یک کارشناس زنان و خانواده گفت: از مهمترین ویژگی‌های انسان‌های شاد می‌توان به تبسم و لبخند، ظاهری آراسته و پاکیزه، تبریک گفتن و برشمردن ویژگی‌های خوب دیگران، قدرت تعریف‌کردن از دیگران، انجام اعمال عبادی و تقید داشتن به ارزش‌های جامعه و شوخ‌طبعی در حد اعتدال اشاره کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،مریم رهسپار اظهارکرد: اسلام دو رویکرد متفاوت نسبت به شادی دارد، نخست ترویج شادی و دوم منع شادی. امام صادق(ع) شادی را در سه ویژگی وفاداری، رعایت حقوق و ایستادگی در برابر سختی‌های زمانه می‌داند.

وی ادامه داد: یک اصل کلی در روانشناسی وجود دارد مبنی‌ بر این‌ که «روح انسان هرچه بزرگ‌ترباشد و تعالی بیشتری یابد، معیار لذت و خوشی آن نیز تغییر می‌کند». ما معتقدیم، آن ‎‌چه که در زندگی ما رخ می‌دهد، آن‌چنان تعیین کننده زندگی ما نیست بلکه بیشتر نوع واکنش ما نسبت به آن رخداد است که نقش تعیین کننده دارد».

رهسپار اظهارکرد: لحظه‌ها و هنگامه‌های شادی را می‌توان در انجام کارهای خیر، احترام به حقوق دیگران، مقاومت در برابر سختی‌ها، بخشیدن دیگران، دیدار با دوستان، ارتباط با خداوند متعال و پیروی از او جست‌وجوکرد.

این کارشناس حوزه خانواده بیان کرد: از مهمترین موانع شادی می‌توان به دنیاپرستی، تنگ‍دستی، ثروت، حسادت، تنبلی، گناه، محرومیت‌ها و غم‌روزی اشاره کرد.

رهسپار در رابطه با ویژگی‌های یک انسان شاد، تصریح‌کرد: تبسم و لبخند، ظاهری آراسته و پاکیزه، تبریک گفتن و برشمردن ویژگی‌های خوب دیگران (قدرت تعریف کردن از دیگران)، انجام اعمال عبادی و تقید داشتن به ارزش‌های جامعه، عطر زدن، کمک به نیازمندان، داشتن روحیه شوخی (نه افراط و نه تفریط، بلکه براساس آداب آن) از جمله ویژگی‌های یک انسان شاد محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین انسان‌های شاد علاقمند به خرید، هدیه دادن، حضور در جمع، دید و بازدید، داشتن روابط اجتماعی و علاقمند به ورزش، تحرک و نشاط و تفریح هستند. همچنین، روان‌شناس لئوبوسکالیا معتقد است «کسی‌ که حقیقتاً به مذهب (ادیان) اعتقاد داشته باشد، هرگز گرفتار امراض عصبی نخواهد شد».

رهسپار در رابطه با شادی‌های مذمت‌ شده، اظهارکرد: مولای متقیان، امام علی(ع) می‌فرماید«از لغزش دیگران خشنود نباش زیرا نمی‌دانی درآینده زمانه با تو چه خواهد کرد» لذا از منظر اسلام شادی از لغزش دیگران یکی از انواع شادی‌های مذمت شده است.

این روان‌شناس اضافه کرد: شادی برای افراد محزون، خنداندن مردم یا دروغ، شادی برای گناه و تمسخر دیگران، شادی در سرپیچی از قوانین موجود دراجتماع که موجب سلب آسایش و امنیت از خود و جامعه، ذلت و رسوایی (بدنامی) و در نهایت هلاکت و سقوط وعذاب الهی می‌شود نیز از مواردی است که موجب نکوهش واقع شده است.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.