وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای سوری خود اظهار داشت: تجاوز رژیم صهیونیستی به چند شهر در سوریه نشان داد که این رژیم در جبهه همکاری با تروریست‌ها قرار داشته و این اقدام در راستای قوت دهی به این گروه‌های تروریستی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "ولید معلم" همتای سوری خود در ابتدای سخنرانی خود با خطاب کردن ولید معلم به عنوان دوستی قدیمی از حضور وی در تهران قدردانی کرد و اظهار داشت: منطقه ما امروز با یک بحران بزرگ روبروست که هزینه اصلی آن را مردم مظلوم سوریه پرداخت کردند.  
 
وی ادامه داد: مقاومت این ملت بزرگ در برابر تروریسم که با حمایت کشورهای دیگر در جهت اهداف نامشروع بر این منطقه تحمیل شده است، ستودنی است. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی که سهم صریحی از این خطر داشته از ابتدا در کنار مردم سوریه قرار گرفت و این حمایت و حضور را نیز ادامه خواهد داد. آنچه که امروز برای همه دنیا قابل توجه است معیارهای دوگانه و سیاست های غیر منطقی کشورهایی که در جهت کمک به افراط، است که با این معضل بسیار مهم برخورد جدی ندارند.
 
ظریف تاکید کرد: راهکار برای این موضوع ورود نیروی نظامی خارجی نیست، بلکه راهکار مقاومت این مردم و درک کشورهای دیگر از این بحران است.
 
وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: این معضل کل منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند چرا که به گفته سازمان ملل از بیش از 80 کشور جهان نیرو وارد گروه تروریستی داعش و جبهه‌النصره می‌شود و این افراد پس از مدتی به کشورهای خود بازخواهند گشت و تهدیدی برای این کشورها خواهند شد.  
 
وی در ارتباط با دیدار امروز خود با و زیر خارجه سوریه گفت: ما امروز در رابطه با روش‌های سیاسی و همکاری منطقه‌ای که می‌تواند به حل این بحران کمک کند صحبت کردیم.  
 
ظریف با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه را به شدت محکوم کرده و دلیل این حرکت را شکست‌های داعش در مقابل مقاومت مردم سوریه و دادن قوت قلب به تروریست‌ها می‌داند. 

وی ادامه داد: آنچه در نهایت کار مهم است مقاومت و پیروزی مردم سوریه در مقابل این گروه‌های تفکیری است و جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های خود را در ادامه مبارزه با این گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد چرا که ما به دنبال پایان دادن این خون و خونریزی هستیم و امیدواریم با کمک کشورهایی که به دنبال صلح و ثبات در این منطقه هستند به این مهم دست پیدا کنیم. 

ولید معلم: حملات رژیم صهیونیستی به سوریه در راستای بالا بردن روحیه تروریست‌‌ها

 
ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه در ابتدای ایراد سخنرانی خود وزیر امورخارجه کشورمان را برادر خطاب کرده و از این دعوت تشکر کرد و اظهار داشت: هدف سفر من به ایران تشکر از مقام معظم رهبری است، ریاست محترم جمهوری و ملت برادر ایران است که همواره از مردم سوریه و مقاومت‌های آن حمایت کردند که امیدواریم در راستای این همکاری و نهایت پیروزی برسیم.  
 
وی ادامه داد: ما در معرض توطئه‌ای قرار گرفتیم که کشورهای حامی آن با بی‌شرمی اقدامات خود را ادامه می‌دهند و کشورهایی چون آمریکا و هم‌پیمانانش درک نکردند که با توطئه علیه سوریه تروریست‌ها را در نهایت وارد کشورهای خود خواهند کرد.  
 
وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: حملات رژیم صهیونیستی به سوریه در راستای بالا بردن روحیه تروریست‌‌هاست. 

ولید معلم با اشاره به مقاومت ساکنان شهری در سوریه و ستایش این مقاومت گفت: تعداد کشته‌ شده‌های داعش و جبهه‌النصره در این مقاومت بیشتر از تلفات یک هزار حمله هوایی ائتلاف ضدداعش بوده است.  
 
وی تأکید کرد: هیچ گزینه‌ای جز پیروزی بر تروریست‌ها نداریم و تلاش می‌کنیم تا با راه حل سیاسی و گفتگو میان سوری‌ها بدون دخالت نیروی خارجی این بحران را به پایان ببریم. 

پاسخ به سوالات خبرنگاران
 
پس از به اتمام رسیدن سخنرانی وزرای خارجه ایران و سوریه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: اقدام رژیم صهیونیستی و تجاوز به سوریه نشان می‌دهد این رژیم در جبهه گروه‌های تروریستی قرار دارد و همانطور که اشاره شد آنها برای قوت این گروه تروریستی دست به این اقدام زده‌اند  چرا که آنها به دلیل مقاومت مردم سوریه شکست‌های جدی‌ایی را متحمل شدند.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به برگزاری اجلاس فردا گفت: این اجلاس همانند اجلاسی است که در قم برگزار شد که پیام واحدی را برای جهانیان داشت در این اجلاس نیز ما این پیام را با تأکید خواهیم رساند که تکفیری‌های جایگاهی در اسلام ندارند و حرکت این گروه‌ها علیه جهان و تمام مسلمانان جهان است.  
 
وی ادامه داد: از منظر سیاسی امروز دنیا به خوبی درک کرد که کشورهایی می‌خواهند با استفاده ابزاری از این گروه‌های تکفیری به اهداف شوم خود برسند و باید در مبارزه با این گروه‌ها از کمک‌های مالی و... جلوگیری شود و همگی می‌دانیم که خطرهای این گروه‌ها بسیار زیاد است.  
 
ولید معلم وزیرخارجه سوریه در پاسخ به سوال خبرنگاری با اشاره به طرح روسیه برای مذاکرات گفت: ما با لاوروف توافق کردیم که رایزنی‌هایی را به منظور موفق ساختن گفتگوهای سوری – سوری در مسکو داشته باشیم و در رابطه با موضع ایران نیز باید بگویم که این کشور همواره از راه حل سیاسی در سوریه حمایت کرده است.  
 
وزیرخارجه سوریه بار دیگر تأکید کرد: من برای قدردانی از ملت ایران آماده‌ام چرا که آنها همواره از مردم و سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت کرده‌اند همچنین ما با عراق تبادل نظرهایی را در زمینه مبارزه با تروریسم داشتیم و ایران حمایت‌های مداومی را از این دو کشور داشته است که سوریه و عراق در یک سنگر قرار دارند مردم سوریه امروز قدردان آنچه که ملت ایران ارائه می‌دهد هستند و میان ایران و سوریه دیدگاه مشترکی نسبت به اوضاع منطقه وجود دارد.  
 
وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رایزنی‌های امروز در چه راستایی صورت گرفته است و محتوای آن چه بود گفت: امروز در زمینه راه حل‌های موجود برای رد شدن از بحران صحبت کرده و بر همکاری‌های دوجانبه میان این دو کشور تأکید کردیم .
 
وی ادامه داد: من از ابتدا بر راهکار سیاسی و گفتمان سوری- سوری تأکید کرد و همواره به صراحت اعلام کردیم که مخالف هرگونه ورود نیروی تخریب‌گر خارجی در سوریه هستیم دیدگاه ما برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه دیدگاهی است که مبتنی است بر مصلحت مردم سوریه و امیدواریم این تلاش‌ها هرچه سریعتر به نتیجه برسد.  
 
ولید معلم در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با چگونگی گفتگو میان وی و ابراهیم جعفری گفت: من فردا با ابراهیم جعفری گفتگوی مشترکی را تحت نظارت آقای ظریف خواهم داشت.  
 
وزیر امورخارجه کشورمان نیز در ادامه صحبت‌های ولید معلم اعلام کرد: که جمهوری اسلامی به عنوان دوست هر دو کشور سوریه و عراق و کنار آنها ایستاده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده‌های دیگری مانند سوریه و مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 مطرح شده است یا خیر گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند مذاکرات ما با آمریکا تنها درخصوص بحث هسته‌ای است اما ممکن است در گفتگوها به صورت گذری بحث‌هایی پیرامون منطقه مطرح شود که ما صراحتا دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنیم.  
 
ظریف در پایان با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته ای خود موضوع پیچیده‌ای است و با موضوعات دیگر آن را پیچیده‌تر نخواهیم کرد خاطر نشان کرد: مذاکرات ما تماما در راستای بحث هسته‌ای ایران است و گفتگوی طولانی در رابطه با پرونده‌های دیگر نداشته‌ایم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار