معاون والی غزنی با اشاره به موارد اخاذی‌ و باج‌گیری‌های اخیر طالبان از مسافران مسیرهای ارتباطی مناطق مختلف این ولایت گفت: راهبرد راهزنی طالبان مردم این ولایت را به ستوه آورده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "محمد علی احمدی" معاون والی غزنی در جنوب افغانستان  اظهار داشت: طالبان غزنی در هفته‌های اخیر به شکل گستره‌ای به راهزنی روی آورده‌اند؛ امری که رفت‌وآمد در مسیرهای ارتباطی مناطق با مرکز این ولایت را با مشکلات و دغدغه‌های زیادی مواجه ساخته‌ است.
 
وی افزود: شبه‌نظامیان مربوط به فرماندهانی چون "ملا کامران"، "ملا نصرت‌الله"و "ملا فتح الل" که گاه خود را منتسب به "شورای کویته" و گاهی مجری دستورات "ملاعمر"معرفی می‌کنند، هر چند روز یک بار در مسیر‌هایی چون "قره‌باغ-غزنی" که به منطقه «جاغوری» منتهی می‌شود، مسیر ارتباطی منطقه "گیلان" به مرکز و مسیر غزنی به منطقه "ناور"ظاهر شده و اقدام به بازرسی و راهزنی از مسافران می‌کنند.
 
این مقام محلی ولایت غزنی ادامه داد: این شبه‌نظامیان طالبان به بهانه‌های واهی و غیر موجه، مسافران غیرنظامی مسیرهای یادشده را مورد آزار و اذیت قرارداده و پس از بازرسی بدنی، پول و اشیای قیمتی آنان را به سرقت می‌برند.
 
احمدی تصریح کرد: این شبه‌نظامیان طی هفته‌های اخیر چندین مسافر را به بهانه‌هایی چون دریافت شکایت در مورد آنان و همچنین همکاری این مسافران با دولت در انتقال لوازم کمکی و توسعه‌ای به برخی مناطق و... ربوده‌اند.
 
معاون والی غزنی خاطر نشان کرد: طالبان پس از آن که این مسافران را ربودند، در قبال تهدید به مرگ از خانواده‌های بی‌بضاعت آنان مبالغ هنگفتی را دریافت کرده‌ است.
 
این مقام افغان ضمن تأکید بر این که افرادی که در قبال دریافت پول آزاد شده‌اند، افراد عادی و غیرنظامی بوده و طالبان هیچ‌گونه توجیهی برای این کار خود ندارد، خاطرنشان کرد: طالبان پس از آن که در قبال آزادی هر یک از این مسافران از خانواده‌های آنان مبلغ 200 تا 500 هزار افغانی دریافت کرده به آنان هشدار داده تا این موضوع را با مقامات دولتی افغانستان و یا مطبوعات مطرح نسازند.
 
***راه‌حل‌های پیشگیری از راهزنی طالبان
 
احمدی در ادامه اظهار داشت: برای آن که بتوان با راهزنی طالبان مقابله کرد باید چند پاسگاه پلیس در مسیرهای ناامن ایجاد شود.
 
وی افزود:  اجرای چنین طرحی نیازمند موافقت مقامات عالی‌رتبه امنیتی افغان در مرکز است زیرا این کار نیازمند اختصاص بودجه و افزایش پرسنل نظامی است.
 
***ناتوانی مالی طالبان آنان را به راهزنی واداشت
 
معاون والی غزنی در پایان خاطرنشان ساخت: پیش از این بخش اطلاعات نیروهای امنیتی افغان به برخی نشانه‌ها از ضعف و ناتوانی مالی طالبان غزنی دست یافته بودند و توسعه راهبرد راهزنی طالبان بر دقت و صحت چنین اطلاعاتی صحه می‌گذارد.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار