معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش بینی 90 هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی در سال 94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاراناحمد میدری امروز در همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است گفت: 90 هزار میلیارد تومان بودجه رفاهی برای سال 94 پیش بینی شده است که ازاین میزان 40 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شده و از 50 هزار میلیارد تومان باقی مانده تنها 4هزار و 500 میلیارد یعنی رقمی کمتر از 10 درصد کل بودجه رفاهی به دستگاه‌های اصلی کاهش فقر درایران اختصاص داده شده است، همچنین بودجه کمی میان دستگاه‌های اجرایی برای موضوع رفاه تقسیم می‌شود.

میدری با اشاره تجارب سالهای 92 و 93 در توزیع سبد غذایی افزود: در سال 92 بودجه حمایت غذایی در اختیار وزارت بازرگانی قرار داده شد که کالا خریداری کنند و وزارت کار اطلاعات افراد را در اختیار قرار دهد وسپس کارت مردمی که می‌خواستند کالا دریافت کنند شارژ شود.

میدری ادامه داد: از 15 میلیون سبد کالایی که قرار بود کالا دریافت کنند تنها 11.5 میلیون سبد کالا دریافت شد اما بقیه به خزانه بازنگشت و 20 درصد مردم سبد کالای خوار و بار خود را دریافت نکردند.

وی ادامه داد: در سال 93 ساختار به گونه ای طراحی شد که بانک مرکزی کارتهای دریافت کالا را شارژ می‌کرد که بازهم 30 درصد از واجدین شرایط مراجعه نکردند و بقیه منابع دراختیار بانک مرکزی ماند.

میدری در ادامه با تاکید براینکه دستوراتی که برای تخصیص بودجه‌های رفاهی اینگونه عمل کنیم می‌توان 20 تا 30 درصد کارایی را افزایش دهیم تصریح کرد: سال آینده 1 هزار و 300 میلیارد تومان دراختیار نظام بانکی قرار می گیرد تا مردم کم درآمد بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند که برای این کار 20 بانک عامل مشخص شده است همچنین 10 دستگاه حمایتی برای این منظوردر نظر گرفته شده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در سال جاری 1 هزار میلیارد تومان قرار بود برای اشتغال تخصیص پیدا کند اما تنها 20 درصد از این منابع تخصیص یافت.

رئیس همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه با اشاره به موضوع تحریم‌های اقتصادی و تجارب دیگر کشورها در این زمینه گفت: کشور آلمان در زمان جنگ جهانی دوم با سرابی که از سوی دولت ناکارآمد برای مردم ترسیم شد اقتصاد این کشور را با مشکلات عمده‌ای مواجه کرد. در صورتی که‌می‌توان با تشکیل دولت رفاه شرایط تحریم را به گونه‌ای درکشور فراهم کرد که مردم باسرابهای غیر واقعی دچار سردرگمی نشوند و همبستگی را در جامعه افزایش داد.

میدری ادامه داد: در شرایط تحریم نباید عده ای به دنبال منافع شخصی بروند که خوشبختانه مردم ایران درشرایط سخت راه دیگری را انتخاب کردند که همان انتخاب دولت تدبیر و امید بود.

*تولید سرانه در تهران شش برابر سیستان و بلوچستان است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به وضعیت استان‌های مرزی و همچنین استانهایی که سالها در معرض واقعه جنگ بودند گفت: تولید سرانه در استان تهران 6 برابر استان سیستان و بلوچستان است. همچنین در برنامه ششم توسعه باید بر اساس برنامه های استانی و شهرستانی اقدام کرد وبرنامه های هر منطقه با توجه به شرایط موجود در آن منطقه تدوین شود.همچنین هر استان وشهرستانی بر اساس نیازهای استان باید برنامه‌های رفاهی‌اش را تنظیم کند.
 
میدری با اشاره به اینکه فقر درایران ابعاد ملی دارد اظهار داشت: هم اکنون استان یزد دارای 90 درصد جمعیت بیمه‌های اجتماعی است در حالی که در استان سیستان و بلوچستان 30 درصد مردم تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که امیدواریم زمانی که برنامه ششم توسعه را به دولت تقدیم می‌کنیم بر اساس برنامه‌های شهرستانی و استانی باشد.

میدری با تاکید بر اینکه رفاه اجتماعی باید منجر به نشاط ملی شود ادامه داد: نشاط ملی مهمتر از درآمد ملی است و آنچه برای یک کشور تعیین کننده است نشاط ملی است و در صورتی که انجام شود درآمد ملی هم تحقق پیدا می‌کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: هم اکنون از 22 میلیون شاغل در کشور 7 میلیون نفر فاقد بیمه هستند که درآینده‌ای نه چندان دور با 5 میلیون سالمندی مواجه هستیم که فاقد هر گونه بیمه اجتماعی هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بودجه ، همایش ، برنامه ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار