نيويورک تايمز خبر داد؛

تعداد سربازان آمريکايی که درافغانستان باقی می‌مانند افزايش يافت

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، وزیر دفاع آمریکا از افزایش تعداد سربازانی آمریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه نیویورک تایمز نوشت:"چاک هیگل"، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از افزایش تعداد سربازانی که در افغانستان باقی خواهند ماند، خبر داد.  

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "اعظم احمد" افزود: این تصمیم واکنشی است به روند کندتر از انتظار اجرای تعهدات متحدان ناتو در زمینه تامین نیروی انسانی لازم در افغانستان. 

هیگل در جریان یک سفر به افغانستان خبر افزایش سربازان آمریکایی را که دراین کشور باقی خواهند ماند، اعلام کرد و گفت این تصمیم نتیجه چندین ماه اقدامات خشونت آمیز طالبان نبوده است. بلکه ظاهرا افزایش تعداد نیروهای آمریکایی که در افغانستان باقی می مانند با هدف تامین نیروی لازم برای حفظ پایگاه های سراسر کشور ازجمله فرودگاه قندهار انجام می شود. 

توافق برای تامین نیروی بیشتر از 9800 نفری که پیش از این آمریکا متعهد شده بود در افغانستان باقی بمانند، نشان دهنده موفقیت تلاش های اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای گرم کردن دوباره روابط افغانستان و آمریکا است. 

کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود در زمینه تامین نیروی لازم به کندی عمل می کنند که تاحدودی به خاطر تاخیر طولانی مدت افغانستان در امضای توافقنامه امنیتی بلند مدت با کشورهای متحد است. 

"حامد کرزای"، رئیس جمهور سابق افغانستان سال گذشته از امضای توافقنامه امنیتی خودداری کرد. انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری امسال هم عامل دیگری برای تاخیر در امضای این توافقنامه بود. 

هیگل در یک کنفرانس خبری مشترک با غنی با بیان این که حضور این تعداد نیروی اضافی در افغانستان موقتی خواهد بود، تاکید کرد، "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا از ارتش خواسته است برای پوشش خلاء موجود تازمانی که کشورهای ائتلافی نیروهای خود را به این کشور اعزام کنند، انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. 

وی افزود: اما این مجوز رئیس جمهور آمریکا در ماموریت نیروهای ما یا جدول زمانی بلند مدت کاهش نیروهایمان در افغانستان تغییری ایجاد نخواهد کرد. 

براساس برنامه تعیین شده تا سال 2015 نیروهای آمریکایی در افغانستان تا 5 هزار 500 نفر کاهش خواهند یافت. 

هیگل در چهارمین سفر خود به افغانستان به عنوان وزیر دفاع آمریکا گفت اطمینان دارد نیروهای افغان قادرند از کشور خود دفاع کنند. وی ماه گذشته تحت تاثیر فشارها مجبور شد از سمت خود استعفا کند.

سفر چاک هیگل به افغانستان یک روز پس از آن انجام شد که باراک اوباما "اشتون کارتر"، معاون سابق وزیر دفاع را برای جانشینی او معرفی کرد. 

نیروهای طالبان به منظور تضعیف نیروهای امنیتی افغان عملیات هماهنگی را در سراسر کشور به اجرا درآورده اند. آنها در سال جاری بیش از سال های گذشته مردم را به کام مرگ فرستاده اند و این نشان دهنده ناتوانی افغان ها در ایفای نقش رهبری در مبارزه با طالبان است. 

"اشرف غنی"، رئیس جمهور افغانستان در این کنفرانس خبری موضع مثبتی اتخاذ و بر این مسئله تاکید کرد که اکنون جنگ در دستان افغان ها است. 

وی افزود: تاپایان سال این سربازان افغان خواهند بود که مسئولیت تامین امنیت کشور را برعهده می گیرند. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار