یک کار‌شناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا به علت مشکلات داخلی و استراتژی‌های جدید از حضور پررنگ در بحرین صرف‌نظر کرده است، گفت: انگلیس از سال‌های خیلی دور به کشور بحرین چشم داشته و با تاسیس پایگاه نظامی در این منطقه حضورش را به اوج خواهد رساند.

"سیدجلال ساداتیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تاسیس پایگاه نظامی انگلیس گفت: انگلیس از گذشته پایگاه خودش را در بحرین مستقر کرده است و نیروهای انگلیسی در جنوب عراق و در منطقه بصره حضور داشته‌اند.  
 
وی در ادامه افزود: امروزه انگلیس با تصور اینکه حضور آمریکایی‌ها در کشور بحرین به علت استراتژی‌های جدید کمرنگ شده و به سمت شرق آسیا رفته‌اند، تصمیم به تاسیس پایگاه نظامی در این منطقه گرفته است.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی در رابطه با تغییر گرایش آمریکایی‌ها از خاورمیانه به شرق دور تصریح کرد: آمریکایی‌ها در گذشته به عنوان امنیت جریان انرژی به خاورمیانه توجه ویژه‌ای داشتند تا انرژی خودشان و متحدانشان را تامین کنند، اما در حال حاضر آمریکا از جهت تامین انرژی هیدروکربنی خودکفا شده و انرژی مورد نیازش را از قاره آمریکای جنوبی و به ویژه کشور ونزوئلا تامین می‌کند.  
 
ساداتیان عدم تمایل آمریکا برای حضور در بحرین را نظر بعضی از تحلیلگران دانست و افزود: تنوع منابع آمریکا از طریق متحدانش مانند کشور ژاپن تامین می‌شود، البته در گذشته آمریکایی‌ها به کشورهای نفت خیز خاورمیانه (ایران، کویت، عراق، عربستان) توجه داشته، خاورمیانه حد تامین انرژی دنیایی‌اش به ۳۰ درصد رسیده، یعنی ۳۰ درصد منابع هیدروکربنی دنیا را دارد.  
 
وی در رابطه با حضور انگلیسی‌ها در بحرین گفت: انگلیسی‌ها از سال‌های خیلی دور به کشور بحرین چشم داشته و بعد از جنگ جهانی دوم آخرین مکانی را که ترک کردند کشور بحرین بود از این رو موجب استقلال این کشور شد.  
 
ساداتیان بیان کرد: انگلیس در تاریخ نشان داده، در خیلی از حرکت‌هایی که صورت گرفته، در کنار آمریکا بوده؛ از جمله در سرنگونی دیکتاتور سابق عراق و در بصره مدت‌ها حضور داشت.

وی افزود: انگلیس در حال حاضر احساس می‌کند آمریکا دچار پیشروی شده و اتحاد علیه داعش را شکل داده و احتمال می‌دهد ایالات متحده این منطقه را ترک کند، از این رو توجه لندن بر این منطقه بیش از پیش جلب شده است. البته در بحرین پایگاه اصلی دریایی آمریکا مستقر است اما انگلیسی‌ها با تقویت خودشان به نوعی جایگزین کشور آمریکا می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
علی از کانادا
۰۸:۵۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۳
ایران نباید نسبت به اهداف وحرکتهای انگلیس مکار بی تفاوت بماند
آخرین اخبار