معاون درمان وزارت بهداشت:

پیشرفت 67 درصدی هتلینگ در بیمارستان‌ها / افزایش انگیزه حضور پزشکان در بیمارستان‌های دولتی با تعرفه‌گذاری جدید

دکتر آقاجانی گفت: در بحث هتلینگ بیمارستان‌ها اولویت اعتبارات مربوط به مناطق محروم بوده که تا به حال این امر در اکثر بیمارستان‌ها 67 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت امروز 19 آذر در نشست خبری طرح تحول نظام سلامت در جمع خبرنگاران در خصوص نتایج عملکرد شش ماهه برنامه‌ی طرح تحول گفت: از زمان آغاز اجرای طرح در بحث پزشکان مقیم 752 پزشک متخصص در ساعات بعدازظهر و ایام تعطیل در بیمارستان‌ها مقیم هستند. در طول این شش ماه در 585 کلینیک ویژه با حضور 9500 پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی بیش از 3 میلیون نفر ویزیت شده‌اند. 
 
وی ادامه داد: در 293 شهر از مناطق کمتر توسعه یافته 4036 پزشک متخصص برای ارائه خدمات حضور پیدا کردند و 42 درصد از این پزشکان اعلام آمادگی کرده‌اند که علی‌رغم اتمام تعهدات قانونی در این مناطق ماندگار شوند و ارائه خدمت دهند. 
 
وی به فعالیت‌های امداد هوایی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال 14 امتداد هوایی در کشور به منظور پوشش امدادرسانی در مناطق صعب‌العبور و حادثه‌خیز راه‌اندازی شده است که به طور متوسط هر پایگاه تا به حال 5 مأموریت انجام داده است. به طوری که در طی این شش ماه 330 مصدوم توسط امداد هوایی به مراکز درمانی انتقال پیدا کرده‌اند. 
 
وی در خصوص برنامه‌ی هتلینگ نیز افزود: برنامه‌ی هتلینگ در 565 بیمارستان تحت پوشش طرح آغاز شده که بیمارستان‌ها تا به حال 67 درصد پیشرفت داشته‌اند و امیدواریم که تا پایان سال این تعمیرات به پایان برسد. 
 
آقاجانی ادامه داد: در برنامه‌ی هتلینگ اولویت ما مناطق محروم هستند به طوری که بیشترین منابع مالی برای هتلینگ به بیمارستان‌های این مناطق اختصاص داده شده است. 
 
آقاجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کمبود بیمارستان‌های خاص همچون سوختگی، روان‌پزشکی و تخت‌های خاص همچون دیالیز و آی.سی.یو اظهار داشت: کمبود ما از لحاظ این تخت‌ها بسیار جدی است و در اکثر استان‌های کشور برای ارائه خدمت به این نوع بیماران با مشکلات زیادی مواجه هستیم و در تهران مشکل جدی‌تر است. تنها راه ایجاد بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های خاص نیازمند مساعدت دولت، مجلس و سرمایه‌گذاری خیرین و بخش غیردولتی است. 
 
آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث کاهش هزینه‌های پرداختی مردم در راستای طرح تحول اظهار داشت: قبل از اجرای طرح 40 درصد هزینه‌ی صورت حساب یک بیمار مربوط به حق‌العلاج و 60 درصد مربوط به هزینه‌های جانبی و هتلینگ بوده، اما در قالب اجرای برنامه‌ی طرح تحول و واقعی کردن تعرفه‌ها، درصد حق‌العلاج به 97 درصد رسیده است اما با این رشد چند برابری فرانشیز پرداختی مردم در توسط بیمه‌شدگان شهری در مرحله‌ی اول به 10 درصد و روستایی به 5 درصد رسید و با ادامه‌ی طرح اعداد فوق در بیمه‌شدگان شهری به 6 درصد و روستایی به 3 درصد رسید. در واقع این ما به التفاوت هزینه‌ها را توسط دولت پرداخت می‌شود، به طوری که متوسط پرداختی مردم در قبل از اجرای طرح 277 هزار تومان بوده اما بعد از اجرای طرح به حدود 100 هزار تومان کاهش یافته است. 
 
آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: 1700 خدمت جدید فاقد تعرفه در کتاب تعرفه‌گذاری تعرفه‌دار شدند. به عنوان مثال هزینه پتCT قبل از اجرای این طرح 5 میلیون تومان به ازای هر بیمار بوده که بعد از اجرای طرح به 2 میلیون 300 هزار تومان رسیده است، یعنی 54 درصد کاهش پیدا کرده است. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که گفته می‌شود اجرای کتاب تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی باعث شده که درآمد پزشکان یکباره افزایش چندانی پیدا کند، افزود: اصلاً چنین چیزی صحت ندارد، چرا که سال‌ها تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی بوده‌اند و همین امر باعث شده بود که برخی از پزشکان دریافت‌های غیرقانونی داشته باشند و از طرف دیگر اشتیاقی برای حضور در بخش دولتی نداشته باشند، اما واقعی کردن تعرفه‌ها باعث می‌شود که جلوی دریافت هرگونه وجه غیرقانونی در کشور گرفته شود و انگیزه حضور پزشکان در بیمارستان‌های دولتی افزایش یابد. به عنوان مثال دستمزد پزشک برای تعویض مفصل ران قبل از اجرای کتاب در بیمارستان دولتی 123 هزار تومان و بعد از اجرای کتاب به 200 هزار تومان، عمل جراحی قلب باز از 285 هزار تومان قبل از اجرا به 528 هزار تومان، عمل سزارین از 59 هزار تومان به 140 هزار تومان، عمل کیسه صفرا از 45 هزار تومان به 151 هزار تومان، عمل لوزه از 18 هزار تومان به 66 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که این افزایش منطقی باعث افزایش انگیزه حضور پزشکان در بیمارستان دولتی می‌شود. 
 
وی ادامه داد: این زخم عمیق حوزه درمان 40 تا 50 سال زمان می‌خواهد تا درمان شود بنابراین باید با حوصله این زمان سپری شود. البته این طرح بدون نقص نیست، چرا که دامنه بسیار وسیعی را دربرگرفته است و به مرور زمان مشکلات این طرح حل خواهد شد.




 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار