مشروح/لاریجانی در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد:

شفافیت و عدم تبعیض ارکان مهم مبارزه با فساد/ ستاد مبارزه با فساد در دولت یازدهم بهتر از دولت قبل عمل کرد + فیلم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در مبارزه با فساد ارکانی چون عدم تبعیض، شفافیت و عدم انحصار نقش محوری دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بهتر است که دیگر از این همایش‌ها نگذاریم و به جای آن یک بخش‌های تخصصی بگذاریم در موضوعاتی که در زمینه فساد و جلوگیری از آن لازم است کارهایی صورت بگیرد و صاحب‌نظران و نخبگان حضور پیدا کنند و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند.  
 
لاریجانی افزود: اگر یک زمانی نیازمند به تصمیمات کلان بودیم آن وقت می‌شود جلساتی در سطوح دیگر گذاشت، فکر می‌کنم تا حرف زیادی از نظر قانون‌گذاری و مقررات راه برایمان باز است البته در بحث مبارزه با فساد اقداماتی را دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات، کمیسیون اصل 90، بازرسی کل کشور و دستگاه قضا انجام دادند.  
 
رئیس قوه مققنه تأکید کرد: تصمیماتی را نیز قوه مجریه در این راستا گرفته است برای اینکه ریشه‌های فساد کاهش پیدا کند بنده فکر می‌کنم ستادی را که برای این امر تشکیل شده که در این دولت بهتر از قبل عمل کرد و اداره این جلسه برعهده جهانگیری و نمایندگان دستگاه‌های مختلف بود که حضور مرتبی داشتند و جای تشکر دارد.  
 
لاریجانی افزود: در مبارزه با فساد چند رکن اصلی وجود دارد از جمله شفافیت، عدم انحصار و عدم تبعیض و این‌ها ارکان سالم‌سازی در سیستم دیوانی کشور هستند ما در زمینه شفافیت‌ کارهایی انجام داده‌ایم و همچنین قانون سلامت اداری تصویب شد و همچنین آیین‌نامه‌هایی در این زمینه دولت تصویب کرد.
 
وی تصریح کرد: قانون دولت الکترونیک و قانون تسهیل فضای کسب و کار و مقابله با پول‌شویی نیز تصویب شد که البته کامل نیست ولی گام‌هایی برداشته شده است.  
 
وی درباره عدم انحصارات گفت: سیاست‌های اصل 44 ابلاغ شد اما این قانون هم ناقص اجرا شد. 

لاریجانی ادامه داد: بحث خصوصی قدرت رقابت در حوزه اقتصاد را ندارد، ممکن است انحصارات از شکلی به شکل دیگر دربیاید، موارد زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد اجرای اصل 44 ناقص و غلط بوده، مثلا اینکه ما پالایشگاه را به وزارت دفاع دادیم، از نظر حکومتی به چه معناست، یا مثلا بنیاد شهید بانکی داشته باشد چه خصوصیاتی دارد، یا بسیاری از بانک‌ها شرکت‌های بزرگ داشته باشند، خوب معلوم است وقتی یک بانک شرکت بزرگی داشته باشد اگر بخواهند وامی اعطا شود قطعا به آنها داده می‌شود، لذا بخش خصوصی نمی‌تواند با آنها رقابت کند.
 
وی افزود: این مسئله انحصارات مسئله بسیار جدی است و خود تبدیل به یک عامل تبعیض در کشور شده است، و من فکر نمی‌کنم که بخش خصوصی به این صورت بتواند رقابت کند و تا رقابت منطقی و شفاف وجود نداشته باشد فساد در آن وجود دارد.  
 
وی ادامه داد: هر بنگاه اداری در کشور با خودش یک بنگاه‌های اقتصادی درست کرده و این یک اشکال است برای اینکه یک فضای رقابتی در کشور بوجود بیاید، البته این بهم ریختگی در کار کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شود.  
 
لاریجانی تصریح کرد: دولت فعلی هم باید جلوی این بهم ریختگی‌ها را بگیرد، و اقدامات اجرایی روشنی را انجام دهد تا فضای کشور فضای برابری از نظر رقابت اقتصادی باشد لذا بنده فکر می‌کنم تا زمانی که این سد را برنداریم نه رونق بوجود می‌آید و نه فضای عادلانه‌ای از نظر رقابت بوجود خواهد آمد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد، مسئله رکود و عدم رونق اقتصادی است که خود عامل مهم دیگری در فساد است اگر شرایط کشور به گونه‌ای باشد که فقر در کشور داشته باشیم، فسادهای عمومی که وقتی مردم به بخش‌ها رجوع می‌کنند همچون رشوه وجود دارد لذا یکی از ارکانش این است که در کشور قدرت وجود داشته باشد و همچنین کشور از نظر اقتصادی سرپا باشد، در این زمینه ما دچار مشکل هستیم رشد تولید و رونق یکی از مسائل مهم برای مبارزه با فساد است.

وی افزود: من فکر می‌کنم در دولت افراد کارآزموده‌ای وجود دارند که خود آقای جهانگیری هم که در دولت‌های گذشته به عنوان وزیر اقتصاد فعالیت می‌کرد یک نیروی اجرایی در کشور است وی زمانی که وزیر اقتصاد بود وزیر موفقی بود و موضوع مبارزه با فساد را به خوبی می‌شناخت، بانک‌ها امروز یک مشکل مهم در توسعه اقتصاد دارند، نمی‌توانیم رونق اقتصادی را در بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کنیم. 

لاریجانی ادامه داد: موقات بانکی وجود دارد، که یک ضایعه است بخشی از آن مربوط به تولید کنندگان واقعی هستند در حالی که این‌ها تقصیر ندارند که دچار موقعات بانکی شده‌اند، وقتی دلار از هزار تومان یک دفعه سه هزار تومان شد، این سرمایه، گردش مناسب ندارد، برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کردند و پول‌هایی از بانک گرفتند که به کار‌های دیگر پرداختند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ستادی در استان‌ها برای مبارزه با فساد ایجاد شود گفت: ستادی بر استان‌های کشور متشکل از قوه قضائیه‌، استانداران، مسئولان اطلاعات، بانک‌ها، وزارت صنعت داشته باشند و در آن شرکت کنند که شرکت‌هایی که واقعا برای ماندگاری‌اش سرمایه در گردش می‌خواهند ولی موقعه دارند را از افراد سوءاستفاده کن جدا کنند.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ما در قانون برنامه ‌ این اختیار را به دولت دادیم که اگر کسی تولید کننده واقعی بود شرایط این داشت که موقعه‌‌اش را تقلیل و به آنها بخشودگی داده شود.
 
لاریجانی تاکید کرد: حسن برای یک کشور نیست که بودجه‌ای را برای خرید اوراق مشارکت به بخش تولید ترجیح دهد و سعی کند که اوراق مشارکت بخرد، باید تولید در کشور راه بیفتد، تا جلوی فساد را بگیریم این در حالی است که ما در این زمینه همچنان مشکل داریم لذا من فکر می‌کنم مسئولان اجرایی کشور که در کار اجرا سابقه دارند، باید یک فرمولی تعیین شود که تولید کنندگان واقعی که معوقه دارند را از کسانی که سوءاستفاده کرده‌اند، جدا کند.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز به خاطر تحریم‌ها و مشکلاتی که از دولت گذشته به وجود آمده ما باید زیر بغل تولید کنندگان چه دامداران چه کشاورزان و صنعت گران را بگیریم و کمکشان کنیم و گر نه تولید راه نمی‌افتد و تا تولید راه نیفتد اقتصاد همین گونه خواهد بود لذا این امر مهم‌ترین عامل است و ما باید با همت خودمان روی این امر اثر بگذاریم.
 
لاریجانی ادامه داد: نکته‌ مهمی که وجود دارد کوچک شدن دولت است و اینکه دولت الکترونیک شود،  اگر ما جلوی استخدام‌ها را بگیریم که دولت می‌تواند بسیاری از کارها را انجام دهد این در حالی است که با این بافت دولتی و نیمه دولتی که در اقتصاد وجود دارد موتور تولید کشور راه نمی‌افتد لذا باید به دولت کمک کنیم تا چابک شود در غیر این صورت شرایط کشورمان تغییر نمی‌کند.
 
وی افزود: البته باید از انباشت‌ قانون جلوگیری کنیم و در حال حاضر بحث تنقیه قوانین را داریم که به طور جدی آن را پیگیری می‌کنیم، دولت گذشته که کمک نکرد، اما این دولت کمک می‌کند، این امر برای این است که خلاء‌های قانونی مشخص شود.
 
لاریجانی گفت: نکته چهارم مسئله بازدارندگی و جلوگیری از فساد و جرم است، ما در کشور کمتر به این مسئله توجه کردیم همچنین با فساد و جرم سرسختانه برخورد کردیم که این مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.
 
لاریجانی افزود: بنده هر هفته حدود 34 ساعت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، صحن علنی،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی و شورای عالی با فضای مجازی شرکت می‌کنم، رئیس جمهور نیز وضعش از ما ناجور تر است همچنین وزرا،‌ این در حالی است  که ممکن است ملاقات‌های خارجی به وجود آید یا اینکه حادثه‌ای در منطقه به وجود ‌آید و به دنبال آن جلسه‌ای گذاشته شود در نتیجه این موضوع که رکن اصلاحات در کشور است، جایی نخواهد داشت لذا باید به آن متمرکز شویم.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نفرمایید که هر قوه در خودش این کار را بکند، چرا که نمی‌تواند، مسئله مبارزه با فساد مسئله‌ای فرا قوه‌ای است یعنی باید در بحث‌های آموزشی سیاست‌گذاری شود و یک سازمان و جایگاه نیز برای مبارزه با فساد و جرم تشکیل شود که از همه قوا در آن حضور داشته باشند.
 
وی ادامه داد: همچنین این سازمان مسائل را مطالعه کرده و دستورالعمل مشخصی را تعیین کند، قوا این قدر سرشان شلوغ است که اولویت‌هایشان این مسئله نیست آن هم در کشوری مثل ما که از روز اول انقلاب جنگ تحمیلی بود و تحریم، با دولت مردان مسئول حل بحران‌ها بودند لذا این موضوع باید به صورت جدی پرداخته شود و مقوله برخورد با فساد و جرم در کشور مسئله‌ زیر بنایی است که باید از مسائل فرهنگی و آموزشی اصلاح کنیم.
 
لاریجانی گفت: من موافق تشکیل ستاد نیستم بلکه باید ستادی باید برای مبارزه با فساد شکل بگیرد چرا که روی فساد باید کار زیادی انجام شود.
 
رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم در این همایش با یک نگاه کلان  به حل مسائل کشور از بعد مبارزه با فساد توجه شود و راهکارهایی اندیشیده شود که در سال‌های آتی ما شاهد نتایج ملموسی در جامعه باشیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار