سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتشار برخی ادعاها درباره اقدام احتمالی ایران برای خرید قطعات برای راکتور اراک، گفت:ما نگرانیم اما معتقدیم که ایران به تعهداتش بر اساس طرح اقدام مشترک پایبند بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا،  جنیفر ساکی گفت: اجازه بدهید شفاف باشم، ایران به تمامی تعهداتش بر اساس طرح اقدام مشترک عمل کرده است. ما به این موضوع اعتقاد داریم. من این گزارش را امروز صبح دیدم. اینکه ما درباره اقدامات خرید ایران نگرانیم خبر فوری نیست. ما به منابع این گزارش اعتقاد داریم و وارد جزئیات آن شده ایم.ما وارد رایزنی با سازمان ملل و شمار زیادی از سازمان ها درباره نگرانی های خود شده ایم و بارها درباره این نگرانی خود صحبت کرده ایم. ما همچنین تحریم هایی را در خصوص نگرانی های خود وضع کرده ایم.اگر اطلاعات بیشتر در اختیار داشته باشیم آنرا در اختیار شما هم قرار خواهیم داد.

وی افزود: من قصدندارم که جزئیات مذاکرات با سازمان ملل را بیان کنم.ما همچنان معتقدیم که ایران به تمامی تعهداتش بر اساس طرح اقدام مشترک پایبند بوده است.ما بارها نگرانی های خود را درباره فعالیت های خریداعلام کرده ایم.من قصد ندارم که وارد جزئیات شوم.ما معتقدیم که گام هایی باید برداشته شود.آنها هنوز گام  های کافی برنداشته اند.این موضوع سبب شده است که ما خواهان توافقی فراگیر شویم.برداشته شدن گام های گوناگونی می تواند به منزله تخلف باشد اما ایران اینگونه نبوده است،  ایران به تعهداتش عمل کرده است و به آنها پایبند بوده است.من قصد ندارم که وارد جزئیات شوم.

ساکی گفت:همانطور که بارها گفته ایم و وزیر خارجه هم اعلام کرده است ،این موضوع درباره اعتماد نیست.آنها هم بارها این موضوع را اعلام کرده اند.ایران بارها اعلام کرده است که گام هایی برای پیشبرد برنامه اتمی خود برداشته است.این موضوع سبب شده است که طرح اقدام مشترک ازاهمیت بالایی برخوردار باشد زیر این طرح سبب توقف برنامه اتمی شده است.این موضوع سبب شده که بخش هایی از آن به عقب برگردانده شود واین موضوع توافق فراگیر را مهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت:من قصد ندارم که وارد جزئیات شوم.آنهابه تمامی تعهدات خود پایبند بوده اند.ما درباره نگرانی های خود در گذشته صحبت کرده ایم.این موضوع تغییر نیافته است.بدیهی است که نه تنها آمریکا بلکه جریانی وجود دارد که پایبندی آنها به توافقات طرح اقدام مشترک را نظارت می کند.اگر اینگونه نباشد ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.مذاکرات محرمانه ای در جریان است.این گزارش همچنین این موضوع را یادآوری می کند که در حیطه های دیگر پیشرفت هایی بوده است.این ماجرایی طولانی است که قصد نداریم که وارد جزئیات آن شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا زمان دور بعدی مذاکرات تعیین شده است یا نه ؟گفت:من اطلاعات جدیدی در این باره و برنامه آن ندارم.به زودی  برنامه اعلام خواهد شد و در این ماه اعلام می شود.نگرانی های ما  و شرکایمان در گروه پنج به علاوه یک درباره فعالیت های خرید ایران به پیش از ارائه این گزارش باز می گردد.مذاکراتی در جریان بوده است.

این سخنگو در پاسخ به این سوال که آیا برنز در این دور از مذاکرات با ایران حاضر خواهد بود یا نه؟گفت:من اطلاعاتی در اختیار ندارم.به محض اینکه تاریخ این دور از مذاکرات تعیینشود من می توانم اطلاعات بیشتری درباره اینکه چه فردی در آن شرکت خواهد کرد در اختیار شما قرار دهم.بحث های زیادی درباره شمار افراد شرکت کننده وجود دارد.بدیهی است که افرادی چون برنز معاون پیشین وزارت خارجه با تمام تلاش خود دراین مذاکرات حضور داشته اند.وزیر خارجه به خوبی می داند که برخی از افراد خانواده و تعهداتی شغلی دارند.

ساکی در واکنش به اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود نقشی اساسی در جلوگیری از انعقاد قرار داد بد با ایران ایفا کرده است،گفت:مطمئنا ما از نزدیک با بسیاری از شرکای خود در اسرائیل و از جمله نتانیاهو نخست وزیر این کشور همانند بسیاری از شرکای خود در سراسر جهان در تماس و تعامل هستیم.رئیس جمهور و وزیر خارجه در این باره شفاف بوده اند که قصد ندارند که با توافقی بد موافقت کنند.اسرائیل یکی از شرکای مهم ماست.ما بر روی این موضوع توافق داریم که قصد  نداریم به توافقی بدبرسیم.در حقیقت وزیر خارجه یکی از افرادی بوده است که بیانیه ای ویژه در این باره صادر کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:ما به طور شفاف و در سراسر مذاکرات اعلام کردیم که هدف ما رسیدن به توافقی است که در پایان به توافقی جامع منجر شود.ما قصد بازگشت از اصول خودرا  نداریم و از این موضوع تبعیت می کنیم. 

ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاری که موضع وی را درباره حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه را جویا شد،گفت:من این گزارشها را دیده ام و نظری درباره آن ندارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بر اساس برخی گزارشها آمریکا قصد دارد که اسرائیل را در رابطه با موضوع شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن تحریم کند،گفت:لازم است در اینجا به طور شفاف اعلام کنم که گزارش هایی که حاکی از تحریم بر ضد اسرائیل باشند کاملا بی اساس هستند.ما به تعامل نزدیک خود با اسرائیل ادامه خواهیم داد.آنها یکی از متحدان مهم ما هستند.بدیهی است زمانی که ما نگرانی هایی داریم،درباره آن صحبت می کنیم که باید به این موضوع توجه شود.معتقدیم که فعالیت ای شهرک سازی غیرقانونی هستند.این موضوع بر ضد منافع اسرائیل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سواهایی که پیوسته درباره سیاست سفت و سخت این کشور برای مقابله با گروگان گیری مطرح می شود اعلام کرد واشنگتن بر خلاف سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی مظنون به باج دادن برای آزادی اتباع خود، از مذاکره با سازمان‌های تروریستی خودداری  می‌کند.

"جنیفر ساکی "سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد افزایش ربوده شدن اتباع آمریکا و قتل برخی از آنها توسط داعش گفت" باراک اوباما "رئیس جمهور آمریکا چند ماه پیش دستور داده بود "شیوه ای که دولت آمریکا برای حل و فصل مشکلات خود استفاده می کند، به طور کامل مورد بازبینی قرار گیرد".

ساکی تصریح کرد این بازبینی سیاست آمریکا در برابر گروگان گیری  مشارکت وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دستگاه های اطلاعاتی را نیز در حل مسئله گروگان گیری شامل می شود.

این مقام آمریکایی همچنین افزود " اما مسئله پرداخت باج در این بازبینی لحاظ نشده است". 

ساکی خاطر نشان کرد :" دولت آمریکا مطابق با سیاست خود  به این علت که همه آمریکایی ها در خارج با خطر زیاد گروگان گیری مواجهند، به گروگان گیران هیچ امتیازی نمی دهد زیرا باج دادن به سازمان های تروریستی که ما برای از بین بردن آنها تلاش می کنیم،  بدین معنی است که ما با این سازمان ها وارد گفتگو شویم و این بر خلاف سیاست ماست."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار