رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG، از تشکیل کنسرسیوم مشارکت شرکت‌های مادر تخصصی بهره برداری بخش خصوصی – عمومی در صنعت CNG، خبر داد و گفت: هدف از این کنسرسیوم ایجاد شناخت از وضع موجود جایگاه ها و بهره برداران از جایگاه‌های CNG و تدوین رویه های متحدالشکل و یکسان در نظارت و کنترل واگذاری و بهره برداری از جایگاه ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اردشیر دادرس در همایش هم اندیشی صنعت سی ان جی، با بیان اینکه در حال حاضر بهره برداری از جایگاه های CNG در کشور، به عنوان یکی از خدمات عمومی، از طریق واگذاری مدیریت بهره برداری هر یک از جایگاه ها توسط سازمان مالک زمین جایگاه به شرکت های مجاز بهره بردار انجام می شود، افزود: بیش از 220 شرکت مجاز و بیش از 850 مالک با مشکلاتی در حوزه تأمین هزینه های نگهداری و بهره برداری مواجه هستند.
 
وی افزود: این روند واگـذاری نتیجه مطلوب را برای هیچ کـدام از ذينفعان این حوزه  در بر نداشته است. 

رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی تصریح کرد: بنابراین روش واگذاری مدیریت جایگاه ها باید به گونه ای تغییر نماید که با وحدت رویه و انسجام یکپارچه شرکت های مادر تخصصی بهره برداری ایجاد گردد. 

دادرس با اشاره به اینکه در حوزه بهره برداری از جایگاه های CNG بکارگیری"کنسرسیوم مشارکت بخش خصوصی " روش مناسب و مطلوب روز دنیا به شمار می رود،اظهار داشت: منظور از "کنسرسیوم مشارکت بخش خصوصی " که "واگذاری امتیاز" است، که براساس آن بخش عمومی امتیاز ارائه خدمات عمومی و ساخت مستحدثات مربوطه را  (یا بدون بهره برداری) همراه با تأمین مالی به بخش خصوصی واگذار می کند. 

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG، ارتقاء کیفیت و ایمنی و ایجاد ساز  و کار اجرایی، فنی و مدیریتی بهینه جهت اجرای بهینه خدمات توزیع سوخت در مجاری عرضه CNG  در سطح کشور، استاندارد سازی در حوزه های مختلف کار جایگاه های عرضه سوخت CNG شامل ( تجهیزات، تاسیسات، ابنیه، مبلمان، نمای خارجی، مدیریت انسانی، مدیریت مالی، خدمات رفاهی، و غیره)، ایجاد امکان و توسعه مدیریت پذیری و مسئولیت پذیری جایگاه های عرضه سوخت بدون توسعه منابع مالی و انسانی در بخش دولتی، توسعه و امنیت سهم بازار برای کارگزاران و بنگاه های خدماتی بخش خصوصی از طریق کسب رضایت بخش های کارفرمایی دولتی و عمومی، مشتریان و علاقه مندی ایشان به تقویت و ادامه همکاری جهت تثبیت بازار برای مدت نامحدود را از چشم‌انداز کنسرسیوم بهره‌برداران برشمرد.
 
دادرس، ایجاد شناخت از وضع موجود جایگاه ها و بهره برداران از جایگاههای CNG ، تدوین راهکار متمرکز سازی شرکت های بهره بردار جایگاه های CNG ، تدوین رویه های متحدالشکل و یکسان در نظارت و کنترل واگذاری و بهره برداری از  جایگاه های CNG ،  از اهداف اجرای طرح کنسرسیوم بهره برداران  یاد کرد.

وی تاکید کرد:‌ توازن و تعامل حقوق 4 طرف اصلی ( کارفرما- بهره بردار- مشتری- مدیریت طرح) Win ، نگرش بلند مدت به جهت توسعه پایدار، نوآوری و رقابت در فرایند بهره برداری با کاهش قیمت و افزایش کیفیت ، حفظ ارزش دارای های بخش عمومی و خصوصی را از دیگر اهداف اجرای طرح کنسرسیوم بهره برداران به شمار می رود.

دادرس نوآوری و رقابت در فرایند بهره برداری با کاهش قیمت و افزایش کیفیت،حفظ ارزش دارای های بخش عمومی و خصوصی، ایجاد چهارچوب مشخص و شفاف در حوزه های مالی- حقوقی و فنی و مهندسی، شفاف سازی حقوقی و مالی قراردادهای مشاوره، ساخت، بهره برداری و مالکیت مطابق اصل 44 و ماده 76 توسعه فضای کسب و کار به روشهای ساخت – بهره برداری- واگذاری BOT، نوسازی- بهره برداری- واگذاری BOT، ساخت- بهره برداری- مالکیت BOO، طراحی- ساخت- بهره برداری DBO، ساخت – مالکیت- بهره برداری- واگذاری BOOT، ساخت- اجاره - بهره برداری- واگذاری BLOT، ساخت- انتقال- بهره برداری را از دیگر اهداف عنوان كرد.
 
وی همچنین گفت: اعضاء کنسرسیوم شرکتهای مادر تخصصی بهره برداری شامل بهره بردار اصلی-بهره بردار استانی- بهره بردار محلی- شرکت تعمیر و نگهداری- شرکت سازنده کمپرسور- شرکت بیمه- شرکت های بازرسی (تحت پوشش استاندارد)- بانک ها (تامین کنندگان وام و ضمانت نامه) – شرکت های خدماتی و نظافتی و فضای سبز- شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری و مجتمع های فروشگاهی، کمیته هماهنگی و نظارت بهره برداری شامل رئیس کمیته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی- شرکت ملی گاز- نماینده مالک- نماینده بهره بردار(مادر) اصلی انجمن صنفی ((CNG – سازمان ملی استاندارد- نماینده حمل و نقل ترافیک وزارت کشور از دیگر اهداف طرح است.
 
رییس انجمن جایگاه داران CNG در ادامه به تدوین رویه های نظارت مدیریت طرح CNG و انجمن صنفی پرداخت گفت: بررسی و مطالعه تجارب سایر سازمان ها و نظارت و ارزیابی زیر مجموعه های کنسرسیوم، دریافت دیدگاه ها ، نظرات و نیازهای ذینفعان شامل: متولیان و ساستگذاران مرتبط در وزات و انجمن، صاحبنظران و خبرگان امر از جمله رویه های این مدیریت به شمار می رود.

وی در ادامه به طراحی جایگاه های جدید با برندهای جدید اشاره کرد، گفت:‌ مکان یابی جایگاه ها،انجام طراحی های مربوط به ساخت جایگاه و نظارت بر اجرا از دیگر طراحی های این جایگاه ها است.

وی تاکید کرد: طراحی به سازی و توسعه جایگاه های قدیمی درحال حاضر به 4 روش از جمله  ارزیابی شرایط جایگاه برای توسعه ، شناسایی سناریوهای توسعه برای جایگاه، تدوین و تهیه نقشه های توسعه ای برای جایگاه و نظارت بر اجرا  صورت می گیرد.

دادرس با اشاره به اینکه این کنسرسیوم در چهار فاز عملیاتی خواهد شد گفت: تدوین چارچوب طرح متمرکزسازی شرکتهای بهره بردار جایگاه های CNG، همکاری در اخذ تصویب چارچوب طرح متمرکز سازی از مراجع مرتبط، تدوین الگوی سازمان مطلوب شرکتهای بهره بردار و رویه نظارت مدیریت طرح های CNG و انجمن صنفی و طراحی و مشاوره و نظارت بر استقرار رویه ها و الگوهای مطلب و و احداث و بهبود جایگاه ها از طریق ارزیابی و تعیین صلاحیت شرکت های بهره بردار مادر تخصصی از جمله مراحل اجرایی این کنسرسیوم است.

وی تهیه مستندات لازم جهت ارائه طرح در جلسات با ذینفعان و مراجع مرتبط وزارت نفت ـ وزارت کشور ـ سازمان برنامه و بودجه، حضور در جلسات با مراجع مرتبط و دفاع از طرح در طی مدت زمان این فاز، به روزآوری طرح را از جمله موارد مورد بررسی در فاز دوم عنوان كرد.
 
 
دادرس به مطالعه مدل های مرجع کسب و کار در کشورهای موفق، جمع آوری اطلاعات در مورد الگوهای کسب و کار موفق جایگاه های ارائه سوخت و تعیین کاربری های بالقوه برای جایگاه تعیین اجزای عمومی مدل کسب و کار، طراحی مدل کسب و کار مطلوب شرکت های بهره بردار مادر تخصصی(مدل بعنوان موارد مورد بررسی در فاز سوم اشاره كرد.
 
وی همچنین در خصوص تدوین رویه های نظارت مدیریت طرح CNG و انجمن صنفی گفت: بررسی و مطالعه تجارب سایر سازمان ها و نظارت و ارزیابی زیر مجموعه های کنسرسیوم، دریافت دیدگاه ها، نظرات و نیازهای ذینفعان از جمله این موارد است.
 
وی برپایی دو سمینار اطلاع رسانی نیم روزه و طراحی و چاپ و بسته های اطلاع رسانی در استان ها و مناطق را از جمله برنامه های فاز چهارم برشمرد.
 
دادرس گفت: مکان یابی جایگاه ها، انجام طراحی های مربوط به ساخت جایگاه و نظارت بر اجرا از جمله برنامه ها برای طراحی جایگاه های جدید با برندهای جدید است.
 
رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG، در خصوص طراحی به سازی و توسعه جایگاه های قدیمی نیز اظهار داشت: ارزیابی شرایط جایگاه برای توسعه، شناسایی سناریوهای توسعه برای جایگاه، تدوین و تهیه نقشه های توسعه ای برای جایگاه، نظارت بر اجرا از جمله اقدامات برای این این جایگاه هاست.
 
وی در خصوص اجرای ارزیابی و نظارت بر کنسرسیوم نیز اظهار داشت: تشکیل دبیرخانه و سازماندهی اجرا، برنامه ریزی ارزیابی ها و نظارت و کنترل، معرفی بهره برداران برگزیده و مادر تخصصی از جمله این برنامه هاست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار