در گفتگو با العالم؛

دریادار سیاری: نیروهای بیگانه از خلیج فارس خارج شوند/ توانمندی ايران برای هيچ كسی تهديد نيست، بلكه برای دفاع از مرزها، منابع و منافع نظام است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید برآمادگی این نیرو برای همکاری مشترک با کشورهای منطقه و مقابله با هرگونه تروریسم و بی نظمی ، بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از آبهای خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ دریادار"حبیب الله سیاری " فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه " من طهران"  شبکه العالم ، یادآور شد: هر تحرکی مطابق با قوانین بین المللی در دریای آزاد انجام می شود و اگر کشوری در همان دریای آزاد تحرکی علیه کشوری دیگر انجام بدهد ، مطمئناً اخطار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد : ما قدم به قدم سواحل و آب های سرزمینی ایران را کنترل می کنیم و شدیداً با هر گونه تروریسم و بی نظمی در دریا مبارزه می کنیم و در رابطه با برقراری امنیت نهایت تلاش مان را به کار گرفته ایم.

سیاری درپاسخ به این سوال که آیا مذاکرات هسته ای تأثیری در تعامل نیروی دریایی ایران با نیروهای آمریکائی حاضر در خلیج فارس گذاشته است ، بیان کرد: ما همچنان خواستار خروج دیگران از منطقه خلیج فارس هستیم و تجربه هم ثابت کرده است که حضورغیربومیان در هر منطقه ای در جهان ناامنی را به دنبال داشته است و اعلام کرده ایم که با کمک همسایگان می توانیم امنیت را در منطقه برقرار کنیم و نیازی به حضور دیگران نیست.

دریادار سیاری در باره آمادگی نیروی دریایی در شرایط و فضای مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد : اصولاً نیروهای نظامی توجه شان به سطح و نتایج مذاکرات نیست زیرا نیروهای نظامی تدبیر و میزان آمادگی شان را از سلسله مراتبی که به فرمانده معظم کل قوا ختم می شود ، دریافت می کنند . تدبیر فرمانده معظم کل قوا اینست که نیروهای نظامی باید همیشه آماده باشند.

وی گفت: مذاکرات به صورت جداگانه به مسیر خود ادامه می دهد و تأثیری در آمادگی نیروهای نظامی ندارد . آمادگی نیروهای نظامی لحظه ای است و تدبیر شب حمله ای فکر کردن را تمرین می کنند. ما هرگز اجازه نمی دهیم که مذاکرات یا هر نوع مساله مربوط به مذاکرات باعث کاهش سطح آمادگی نیروهای نظامی شود.

سیاری افزود : ما وظیفه داریم که به صورت پیوسته سطح آمادگی نیروهای نظامی را افزایش دهیم. ویژگی نیروهای مسلح اینست که باید هرروز آماده تر از روز قبل باشند. آمادگی نیروهای مسلح به معنای آماده بودن نیروهای انسانی ، تجهیزات و تاکتیک است و رزمایش های خود را نیز انجام داده باشند تا مأموریت خود را انجام بدهد. نیروهای مسلح برای دفاع از مرزها و منافع کشور سازماندهی شده اند و هر روز هم میزان آمادگی شان افزوده می شود.

تامین امنیت دریایی ؛ ماموریت ارتش و سپاه

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد : خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند، از نظر رفت و آمد كشتی های تجاری و نفت كش همه كشورهای منطقه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل هم تامین امنیت این منطقه مورد توجه است و اهمیت بالای خود را حفظ كرده است.

وی گفت : به همین دلیل، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند، با حضور گسترده و مسمتر خود، تمام تلاش خود را به كار بسته اند تا امنیت برقرار باشد و خطوط مواصلاتی از امنیت لازم برخوردار باشد و رفت و آمدها صحیح و سالم انجام شود.

سیاری یادآور شد : ممكن است كسان دیگری نیز در منطقه حضور داشته باشند كه با ادعای برقراری امنیت در منطقه، حضور خود را توجیه كنند كه ما همیشه اعلام كرده ایم كه این منطقه، با وجود ما امنیت دارد و این توانمندی را داریم كه همیشه امنیت این منطقه را كه برای جهان مهم است حفظ كنیم و این كار را به صورت مستمر انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد : خلیج فارس ، تنگه هرمز، شمال دریای عمان و همه دریاهای جهان برای خود تعریف خاصی دارند و آب های آزاد مشخص شده است. حضور هر فردی در آب های آزاد براساس قوانین و مقررات بلامانع است همانگونه که نیروی دریایی ایران در شمال اقیانوس هند ، خلیج عدن ، باب المندب ، دریای سرخ ، مدیترانه ، سریلانکا ، خلیج بنگال ، دریای چین و اقیانوس آرام برمبنای قوانین و مقررات مربوط به دریای آزاد جهان دریانوردی کرده است .

وی افزود : آن قسمت از خلیج فارس و دریای عمان که نامش دریای آزاد است، هر کشوری می تواند دریانوردی کند ؛ ولی شرطش اینست که قوانین و مقررات مربوط به آن منطقه را رعایت کند. در دریا آب های سرزمینی و آب های منطقه نظارت وجود دارد. آب های سرزمینی و آب های منطقه نظارت قوانین خاص خود را دارد و ما به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که هیچ فردی وارد آب های سرزمینی ایران شود و در تمام وقت همه تحرکات را کنترل می کنیم .

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در باره نقش ایران در حراست از تنگه هرمز ، گفت : اصولاً شمال اقیانوس هند یک منطقه استراتژیک و مهم است چون بیشتر خطوط تجاری و انتقال انرژی در همین منطقه وجود دارد اما منطقۀ بین تنگه هرمز ، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا در جنوب شرق آسیا که این سه تنگه مجموعاً یک مثلث را تشکیل می دهند ، شامل درصد بالائی از تجارت جهانی می شود .

وی افزود : بنابراین این منطقه ، منطقه مهمی است و تنگه هرمز چون خلیج فارس را به دریای عمان و شاهراه ها وصل می کند ، از اهمیت خاصی برخوردار است و امنیت تنگه هرمز هم برای همه مهم است و همانطور که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است ، برای جهان هم مهم است.

دریادار سیاری گفت : امنیت تنگه هرمز تا به امروز به همت جمهوری اسلامی ایران برقرار بوده است و از این به بعد هم ان شاء الله برقرار خواهد بود. اشراف ایران بر تنگه هرمز صد درصد است. ما محدودیتی برای برقراری امنیت در تنگه هرمز ، خلیج فارس ، شمال اقیانوس هند به ویژه دریای عمان نداریم .

همکاری ایران و عمان در کنترل تنگه هرمز
وی درباره روابط ایران و عمان به عنوان دو کشور در دو طرف تنگه هرمزاظهار کرد: رابطه ایران با کشور دوست و برادر عمان که در دو طرف تنگه هرمز قرار گرفته اند ، رابطه بسیار نزدیکی است و در کنترل تنگه هرمز با همدیگر همکاری می کنند و هر سال یک رزمایش مشترک با عنوان امداد و نجات انجام می دهند.

وی یادآور شد: ما باید مسئولیت امداد و نجات را در منطقه تأمین بکنیم و تا امروز هم این مسئولیت را انجام داده ایم . رزمایش امداد و نجات یک سال با محوریت ایران و یک سال نیز با محوریت عمان انجام می شود که این رزمایش به خوبی انجام می شود و بهره و تجربه لازم را هم از این رزمایش کسب می کنیم و هر دو کشور با همدیگر همکاری بسیار خوبی دارند.

احتمال برگزاری مانور مشترک ایران با روسیه و چین
سیاری درباره افزایش همكاری های دریایی با روسیه و چین خاطرنشان کرد : نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروزه به عنوان یك نیروی راهبردی در آب های آزاد حضور دارد و توانسته با حضور موثر خودش به ویژه در خلیج عدن و باب المندب در رابطه با بحث تروریسم دریایی تلاش زیادی از خود نشان دهد و تا كنون نیز از سوی سازمان بین المللی دریایی چند بار مورد تقدیر قرار گرفته است .

وی افزود : ما اضافه بر این كه امنیت را برای خودمان برقرار كرده ایم توانستیم امنیت كشتی های چند كشور دیگر را نیز تامین كنیم. در بحث رفت و آمدهای دریایی مان و در بُعد راهبردی بودنمان سفر ناوگروهی داشتیم به دریای چین و اقیانوس آرام و از یكی از بنادر چین و ناوگان جنوبی آن بازدید كردیم كه در بحث برقراری ارتباط، رفت و آمدها و همكاری هایی كه می توانیم به ویژه در  بحث برقراری امنیت برای مبارزه با تروریسم دریایی داشته باشیم صحبت هایی شد و به دنبال بازدید ناوگروه ما از بندر چین، نیروی دریایی چین هم اخیرا بازدیدی از بندرعباس به عمل آوردند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، دو فروند از ناوهای چینی ها در بندرعباس پهلو گرفتند و چند روزی مهمان ما بودند و گفت و گو های بسیار خوبی انجام شد و در روز آخر هم هنگام ترك ایران یك تمرین مشترك دریایی یك روزه را با نیروی دریایی چین داشتیم.

وی یادآور شد : ناوهای ما سال گذشته یك سفر دریایی سه روزه به بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر داشتند و میهمان نیروی دریایی روسیه بودند. روسیه هم به دنبال توسعه همكاری ها و به ویژه در بحث بازدید ناوگروهها ماه گذشته به مدت چها روز یك ناوگروه را اعزام و از منطقه چهارم نیروی دریایی در بندر انزلی بازدید كردند.

به گفته سیاری در این سفر دید وبازدیدهای خوبی انجام شد و انتقال پیام صلح و دوستی و تحكیم روابط بین كشورها معمولا در دید و بازدیدها مطرح است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد: بعید نیست كه ما در آینده با این دو كشور مانور مشتركی داشته باشیم و بستگی به سیاست های كلی كشور دارد كه اگر به این نتیجه برسند ما آمادگی لازم را داریم اما مهم این است كه امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی از نظر قدرت قرار دارد كه می تواند با سایر كشورها تمرین مشترك داشته باشد.

حضور ایران در آّبهای آزاد مطابق قوانین بین المللی
دریادار سیاری خاطرنشان کرد : این معنای راهبردی بودن و گسترش در آبهای آزاد جهان است كه فقط برای حضور در آبهای آزاد جهان و به منظور تامین امنیت برای منطقه و كشور است. حضور ما در آبهای آزاد جهان منطبق بر قوانین بین المللی است و برای مبارزه با هرگونه ناامنی از جمله تروریسم دریایی است و این حق ماست كه هرجا آبهای آزاد هست ، مثل سایر كشورها منطبق بر مقررات بین المللی رفت و آمد كنیم.

وی با بیان اینکه در دو سه سال گذشته تعدادی از شناورهای ایرانی به دریای سرخ رفته اند، گفت: ما درآینده می توانیم چنین تحركاتی داشته باشیم چون آبهای آزاد جهان متعلق به همه كشورهاست و ما هم مثل سایر كشورها حق داریم در آنها و حتی در اقیانوس اطلس دریانوردی كنیم و حضور ما نه تهدیدی برای كسی است و نه به دنبال مساله خاصی هستیم.

سیاری گفت : نیروی دریایی ایران آمادگی حضور در اقیانوس اطلس را دارد؛ اما حركت به سمت مناطقی كه جزو منطقه ماموریت ما نیست نیاز به تصمیم سلسله مراتب و سیاست های كلان دارد كه باید به ما ابلاغ شود.

نیروی دریایی در تامین تجهیزات خودکفاست
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران بیان کرد: با توجه به دستاورهای زیادی كه در صنعت نظامی دریایی داشته ایم در آینده نیز برای دفاع از مرزهایمان نیاز به تجهیزات داریم. انقلاب ما به ما آموزش داده كه به ویژه در بحث دفاع نباید دست نیاز به سوی كسی دراز كنیم و باید روی پای خودمان بایستیم.

وی با اشاره به اینکه از پیروزی انقلاب به بعد همه تجهیزات مورد نیاز برای حضور در دریا را خودمان تامین می كنیم ، خاطرنشان کرد : امروز ما این ادعا را داریم كه نیاز به كشور دیگری برای تامین تجهیزات نداریم ما ناو موشك انداز، ناوشكن، زیردریایی و مهمات مربوطه را ساخته ایم و استفاده می كنیم.

سیاری افزود: تقویت نیروهای مسلح و به ویژه نیروی دریایی جزو سیاست های كلی نظام است كه برای دفاع از مرزها و منافع و منابع كشور صورت می گیرد. این طبیعی است كه هركشوری برای دفاع از خودش باید امكان لازم را داشته باشد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند ملتی كه نتواند از خود دفاع كند ملت زنده نیست و برای دفاع تجهیزات می خواهیم. و امروز ما ادعا می كنیم كه نیروی دریایی دست نیاز به سوی كسی دراز نمی كند بلكه می تواند به بقیه كمك کند.

برنامه رزمایش های راهبردی نیروی دریایی
وی گفت : رزمایش های راهبردی كه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دنبال می كند، در برنامه سالیانه دیده می شود، ما رزمایش های خود را از مقاطع پایین، تك ناوی شروع می كنیم تا چند ناوی، ناوگروهی، برای ناوشكن های سطحی، ناوهای موشك انداز، زیردریایی ها، وسایل پروازی، وسایل موشكی ساحل به دریا، تیپ های عملیات ویژه، تیپ های تكاور، همه این ها در رده خودشان و در مقاطع خودشان، رزمایش دارند كه آموزش هایی كه دیده اند و تمرین كرده اند را عملی كنند و مهارت خود را بالا ببرند و ارتقای توان رزم داشته باشند.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد : معمولا هم سالیانه یا هر دو سال یك بار، یك رزمایش گسترده را پیش بینی می كنیم كه قسمتی از این یگان ها در آن شركت می كنند، قسمتی از شناورهای سطحی یا زیردریایی ها یا پروازی ها یا تیپ ها یا موشكی ها و دیگر امكاناتی كه در اختیار نیروی دریایی هست، در یك سازمان رزم دیده می شود، یك رزمایش خوب و مناسب با وضعیت پیش بینی و اجرا می شود.

وی افزود : معمولا هم در رزمایش ها تبادل تجربه مطرح است، آزمایش سلاح های در اختیار قرار گرفته مطرح است، ارتقای مهارت كاركنان مطرح است، تمرین ارتباطات مطرح است، حضور و استمرار حضور و انجام ارتباطاتی، اطلاعاتی، ارتباطات ِ با همدیگر را در رزمایش ها در نظر می گیرند و فرماندهی و كنترل را معمولا ارزیابی می كنند، مهارت سیستم های فرماندهی و كنترل را چك می كنیم و در انتها هم همیشه عنوان كرده ایم كه یك پیام هم برای كشورهای همسایه دارد كه پیام صلح و دوستی است.

وی گفت : هر چقدر كه جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت نیروهای مسلح خود و به ویژه نیروی دریایی كه لقب راهبردی هم دارد، تلاش می كند و توانمندی خود را بالا می برد، فقط برای دفاع از مرزها و منافع كشور جمهوری اسلامی ایران در محدوده مسئولیت خود است.

وی افزود :همانطور كه مقام معظم رهبری می فرمایند ما هیچگاه قصد تعدی و تجاوز به دیگران، نداریم. بنابراین علاقه داریم كه توان دفاعیمان و توان بازدارندگیمان در جایگاهی باشد كه بتوانیم در هر جایی متناسب با هر تهدیدی، در صحنه حضور داشته باشیم و تهدید را از كشورمان دور كنیم. دور كردن تهدید، نیازمند ِ توانمندی بالاست. بنابراین توانمندی جمهوری اسلامی ایران، برای هیچ كسی تهدید نیست، بلكه برای دفاع از مرزها، منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.


رزمایش ولایت 93 دی ماه برگزار می شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در باره رزمایش های پیش رو برای این نیرو یاد آورشد : رزمایش ولایت 93 را شاید در محدوده دی ماه اجرا كنیم، البته زمان دقیق برگزاری آن توسط سلسله مراتب ابلاغ می شود اما محدوده آن در دی ماه خواهد بود.

وی گفت: منطقۀ برگزاری این رزمایش ، از تنگه هرمز شروع می شود و دریای عمان، شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه را شامل می شود كه یگان های اطلاعاتی ما در آن جا حضور دارند، در برقراری امنیت در منطقه تلاش می كنند و به گشت زنی می پردازند و به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم دریایی فعال هستند.

دریادار سیاری با بیان اینکه ما همیشه در رزمایش هایمان، ارسال پیام صلح و دوستی برای كشورهای همسایه را داریم ، افزود :  یكی از مهم ترین اهداف رزمایش، ارسال پیام صلح و دوستی برای كشورهای منطقه است و اطمینان دادن به كشورهای منطقه در این خصوص كه ما می توانیم با كمك یكدیگر، امنیت صد در صد را در عرصه دریاها برقرار كنیم و برای برقراری امنیت نیازی به حضور دیگران نیست.

وی تاکید کرد : این باید مورد توجه قرار گیرد، كه اساسا یكی از مهم ترین اهداف برگزاری رزمایش ما همین است. ما از همه كشورهای همسایه دعوت می كنیم بیایند و در رزمایش های ما شركت كنند، تا توانمندی همدیگر را كنار هم بگذاریم و به عنوان برقرار كنندگان امنیت در منطقه، كنار هم باشیم.

نیروی دریایی ایران آماده برگزاری مانورهای مشترک با کشورهای همسایه
وی گفت : ما هیچ مشكلی برای داشتن تمرینات و رزمایش های مشترك با كشورهای همسایه نداریم، با توجه به ریشه تعاملاتی كه با هم داشتیم، اشتراكات فرهنگی و مذهبی كه با یكدیگر داریم، به راحتی می توانیم رزمایش های مشترك انجام دهیم و باید این را باور كنیم كه ما می توانیم برای برقراری امنیت دست به دست هم دهیم و باور كنیم كه نیازی به حضور دیگران نیست.

نقش برجسته نیروی دریایی ایران در امنیت خلیج عدن و باب المندب
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اگر تروریسم دریایی كنترل نشود، بزرگ ترین آسیب را به اقتصاد جهان وارد می كند و ما امروز افتخار داریم كه با توانمندی كه دراختیار داریم در برقراری امنیت، به ویژه در خلیج عدن و باب المندب و قسمتی از دریای سرخ و شمال اقیانوس هند، با اقتدارحضور پیدا كردیم و در برقراری امنیت، به ویژه برای خطوط تجاری نه تنها جمهوری اسلامی ایران، بلكه همه كشورهای جهان ایفای نقش كردیم زیرا امنیت، برای ما مهم است در همه جای دنیا به همین منظوربرای برقراری آن تلاش و كوشش می كنیم و قسمتی از رزمایش ما مبارزه با تروریسم دریایی و برقراری امنیت درمنطقه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار