روزنامه سیاتل تایمز، چاپ آمریکا ، نوشت برخی قانونگذاران آمریکایی نگرانند تصویب تحریم های جدید علیه ایران مذاکرات دیرینه بر سر برنامه هسته ای تهران را به شکست بکشاند و تقصیر آن بر گردن آمریکا و به ویژه کنگره این کشور بیفتد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم «پل ریشتر» نوشت: شور و شوق کنگره برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب و طیف های سیاسی مختلف را با هم متحد کرده است. 

اما به نظر می‌رسد که بسیاری از قانونگذاران درباره وعده های قبلی خود دچار تردید شده اند. آنها گفته بودند اگر مذاکراه کنندگان ایرانی برای محدود کردن برنامه هسته ای خود در مذاکراتی که چند روز پیش مهلت یک ساله آن به پایان رسید به توافق نرسند، آنها مجازات های اقتصادی جدیدی را علیه تهران تصویب خواهند کرد. 

در عوض ، به نظر می رسد که مجازات های اضافی احتمالا دست کم تا چهار ماه به تاخیر افتاده است ، یعنی تا زمان پایان مهلت جدیدی که برای مذاکرات میان ایران و 1+5 تعیین شده است.

هرچند بسیاری از قانونگذاران باسابقه مشتاقند فورا مجازات هایی به تصویب برسد ، به نظر می رسد که آنها آراء کافی را برای تصویب تحریمهای جدید به شکلی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نتواند طبق اعلام قبلی خود آن را وتو کند ، ندارند. برخی قانونگذاران از این نگرانند که مجازات های جدید ممکن است مذاکرات هسته ای طولانی را به شکست بکشاند و تقصیر آن بر گردن آمریکا -- به ویژه کنگره -- بیفتد. 

سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رئیس آینده کمیته روابط خارجی مجلس سنا، گفت به دنبال راهی است که کنگره بتواند با دولت اوباما برای موفقیت آمیز کردن دیپلماسی همکاری کند، نه برای به شکست کشاندن آن. 

کورکر در برنامه تلویزیونی «چارلی رز» گفت : من فکر نمی‌‌کنم هیچ کس در کنگره بخواهد در شکست این توافق مقصر شناخته شود. 

ایران و 1+5 -- انگلیس، چین، فرانسه، آلمان‌، روسیه و آمریکا-- به دنبال توافقی بوده اند که بر اساس آن اگر ایران با محدودیت‌‌هایی موافقت کند،‌ تحریم‌‌های این کشور نیز کاهش خواهد یافت. 

پیش‎بینی‌‌های گسترده این بود که اگر این مذاکرات نتواند در مهلت مقرر به توافق بینجامد، کنگره با تصویب تحریم های جدید وارد عمل خواهد شد تا طبق نظریه خود با این تحریم ها بتواند جمهوری اسلامی را به امتیاز دادن مجبور کند. اما کارشناسان و مقامات دولت آمریکا چنین استدلال کرده اند که چنین اقدامی ممکن است ایران را از میز مذاکرات دور کند ، یا بسیاری از کشورها را به این نتیجه برساند که آمریکا مقصر اصلی در شکست مذاکرات است ، نه ایران. این نیز ممکن است کشورهای مصرف کننده نفت را به خرید هرچه بیشتر نفت از ایران تشویق کند و تحریم های کنونی این کشور را تضعیف کند. 

ایران و 1+5 بر سر مهلت جدید 24 مارس برای مذاکره درباره رئوس کلی یک موافقت نامه جامع به توافق رسیده اند. جزئیات نهایی این موافقت نامه قرار است تا پایان ماه ژوئن نهایی شود. 

روز چهارشنبه در یک نشست پرسش و پاسخ در کمیته روابط خارجی سنا دو کارشناس که از اعمال تحریم های سختگیرانه حمایت کرده اند از اعضای کمیته خواستند مجازات های جدید را به تاخیر بیندازند. 

سناتور دموکرات رابرت منندز ، یکی از حامیان اصلی قانون تحریم های سختگیرانه علیه ایران، در این نشست تلویحا گفت می خواهد تا زمان مهلت بعدی مذاکرات منتظر بماند و ببیند آیا ایران توافق را می پذیرد یا خیر. وی گفت اگر ایران توافق را نپذیرد ، اقدام کنگره برای تصویب مجازات های بعدی ممکن است اهرم اعمال نفوذی را در اختیار ما قرار دهد. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار