مسئول موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان زنجان موزه باستان شناسي و مردان نمكي ذوالفقاري را در صدر جدول بازديد موزه هاي استان زنجان عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛به نقل از روابط عمومی ،مسئول موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: در بين موزه هاي استان زنجان كه در شهر زنجان واقع شده اند امارت ذوالفقاري، رختشويخانه و عمارت دارايي به ترتيب رتبه اول تا سوم جذب بازديد كنندگان را از آن خود كرده اند.

قاسمي با بيان اينكه تا آبان امسال حدود 70 هزار و 800 نفر از موزه هاي استان زنجان بازديد كرده اند افزود: اين امار در سال گذشته 247 هزار و 119 نفر بوده است.

وی ادامه داد: امسال پنج هزار و 502 نفر بازديد كننده خارجي از موزه هاي استان بازديد كرده اند.

مسئول موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اضافه کرد : امسال 104 هزار و 400 نفر از بناي سلطانيه و موزه آن بازيدد كرده اند همچنين 55 هزار نفر از موزه مردم شناسايي رختشويخانه بازديد كرده اند .

قاسمی تعداد موزه هاي استان زنجان را پنج باب اعلام و اظهار كرد: موزه باستان شناسي سلطانيه، موزه باستان شناسي ابهر واقع در بقعه مير احمد ر نوش ، موزه مردم شناسي رختشويخانه،موزه باستان شناسي و مردان نمكي امارت ذوالفقاري و موزه صنايع دستي امارت دارايي از اين جمله هستند.

وی اضافه کرد : موزه باستان شناسي و مردان نمكي واقع در امارت ذوالفقاري مربوط به خاندان ذوالفقاري (محمود خان ذوالفقاري) است و در سال 87 پس از مرمت به عنوان موزه باستان شناسي و مردان نمكي افتتاح شد و مختص باستان شناسي استان است.

این مسئول با بيان اينكه آثار باستاني مربوط به سه دوره پيش از تاريخ،دوره تاريخي و دوره اسلامي استان زنجان در امارت ذوالفقاري نگهداري مي شود افزود: يك بخش تخصصي مردان نمكي و منسجوات مردان نمكي در اين موزه نگهداري مي شود.

قاسمی گفت: در بخش پيش از تاريخ زنجان همه اشيا كاوش شده مربوط به چهار هزار،شش هزار،هفت هزار و هشت هزارسال پيش استان، در بخش تاريخي اشيا عصر آهن كه مربوط به سه هزار سال پيش است و در بخش پس از اسلام آثار مربوط به قرن چهارم و پنجم هجري قمري تا دوره قاجاريه نگهداري مي شود.

وی بخش مردان نمكي و منسوجات مربوط به آن ها را بي نظير در جهان دانست و ابراز كرد: كشف موميايي مردان نمكي به صورت اتفاقي در معدن چهر آباد صورت گرفت اما پس از انجام آزمايش "دي ان اي" مشخص شد آثار مربوط به دوره هخامنشيان و ساسانيان است.

اين كارشناس ارشد باستان شناسي يادآور شد: مرد نمكي شماره يك كه مربوط به دوره ساسانيان در موزه ملي تهران نگهداري مي شود و ساير مردان نمكي در موزه باستانشناسی ذوالفقاري زنجان در معرض بازدید عموم علاقمندان قرار دارد.

قاسمی ادامه داد: مرد نمكي شماره چهار سالم ترین مرد نمكي كشف شده است كه مربوط به دوره هخامنشي است و همراه با لباس، كفش، چاقوي كمربندش كشف شده است.

وی با بيان اينكه؛ مردان نمكي زنجان تنها مجموعه نمكي جهان است خاطر نشان کرد :در موزه باستان شناسي ذوالفقاري بخشي به نگهداري و نمايش منسوجات مردان نمكي اختصاص يافته است كه اغلب پارچه هاي پشمي ساده و منقوش يا پارچه تلفيقي پشم و مو است.

مسئول موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان زنجان عنوان کرد : مردم بيشتر علاقه مند ديدن اشيا بي نظير و جذاب هستند همين امر سبب شده بازيدد از موزه باستان شناسي ذوالفقاري بيش از موزه صنايع دستي امارت دارايي باشد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۵:۵۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۳
عالی