اولین نشست اعضای کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی مصوبه 637 شورای عالی انقلاب فرهنگی(آذرماه 1393) برگزار شد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛ اولین نشست اعضای کمیسیون فرهنگی به ریاست عبداحمید احمدی، مشاور عالی وزیر و معاون فرهنگی،‌آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در سالن اجتماعات حوزه وزارتی این وزارتخانه برگزار شد.

وی ضمن خوشامد گویی به حاضرین در جلسه و ابراز خوشحالی از برگزاری اولین نشست اعضاء کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی، به تاریخچه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ در سال 1384 مصوب کرده است که کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی، با دستورالعمل و وظایفی که برایش تعریف شده بودتشکیل شود. این مصوبه در جلسه 565 شورای عالی انقلاب فرهنگی و در 13 بُعد، در همان سال 1384 صورت گرفته است.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان و معاون فرهنگی اموزشی و پژوهش این وزارتخانه،‌در ادامه افزود: در مقطعی از سال 1387 که شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم به تشکیل کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی گرفت، وظایفی را برای حوزه های فرهنگی اعضاء این کمیسیون، پیش بینی کرد که اجرای آن، منوط به هماهنگی این حوزه ها، با سازمان تربیت بدنی وقت بود.

احمدی،‌مغفول ماندن این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز،‌ مورد اشاره قرارداد و گفت: قصد کالبد شکافی دلایل مغفول ماندن اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نداریم چراکه تجربه نشان داده است که واپس گرایی و واکاوی رویداد های گذشته،‌راه به جایی نبرده و نمی برد و ما نیز برآن هستیم تا نگاهمان به اینده باشد.

او تاکید کرد : این کمیسیون با همان رویکردی که مقام عالی وزارت در ابتدای مسئولیت وزارت خود اعلام کرد، در پی رسیدن به ورزشی پاک و معنوی حرکت است و در این راستا اقدامات اساسی را آغاز کرده ایم .

معاون آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان به حاضرین گفت: با توجه به این که هیچ گزارش مدونی دال بر برگزاری این جلسه تا اکنون وجود ندارد،‌پیشنهاد می‌کنم که خودمان به سران اعضاء کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی در همین قدم اول در خصوص اصل و اسا اهمیت پرداختن به امور فرهنگی حوزه ورزش، به یک اجماع نظر برسیم و به این پرسش مهمف جواب دهی که آیا به وظایفی که در آئین نامه مشخص شده است عمل کرده‌ایم یاخیر؟

احمدی هم چنین از اعضای کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی خواست که در بررسی و واکاوی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این سوال جواب دهند که آیا این مصوبه،‌نیاز به اصلاحیه دارد یا خیر و پس از آن، پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهند.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان، اهمیت دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام را در خصوص امور فرهنگی ورزش، مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: همه ما از دغدغه‌های رهبر بزرگوارمان در خصوص ورزش، محیط ورزش و امور فرهنگی مربوط به گستره ورزش مطلع هستیم و می‌دانیم که ایشان بارها تاکید کرده اند که محیط ورزشی باید محیطی پاک باشد و اخلاق محوری سرلوحه همه فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی قرار گیرد.

مشاورعالی وزیر ورزش و جوانان ، رهنمودهای مقام معظم رهبری پس از المپیک لندن را، سرلوحه تدوین و تنظیم یک منشور رفتاری و یک دستورعملیاتی دانست و گفت: حوزه معاونت فرهنگی،‌آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان،‌فرمایشات مقام معظم رهبری را، با رویکرد تحلیل محتوا،‌مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در حال تهیه مجموعه ای است که به عنوان یک دستور عملیاتی، مورد توجه و استناد و سیاستگذاری و رفتاری باشد.


معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، توجه ویژه مقام معظم رهبری به مبحث رسانه های ورزشی را مهم خواند  و افزود: مقام معظم رهبری،‌ تمامی امور ورسانه های ورزشی را‌،به طور دقیق ، مورد توجه و پیگیری قرار می‌دهند و در هر برهه‌ای که صلاح دانسته باشند و بدانند ،‌به ارائه رهنمون و راهکار ها پرداخته و می‌پردازند.

ما نیز باید خودمان را در حوزه ورزشی،‌ارزیابی کنیم و ببینیم که چقدر با منویات مقام معظم رهبری، فاصله داریم و آیا توانسته‌ایم در مسیر دین باوری و تقویت تقوا، گام‌های کاربردی و موثری برداریم یا خیر؟

احمدی از کمیسیون فرهنگی مجلس، به عنوان کمیته متولی ورزش کشور در حوزه فرهنگ نام برد و گفت: هر برنامه‌ای که در همه حوزه‌های ورزش کشور،‌تدوین یا اجرا می‌شود، باید پیوست فرهنگی داشته باشد تا مشخص شود که بُعد فرهنگی ورزش، پرداخته شده است.

احمدی،‌ترکیب فعلی کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی را قابل بررسی دانست و افزود: کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی،‌مرکب از 16 عضو است که باید مورد بررسی قرار گیرد .

در اولین نشست کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی، امینی،‌مدیرکل امورفرهنگی وزارت ورزش و جوانان به پیشنهاد احمدی و تائید اعضاء، به عنوان دبیر کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی انتخاب و ماموریت تشکیل دبیرخانه دائمی این کمیسیون، به وی واگذار شد.

نشست‌های بعدی این کمیسیون نیز هر دو هفته یکبار برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری جلسه بعدی کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی، دوشنبه، هشتم دی‌ماه خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار