اقیانوسها ، بارش و بارندگی ها نیستند بلکه این آبها در میلیونها سال پیش و در فعل انفعالات هسته ای از مرکز زمین به سطح زمین راه پیدا کرده اند ـ احمد فتحی مدیر وبلاگ اسرار ناب هستی
آخرین اخبار