رئیس سازمان اسناد و کتاب خانه ملی ایران از وجود 2600نسخه فارسی نویسی نادر در کتابخانه ملی پاریس خبر داد.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در حاشیه بازدیدی که وزیر آموزش و پرورش از کتاب خانه ملی داشت در جمع خبرنگاران گفت:‌نسخ خطی میراث معنوری کشور به شمار می‌روند و علاوه بر ارزش مادی ارزش معنوی نیز دارند.

 وی در ادامه افزود: در بخش نمایشگاه دائمی کتاب‌های خطی و نادر 38هزار نسخ خطی وجود دارد که این نسخ از 1014 سال پیش تا کنون موجود می‌باشند.
 
صالحی امیری با اشاره  به این که یکی از نسخه‌ نویس‌های قرآن این کتابخانه مربوط به دوران قاجار  است و 5کیلو طلای ناب در آن به کار رفته است گفت:‌طراحی این قرآن به گفته طراحان بزرگ بی نظیر است به همین ترتیب بزرگان کشور به ما توصیه کرده‌اند که این قرآن را چاپ و در دسترس مردم قرار دهیم بنابر این هم اکنون گروهی از حوزه‌ی انتشارات مراجعه کرده و پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در سطوح مختلف داشتند.
 
وی در خصوص به این سوال که آیا نظارتی در  چاپ این قرآن وجود خواهد داشت تا آسیبی نبیند، اظهار داشت:‌یکی از مهم ترین مسائل این است که چگونه می‌توانیم قرآن را منتقل کنیم تا آسیبی به آن نرسد.
 
امیری در پاسخ به این سوال که آیا برای تامین منابع خارجی نیاز به ارز دارید خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون در هلند، پاکستان و 500هزار نسخه خطی در آسیای میانه وجود دارد که میراث معنوی این کشور محسوب می‌شوند.
 
بنابر این ما باید نسخه را خریداری کرده یا نسخه دیجیتال آن‌ها را تهیه و به کشور وارد کنیم تا جامعه بتواند از این ظرفیت بهره مند شود.
 
وی افزود: سازمان برای خرید این نسخ نیاز به ارز دارد به طوری که در آخرین سفر به پاریس مشاهده شد در کتابخانه ملی این شهر 2600نسخه فارسی نویس نادر نگه داری می‌شود که باید  تلاش کنیم ظرفیت‌ها را از این منظر وارد کشور سازیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتابخانه ، ملی ، نسخه ، فارسی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار