نخست وزیر پیشین عراق در بیانیه ای موافقت دولت خود با واگذاری مصونیت به نیروهای آمریکایی را تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری صوت العراق، در پی انتشار خبری به نقل از سفیر آمریکا در عراق درباره مصونیت قانونی مستشاران نظامی آمریکا در عراق،" نوری المالکی" نخست وزیر پیشین عراق در بیانیه ای موافقت دولت خود با واگذاری مصونیت به نیروهای آمریکایی را تکذیب کرد.

دفتر المالکی، معاون کنونی رئیس جمهوری عراق، با صدور بیانیه ای تاکید کرد  در دولت سابق هیچگونه مصونیتی به مربیان آموزش نظامی آمریکا در عراق اعطا نشده است.

همچنین نوری المالکی به اظهارات اخیر حیدر العبادی مبنی بر اینکه  50 هزار نظامی در ارتش کشور از حقوق و مزایا بهره می بردند اما در عمل در ارتش وجود نداشتند (موسوم به ارتش خیالی یا فضایی) واکنش نشان داد و ابراز داشت:" در مدت هشت سالی که در راس حاکمیت بودم چیزی به نام ارتش خیالی وجود نداشت."

وی گفت:" این اطلاعات دقیق نیست، ارتش عراق سالم است، ممکن است گاهی موارد مشابه با آنچه گفته شد وجود داشت اما با آن برخورد شده است."

حیدر العبادی هفته گذشته در پارلمان تاکید کرده بود فقط در طول یک ماه، با دقت در اسناد متعلق به چهار لشکر در کشور، پی بردیم 50 هزار نیرویی که نامشان در این لشکرها ثبت شد در ردیف ارتش فضایی هستند.

 نوری المالکی در واکنش به این اظهارات گفت:" حد اکثر نیرویی که چهار لشکر دارد 48 هزار نفر است، در نتیجه رقم 50 هزار نیروی خیالی یا فضایی از کجا آمده است؟... ممکن است واژه ارتش فضایی با نیروهای فراری قاطی شده باشد، بلی ما در این لشکر ها تعداد زیادی نیرو داشتیم که با آغاز حوادث موصل فرار کرده اند ما نیز بلافاصله حقوقشان را قطع کردیم و آنان را تحت پیگرد قرار دادیم در نتیجه نام گذاری این نیروها به نیروهای فضایی درست نیست."

نوری المالکی ادامه داد:" امیدوارم در بیان چنین اطلاعاتی دقت بیشتری شود تا بیان آن سبب ضربه وارد کردن به جایگاه نهادهای امنیتی و نظامی نشود... خواسته ما این است که ارتش فضایی حتی اگر تعدادشان بسیار اندک هم باشد تحت پیگرد قوه قضائیه قرار بگیرند زیرا چنین پدیده ای برای کشور بسیار خطرناک است، ما در دولت با فساد مبارزه کردیم و این مبارزه باید در دولت جدید نیز ادامه یابد."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار