از سوی مرکز پژوهشها صورت گرفت؛
از سوی مرکز پژوهشها صورت گرفت؛
به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام داشت: اگرچه قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی، تلاش کرده با محور قراردادن موضوع مد و تطبیق آن با فرهنگ اسلامی – ایرانی، گامی نو در راستای تحقق گفتمان حجاب در جمهوری اسلامی ایران و عملیاتی ساختن منویات مقام معظم رهبری در این زمینه بردارد، با این حال تحلیل، محتوای قانون ساماندهی مد و لباس، بررسی گزارش عملکرد کارگروه و مصاحبه با دست اندرکاران این حوزه از جمله دبیر کارگروه، طراحان و تولیدکنندگان فعال در این عرصه، نشان میدهد این قانون به لحاظ محتوایی و همچنین در فرایند اجرا با چالشهایی روبرو است.
بیتوجهی قانون به مد به عنوان یک صنعت و بیتوجهی آن به زیرساختهای مورد نیاز تولید پوشاک، عدم ضمانت اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس، فقدان بودجه کافی برای پیشبرد اهداف کارگروه از مهمترین چالشهای تقنینی پیش رو و عدم توجه طراحان به مد به عنوان یک صنعت، عدم تمایل تولیدکننده به استفاده از ظرفیت طراحان لباس در تولید، ضعف در نساجی و طراحی پارچه در کشور، فقدان زیرساختهای لازم برای فروش آثار مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس، عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ناظر به ویژه اتحادیه پوشاک بر فعالیت تولیدکنندگان، ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در آثار طراحی شده، حجم گسترده واردات رسمی و غیررسمی پوشاک و ملحقات وابسته از مهمترین چالشهای اجرایی این حوزه به شمار میآید.
لازمه رفع موانع تقنینی و اجرایی مذکور، اصلاح قانون ساماندهی مد و لباس و توجه به زیرساختهای اقتصادی آن از طریق تقویت صنعت نساجی و جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قانون، تقویت صنعت نساجی داخلی از طریق اعطای معافیتهای مالیاتی در ازای نوسازی تکنولوژی، ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و طراحان مد و لباس با اولویت طراحانی که اقدام به ثبت مشخصات خود در بانک جامع طراحان کردهاند و با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری میکنند و تولیدکنندگانی که از ظرفیت طراحان مورد تایید کارگروه در تولیدی خود بهره جسته و اقدام به تولید انبوه طرحهای مورد تایید کردهاند، تمرکز نظارت بر واحدهای تولید عمده به جای واحدهای صنفی خرده فروشی پوشاک، کاهش تعرفه مواد اولیه، پارچه و ملحقات وابسته پوشاک که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد، تاسیس و راه اندازی فروشگاههای عرضه پوشاک اسلامی – ایرانی برای حمایت از طراحان لباس و تولیدکنندگان فعال در این عرصه در سراسر کشور و اعطای برخی از معافیتهای مالیاتی به عرضه کنندگان محصولات در این فروشگاهها، طراحی نظام سایزبندی استاندارد پوشاک متناسب با تیپولوژی اندام زنان و مردان ایرانی.
آنچه در این میان بیش از تمامی موارد یاد شده حائز اهمیت است توجه به ابعاد اقتصادی مد در کنار زوایای فرهنگی آن و به روزرسانی زیرساختهای مورد نیاز این صنعت به ویژه صنعت نساجی است. زیرا تغییر در ذائقه پوشش افراد جامعه و مقابله با پوشاک نامناسب و مغایر با فرهنگ اسلامی، علی رغم نیاز به فرهنگ سازی، نیازمند فعال سازی ظرفیتهای اقتصادی این حوزه و توجه به منطق سودآوری اقتصادی آن برای تولید کننده و عرضه انبوه مد اسلامی – ایرانی با قیمت منصفانه و با کیفیت است.
انتهای پیام/