رئیس جمهور کشورمان در اجلاس جهان علیه خشونت و افراطی‌‌گری گفت: درک مشترک کشورها از علل ظهور خشونت مهم و لازم است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، لحظاتی پیش سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس جهان خشونت علیه افراط‌گری آغاز شد.

دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: فرهیختگان، اساتید نویسندگان و خبرنگاران میخواهم در رابطه با یک موضوع بسیار حیاتی که جامعه بشری با آن روبه روست سخن بگویم.

وی افزود: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطی گری و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای قاطع کشورهای جهان میزان ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد.

روحانی ادامه داد: در 25 سپتامبر 2013 در 68 اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایده جهان عاری از خشونت و افراطی گری را ارائه نمودم در همان مجمع ایده مطرح شده تبدیل به قطعنامه شد در ان سخنرانی من از رهگذر احساس و فهم خود به تبیین بیم‌ها و امیدهایی پرداختم که در سطح منطقه ای و بین المللی به چشم می‌خورد بیم‌هایی که می تواند زندگی بشر را تهدید کند و به چالش بکشد.

وی گفت: ما در تهران گرد هم امده ایم تا با اتکا به امیدها بر بیم‌های ویرانگر فائق آییم از آنجا که سنت الهی و اراده عام جهانی پشتیبان امیدهای سازنده و امید بخش است رجای واصل دارم که اقدام جمعی ما با موفقیت قرین خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در نظام بین الملل خشونت و افراطی گری را کاهش داده ولی در عین حال متاسفانه در بخش‌های دیگری در منطقه خاورمیانه خشونت همچنان حضور دارد و جان ده ها کودک را می‌گیرد.

وی افزود: حامیان صلح و همکاری و تعامل درجه جدیت خود را در مبارزه با خشونت و افراطی گری به حداکثر برسانند در این زمینه درک مشترک ما از علل ظهور خشونت بسیار مهم است.

روحانی گفت: نظام دانشگاهی مراکز تحقیقاتی و رسانه‌ها به هر میزانی که در فهم افراطی گری و خشونت به نظرات مشترک برسند به سیاست گذاری‌ها و اجرای موفق آنها منتهی خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: در نظام بین الملل امروز جنگ و درگیری‌های نظامی جز تولید هزینه و تنش و از هم گسیختگی زندگی اجتماعی و اقتصادی شهروندان هیچ نفعی ندارد، اروپایی‌ها بعد از قرن‌ها درگیری و نزاع و دو جنگ جهانی در نهایت به همکاری ها به هم تنیده اقتصادی گردن نهادند و با همگرایی اقتصادی سیاسی و امنیتی دستاوردهای بزرگی را برای صلح و امنیت من طقه خود به ارمغان آوردند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه کشورهای آسیایبی و امریکای لاتین نیز با همکاری گسترده منطقه‌ای و اقتصادی در فرآیند ائتلاف‌های موثر سیاسی و امنیتی قدم برمی‌دارند.

روحانی بیان کرد: از عموم کشورهای منطقه درخواست می‌کنم که با هم فکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاست گذاری های منطقه ای و عقلانی به سوی خاورمیانه ای در صلح و امنیت سوق پیدا کنیم.

وی افزود: طبیعی است که دولت‌های این منطقه به مراتب علاقه مندتر و دلسوزتر در پی آرامش و مبارزه با خشونت هستند و هیچ ضرورتی دیده نمی‌شود که بازیگران فرامنطقه ای که منافع خاص خود را دنبال می کنند سرنوشت مردم این منطقه را رقم بزنند.

رئیس جمهور کشورمان گفت: جهان عاری از خشونت در شرایطی محقق می‌شود که دولت‌ها با هم همکارنی کنند و در سیاستگذاری ها هماهنگ باشند، وقتی دولت ها هماهنگ باشند جریان های افراطی در حاشیه قرار می‌گیرند، دولت‌های مقتدر اگر با همسایگان خود به سیاست‌های مشترکی دست یابند می‌توانند ریشه‌های خشونت را بخشکانند و زمینه ساز کاهش افراطی گری شوند.

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید مدیریت و دولت تدبیر و امید از روز اول مسئولیت خود بر ثبات و آرامش و مبارزه با خشونت تاکید کرده است و در عموم مجامع منطقه‌ای و بین المللی خواستار همکاری دولت ها برای ریشه کن کردن خشونت شده است.

وی گفت: تمام نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران در این هدف ملی با یکدیگر هماهنگ هستند در صورتی که کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند می توانند جریان های ضد اسلامی مانند داعش را در مدت کوتاهی به حاشیه رانده و هزاران زن و مرد و کودک را که به واسطه اعمال وحشیانه بی خانمان و اسیر گشته اند آزاد نمایند.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در چنین شرایطی هیچ نیازی به حضور و نفوذ تدریجی بیگانکان در منطقه نیست، آموزه‌های دینی ما همواره بر مدارا و توسل به صلح و آشتی دعوت کرده است، اسلام دین رافت و رحمت و سیره پیامبر اکرم(ص) مبنی بر عطوفت است، قران کریم علت غایی رسالت پیامبر گرامی را رحمت می‌داند، مضافا این که اسلام ارزش‌هایی چون صلح و هم زیستی مسالمت آمیز را در اموزه‌های خود در همه ابعاد زندگی بشر ترویج می‌کند و ارتقا می‌بخشد، این واقعیتی تلخ و شرم آور است که تروریست‌ها انواع خشونت ها مانند کشتار انسان ها و تخریب اماکن مقصد و خرید و فروش زنان را به نام دین انجام می‌دهند؛ بی تردید قتل عام انسان ها، جفای آشکار در حق آموزه های صلح آمیز همه ادیان است که براساس ان کشتن انسان بیگناه همانند کشتن همه انسان هاست.

روحانی ادامه داد: تفکرهای غلط و افراطی یکی از مسیرهای مبتنی بر خشونت است، توسعه نیافتگی و نیازهای مادی پاسخ داده نشده ، بیکاری، فقر، نبودن امکانات زندگی و ناامیدی از دست یافتن به آینده قابل تامل و ارزشمند، بستری برای خشونت طلبی است این همان بلایی است که خاورمیانه و بخش مهمی از جهان به ان گرفتار آمدند، خود برتر بینی ظلام و بی عدالتی در مقیاس بین المللی و تقسیم کشورهای به خودی و خود زمینه ساز گسترش خشونت در ابعاد بین المللی است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: سایر ابعاد خشونت های ساختاری همچون تحریم و تهدید ناثقض حقوق بشر و آزادی اساسی چالشی جدی برای امنیت در نظام بین الملل است.

وی افزود: متاسفانه جهان امروز دست خوش فرآیندهایی است که این نابرابری ها را دامن می‌زنند برخی از این فرایندها عبارتند از: حکومت‌های مستبد که حقوق شهروندان خویش را به رسمیت نمی‌شناسند و حق مشارکت همگانی را در سیاست گذاری را محترم نمی‌شمارند که موجبات فقر و توسعه نیافتگی را فراهم اورده اند.

روحانی بیان کرد: مداخلات خارجی که سبب شده است جوامع توانایی خود برای کاهش فقر و حذف زمینه های خشونت از دست بدهند، فساد گسترده در نظام های اداری و مدیریت توسعه که سبب می‌شود منابع کشورهای به حجای این که صرف ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار شود هدر رفته یا راهی سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته شود و فقر بر جا ببماند.استبداد برخی حکومت‌ها که باعث سرخوردگی و به حاشیه راندن افشار آسیب پذیر شده است.

وی افزود: مسئله توسعه طلبی‌ها، انحصارگری‌های سیاسی و ژئوپلتیک نیز نقش مهمی در پیدایش خشونت در جهان دارد، ناکامی در ایجاد قواعد لازم الاجرا در نظام بین الملل زمینه ساز این خشونت هاست ؛ اما واقعیت ناخوشایند این است که سازمان ملل با همه موفقیت هایش در برابر بزرگی مسائلی که جهان ما با آن روبه روست کاستی های قابل توجهی دارد با تاکید بر این واقعیت که برآمدن خشونت غروب انسانیت است با این پرسش مواجه می‌شویم که پس چه باید کرد تا انسانیت نجات یابد و زندگی بر سیاره زمین با کیفیت بهتری ادامه یابد.

روحانی اظهار داشت: تاکید بر تقویت مدارای فرهنگی و دینی به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی همه انسان ها راهی به سوی کاستن از ظرفیت‌های برروز خشونت بر مبنای تمایزهای فرهنگی است؛ سزاوار است اندیشه ورزی درباره اشکال آشکار خشونت را تقویت نماییم، ما توان آن را داریم که ده ها فلیسوف، هنرمند، جامعه شناس، سیاستمدار، فعال جامعه مدنی، ورزشکار و شمار دیگری از شخصیت های معروف جهان را برای اندیشیدن درباره رفع خشونت بی عدالتی و استقرار عدالت گرد هم آوریم و جامعه بشری را به در پیش گرفتن راه و روشی مطابق خردورزی همگانی برآمده از اندیشه عدالت و نفی افراطی گری فرا بخوانیم.

وی ادامه داد: برای پیشبرد مبارزه با خشونت و گسترش فرهنگ صلح و مدارا جهان نیازمند اقداماتی اساسی و خطیر است که از جمله مهمترین آن‌ها می توانیم به این موارد اشاره کرد؛ گسترش و تعمیف گفتگو میان ملت‌ها جامعه مدنی با هدف کاستن از سو برداشت و نیل به تفاهم و همکاری بیشتر، تلاش در جهت گسترش آموزی همگانی با بهره مندی از روش های پیشرفته تربیتی با هدف بسط فرهنگ صلح تفاهم و مدارا، اهمیت نقش زنان، جوانان، علمای دینی، روشنفکران، دانشگاهیان، هنرمندان، در گسترش دانش اندیشه و احساس و باورهای دینی و اخلاقی، ارتقای همکاری های فرهنگی اقتصادی به منظور شتابل بخشیدن به روند مبارزه دسته جمعی با خشونت و افراطی گری.

روحانی اظهار داشت: پیشنهادهای من برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطی گری جاری در منطقه و جهان عبارتند از:

1-کشورهایی که به شکل گرفتن تروریسم در این منطقه کمک کردند سازماندهی و تامین مالی نمودند به صراحت از تروریست ها اعلام برائت نموده و تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را قطع کنند و در جهت مبارزه با تروریسم با کشورهای قربانی همکاری کرده و کمک های مالی اطلاعاتی و نظامی نمایند.کشورهای عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی و مالی بی سابقه ای شده اند و کشورهایی که مسبب بودند لازم است وظیفه تامین مالی برای جبران خسارت وارده را برعهده گیرند.
 
2-کمک بین المللی برای بازسازی خانه های ویران شده املاکن مذهبی تخریب شده و تاسیسات زیربنایی نابود شده در اثر اقدامات تروریستی و مقابله با آن ضروری است.
 
3-تروریسم از فضای فقر و بیکاری سرباز می‌گیرد، از این رو با تاسیس صندوق بین المللی اشتغالزایی برای کمک به رشد سرمایه گذاری باید زمینه رشد تروریسم را از میان بردارند.
 
4-همکاری منطقه ای برای اصلاح آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی در جهت مقابله با تفسیرهای افراطی و تکفیری از آموزه های مذهبی ضروری است از این رو باید حقیقت اسلام رحمانی را به جهانیان ارائه نمود.

5-همه طرف‌هایی که در مبارزه با این فتنه جدی هستند از طریق همکاری های منطقه‌ای همکاری های لازم را از جمله تبادل اطلاعاتی لازم را انجام دهند.

6-رسانه‌های بین المللی درباره آگاه سازی افکار عمومی در جلوگیری از سو استفاده از خیل جوانان بیکاری و به حاشیه رانده شده همکاری کنند.

7-همکاری جهانی برای مقابله با سواستفاده ترروسیت ها از شبکه های مجازی ضروری است.
 
8-تروریست ها در رفت و‌آمد با مشکلات زیادی روبه رو نیستند باید با تقویت اراده سیاسی و مکانیزم ها مسئولیت خود را در قبال بازگشت ثبات به منطقه ایفا کنند.
 
9-تلاش جامعه بین المللی برای اصلاحات در سازمان ملل و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهید صلح که عملا سازمان ملل را فلج کرده که تاکنون با موفقیت جدی روبه رو نبوده است، عدم کارایی شورای امنیت با تشویق متجاوز و سرخوردگی قربانیان و زمینه ساز اقدامات خشونت امیز شده است. بازپروری سازمان ملل از فلج ادواری با اراده و استدلال قوی تر از جانب جامعه بین المللی پیگیری شود.

10- روز 18 دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2014 است به عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی گری نامگذاری شود بدین وسیله یاد خون های به ناحق ریخته فراموش نمی شود و هر ساله حیات جدیدی خواهد یافت.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: آرزومندم سفر شما به تهران سفری خوش و همراه با خاطراتی ماندگار باشد، امیدوارم کنفرانس تهران بتوانددر پرتوی هم اندیشی جدی و حصول تفاهم رهنمودها و پیشنهادهای موثر و عملی در جهت ائتلای فرهنگ صلح و مدارا و مبارزه با خشونت و افراطی گری ارائه نماید.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار