در مستند 111 روز بحران؛

نگاهی متفاوت به 16 آذر 32 + فیلم

به دلیل وقایع اتفاقیه پاییز سال 1332 در تقویم روز 16 آذر به عنوان روز "دانشجو" نامگذاری شده است، روزی که نشان می‌دهد سربازان جبهه علم و دانش از گذشته تا به امروز برای دفاع از ایران عزیزمان در همه عرصه‌ها ایستادگی کردند و درس مقاومت را به آیندگان آموختند.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، کودتای 28 مرداد 1332 کودتای آمریکا - انگلیسی، که با دخالت مستقیم "آیزنهاور" رئیس‌جمهور وقت آمریکا و "شاپور ریپورتر" رئیس سازمان مخفی اطلاعات انگلیس با صرف سرمایه‌گذاری کلان عملی می‌شود.

عوامل کودتا به دنبال اجرای نقشه شوم خود اراذل و اوباش و نظامیان وابسته را برای ایجاد هرج و مرج روانه خیابان می‌کنند که ثمره 3 روز درگیری خیابانی 300 کشته در تهران و برکناری دولت وقت را به همراه داشت و نهایتا "محمدرضا پهلوی" که از کشور فرار کرده بود، بازمی‌گردد و طبق قرار قبلی "زاهدی" نخست‌وزیر دولت کودتا می‌شود.

"زاهدی" برای بازگشت به دوران سیاه گذشته درصدد افتتاح فوری لانه جاسوسی انگلستان برآمد و در 14 آذر ماه اعلام می‌کند که "دنیس رایت" کاردار سفارت انگلستان برای تجدید رابطه به ایران می‌آید اما مردم در اعتراض به اقدامات دولت کودتا تظاهرات بسیار گسترده‌ای را به راه انداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار