رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر رئیس مجلس سنای مکزیک در سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست  در نشست خبری در تشریح سفر هیئت پارلمانی ایران به کشور مکزیک، گفت: این سفر بنا به دعوت رسمی رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنای مکزیک که ظرف یک‌ سال گذشته دو بار به ایران آمده بود، انجام شد.
 
وی افزود: اعضای هیئت پارلمانی در این سفر با رئیس مجلس سنا، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان مکزیک، وزیر امور خارجه و دادستان کل این کشور، رئیس گروه دوستی پارلمانی و رئیس شورای بازرگانی دیدار و درباره روابط اقتصادی و موضوعات دیگر گفت‌وگو کردند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، تأکید کرد: با توجه به  مجموعه سیاست‌های ایران در منطقه آمریکای لاتین و با توجه به اهمیت کشور مکزیک و هم‌ مرز بودن این کشور با کشور آمریکا، این سفر دارای اهمیت بسیار بالایی بود، از این‌رو در سال جاری تنها 5 سالگرد مربوط به روابط رسمی دو کشور برگزار شد.
 
بروجردی با اشاره به ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران و مکزیک در زمینه‌های مشترک به ویژه صنعت نفت، تصریح کرد: در این سفر اضافه بر همکاری‌های فرهنگی، تجاری و اقتصادی، مذاکراتی حول محور همکاری‌های پارلمانی انجام شد.
 
وی با بیان اینکه رئیس مجلس سنای مکزیک در سال آینده میلادی به طور رسمی به ایران سفر می‌کند، افزود: در این رابطه همچنین مقامات مکزیک از لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به مکزیک دعوت کردند که این موضوع هم در حال برنامه‌ریزی است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت پارلمانی ایران به مکزیک، اظهار داشت: در مجموع مذاکرات، یادداشت تفاهمی در زمینه پارلمانی و روابط دیگر به امضا رسید که این تفاهم‌نامه در 14 بند است.
 
بروجردی ادامه داد: در این توافق‌نامه مقرر شد که سالی یک‌بار در پایتخت‌های دو کشور در سطح کمیسیون سیاست خارجی مجالس، نشست‌های مشورتی انجام شود. همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس با مرکز تحقیقات مجلس مکزیک برای انجام تبادلات اطلاعاتی نشست‌هایی را برگزار کنند.
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به توافق دو کشور برای افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی و نفت افزود: از طرف دیگر با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه هوا و فضا، توافق شد در جهت انتقال تجربیات و فروش اقلام مورد نیاز آنها اقدام شود. همچنین با توجه به اینکه دو کشور دچار مشکلاتی در راه مبارزه با مواد مخدر هستند، در این سفر راه‌های انتقال تجربیات بررسی شد.
 
وی ادامه داد: براساس توافق‌نامه صورت گرفته مقرر شد که هفته فرهنگی ایران در سال آینده میلادی پایتخت مکزیک برگزار شود. همچنین توافق شد تسهیلات لازم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و تفاهم در عرصه همکاری‌های گمرکی و حمایت از سرمایه‌گذاری در دو کشور انجام شود که لوایح این موضوعات در حال طراحی است تا در آینده به تصویب مجالس دو کشور برسد.
 
بروجردی با اشاره به توافق مجالس دو کشور ایران و مکزیک برای اختصاص 10 بورسیه به دانشجویان گفت: براساس این توافق‌نامه 50 درصد از بورسیه‌ها برای فراگیری زبان فارسی و اسپانیولی دانشجویان اختصاص داده شده است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد که همکاری‌های مجالس دو کشور در پارلمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعم از اجلاس جهانی بین‌المجالس و اجلاس منطقه‌ای بین‌المجالس صورت گیرد. همچنین با توجه به توانمندی‌های ایران در عرصه پیوند اعضا، مقامات مکزیکی و برای فراگیری علوم این حوزه اظهار علاقه کردند که این موضوع به وزیر بهداشت منتقل خواهد شد. همچنین براساس توافق‌نامه صورت گرفته بر تبادل تجربیات در حوزه پارک‌های علم و فناوری تاکید شد.
 
وی ادامه داد: در مذاکرات صورت گرفته با مقامات مکزیک همچنین برخی تحولات سیاسی اعم از مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز و آینده آن و تحولات منطقه‌ای به ویژه تروریسم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این نشست‌ها مطرح شد که آمریکا بیشترین نقش را در تشکیل گروه‌های تکفیری داشته و امروز که این گروه‌ها تبدیل به یک معضل جدی شده‌اند، کشورهای غربی به فکر ایجاد ائتلاف هستند. همچنین این جلسات عدم کارایی ائتلاف مبارزه با داعش و موفقیت ایران در سیاست کمک به دولت‌های جدید و موفقیت‌های در شکست داعش مورد بررسی و تشریح قرار گرفت.
 
بروجردی تصریح کرد: به منظور کمک به تسهیل روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور مقرر شد که جهت انعقاد قرارداد، از اخذ مالیات مضاعف اجتناب شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: بروجردی ، مجلس ، سنا ، مکزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار