هرگونه راه حل برای برون رفت از بحران دیرینه لیبی و شمال آفریقا تنها به دست رهبران و ملت های اینگونه کشورها باید انجام شود زیرا براساس اسناد تاریخی مداخله قدرت های غربی با هدف رفع بی ثباتی و نبود امنیت در اینگونه مناطق جز تخریب و خشونت و هرج ومرج نفعی دیگری نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان "نشانه هایی از دخالت دوباره غرب در لیبی" نوشت: تازه ترین گزارش ها از لیبی از استقرار اردوگاههای داعش در این کشور شمال آفریقا حکایت دارد. این درحالی است که برغم استقرار شکوفائی و ثبات و امنیت در گذشته لیبی ، بروز خشونت  ، بمباران هواپیماهای آمریکایی و ناتو در سال 2011 و به دنبال آن درگیری های شبه نظامیان و نیروهای نظامی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور سبب شده است لیبی هنوز در بی ثبات و بی امنیتی بسر برد.

از منظر تحلیلگران، این کشور بحران زده شمال آفریقا در حال حاضر با دو منبع اصلی قدرت متخاصم روبروست. اولین پایگاه قدرت لیبی از سوی دولت اسلامگرا در طرابلس و قدرت دوم به رهبری عبدالله الثنی نخست وزیر که دارای گرایش های سکولار است در توبروک قرار دارد.

به گفته تحلیلگران عمده تقسیم بندی‌های سیاسی و مناقشات ناشی از آن به دلیل سهم خواهی بیشتر از تولید و صادرات نفت بعنوان مهمترین منبع درآمد خارجی این کشور است.

براساس تازه‌ترین گزارش، ژنرال دیوید رودریگز فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای آفریقایی(افریکام) داعش دو اردوگاه آموزش نظامی با ظرفیت 200 جنگجو در لیبی مستقر کرده است. این درحالی است که این مراکز آموزش اقدامات تروریستی در حال حاضر هنوز تمرینات و آموزش های نظامی را آغاز نکرده است.

ژنرال رودریگز افزود، هم اکنون از این مراکز استفاده های تدارکاتی و فعالیت های پیش از آموزش نظامی می شود.شاید به اینگونه دلایل است که از شش سال پیش تاکنون حضور نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا در این منطقه از آفریقا افزایش یافته است.

عملیات تخریب نظامی لیبی اولین عملیات تهاجمی نظامی در این قاره بود که از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و با همکاری نیروهای نظامی افریکام در لیبی برگزار شد.

لذا با توجه به گزارش های مربوط به اقدامات گروههای تروریستی و به طور ویژه گزارش اخیر دیوید رودریگز که به تشریح فعالیت های داعش در لیبی پرداخته است بدیهی است می تواند حاکی از پیام های جدید پنتاگون و کاخ سفید برای از سرگیری حملات و یا دخالت های نظامی در لیبی باشد.

تقریبا دو سال پیش یعنی پس از انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا از تلاش واشنگتن جهت استقرار 3500 نیروی نظامی دیگر پنتاگون در 35 کشور آفریقایی خبر داد.

افزون برآن، براساس گزارشی دیگر از مقامات استرالیایی  که در ششم دسامبر در باره سیاست های مداخله گرانه آمریکا در لیبی منتشر شد آمده است درپی استقرار اردوگاههای نظامی شبه نظامیان  وفادار به داعش در مناطق شرقی لیبی رهبران واشنگتن با توطئه تلاش می کنند حضور نظامی خود را دراین کشور افزایش دهند.از اینرو، فرماندهان ارشد آمریکا از ادامه رایزنی ها و گفتگو برای گسترش و تقویت اقدامات مقابله جویانه با شبه نظامیان داعش در لیبی خبر داد.

رودریگز در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای نظامی آمریکایی قصد دارند شبه نظامیان داعش که سرگرم رفت و آمد در اردوگاههای نظامی لیبی هستند را مورد هدف قرار دهند یا نه گفت هنوز سیاست خاصی در واکنش با تحرکات آنان در لیبی اتخاذ نکرده ایم و بحث و گفتگو در باره شگردهای مقابله با آنان در مناطق شرقی این کشور ادامه دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که در حقیقت مبارزه با داعش ابزاری است برای  دامن زدن به جنگ استعماری در غرب آسیا ، شمال آفریقا وآمریکا است و از سوی دیگر متحدان ناتو و نمایندگان آنان در خلیج فارس سبب با بمباران مواضع تروریستهای داعش در سوریه و عراق سبب افزایش تنش در منطقه شده اند.

اگرچه آمریکا،انگلیس، فرانسه، ترکیه و دیگر رژیم های متحد که بمنظور تلاش برای سرنگونی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه از گروههای مخالف دمشق حمایت می کنند، اما سازمان های تروریستی که با یکدیگر دارای اختلاف نظر های فراوانی هستند، قادر به دسترسی به اهداف راهبردی خود در سوریه و لبنان نخواهند بود.

تروریستهای داعش در اوایل 2014 با حمله مناطق شمالی عراق توانستند بخش های از اینگونه مناطق را اشغال کنند و تاسیسات و حوزه های بزرگ نفتی که سرمایه های کلیدی و مهم عراق به شمار می رود را در کنترل خود در آورند.

با از سرگیری حملات گسترده جنگنده های ناتو و پنتاگون علیه پایگاههای جنجگویان داعش در عراق و همچنین بمباران مواضع داعش در مناطق مشترک مرزی سوریه و ترکیه، صدها هزار نفر از آوارگان اینگونه مناطق از سازمان ملل متحد و دیگر آژانس های بشردوستانه خواستار دریافت کمک های فوری شدند.

از زمان به استقلال رسیدن لیبی از ایتالیا در 1951 تاکنون این کشور با بحران های پیاپی روبرو بوده است.

پس از نابودی حکومت معمر قذافی در سال 2011این کشور به یکی از بی ثبات ترین کشورهای منطقه تبدل شد.

در اینصورت از یک طرف نبود ثبات و امنیت و از سوی دیگر مشکلات روزافزون پناهجویان این کشور که برای فرار از جنگ و خشونت ناگزیر به ترک کشور شدند، دیگر در چنین شرایطی نمی توان انتظار بروز تحولات اقتصادی و رونق اجتماعی داشت.

همچنین بمباران هواپیمای نظامی آمریکا و دیگر متحدان این کشور در مصر و امارات متحده نیز دلیلی دیگر بر ادامه بی ثباتی در لیبی و مناطق شمالی آفریقا خواهد بود.درصورتی که رهبران واشنگتن و مقامات ارشد دولت آمریکا بطور جدی عملیات بمباران هوایی لیبی را در نقاط مختلف این کشور از سربگیرند بدیهی است جهان بار دیگر در لیبی شاهد بروز احساسات ضد آمریکایی خواهد بود.

عملیات اخیر بمباران هوایی در اوایل دسامبر در مناطق مرزی تونس که گفته می شد با همکاری عوامل سیا و خلیفه حفتر رئیس دستگاه امنیتی قذافی انجام شد سبب مسدود شدن مناطق مرزی دو کشور شد.

مونجی حمدی وزیر امور خارجه تونس در گفتگو با شرق الاوسط از آماده باش نیروهای نظامی کشورش و همچنین تقویت تدابیر شدید امنیتی در مناطق مشترک مرزی با لیبی خبر داد.

وی در واکنش به تجاوز مرزی لیبی گفت مقامات تونس بطور دقیق تحولات  لیبی را بررسی و نظارت می کنند و نمی خواهند کشورشان وارد مناقشات داخلی لیبی شود.

براساس سوابق و اسناد تاریخی ، مداخله قدرت های استعماری در لیبی از سال 2011 تاکنون فقط فاجعه و تخریب را برای مرد لیبی و دیگر ملت های منطقه بهمراه داشته است.

بنا بر اظهارات تحلیل گران سیاسی ، هرگونه راه حل برای برون رفت از بحران دیرینه لیبی و شمال آفریقا تنها به دست رهبران و ملت های اینگونه کشورها باید انجام شود زیرا براساس اسناد تاریخی مداخله قدرت های غربی با هدف  رفع بی ثباتی و نبود امنیت در اینگونه مناطق جز تخریب و خشونت و هرج ومرج نفعی دیگری نداشته است.



انتهای پیام./.
برچسب ها: لیبی ، غرب ، دخالت ، بین المل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار