مديرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسويه وجوه بورس با بيان اينکه همه خدمات ما الکترونيک می‌شود، گفت: اين شرکت 4 کارکرد اصلی در حوزه مديريت ريسک سهامداری بر عهده دارد که امور ثبتی يکی از آنهاست و همه انچه که اتفاق می‌افتد، ثبت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حامد سلطاني نژاد افزود: اين کارکرد شبيه سازمان ثبت اسناد و املاک است که معلوم مي کند سهام و مالکيت دارايي سرمايه اي به نام چه فرد حقيقي و حقوقي است و چگونه در روند معاملات تغيير مي کند.

وي گفت: کارکرد ديگر اين شرکت هم تسويه معاملات و داد و ستد است و اينکه بازيگران چه رفتاري دارند و بر تسويه معاملات نيز نظارت مي شود تا دو طرف معامله زيان نکنند و تسويه مالي را انجام مي دهد و اينکه چه منابع مالي بايد پرداخت و دريافت شود.

سلطاني نژاد در گفتگو با راديو اقتصاد اظهار داشت: کارکرد سوم ما مديريت ريسک است و شرايطي را فراهم مي کند تا فعالان دچار زيان هاي ناشي از عدم ايفاي تعهدات طرف ديگر معامله نشوند و کارکرد چهارم شرکت سمات نيز نظارت بر اقدامات شرکتي از لحاظ توزيع سهام و افزايش سرمايه محسوب مي شود.

وي گفت: رويکرد ما افزايش شفافيت عملکردهاست و سرمايه گذاران مطمئن مي شوند که دارايي خريداري شده به نام انها ثبت مي شود و منابع مالي معاملات به طور شفاف به حسابشان واريز مي شود.

سلطاني نژاد تصريح کرد: بازار سرمايه با توجه به شفافيتي که فراهم مي شود ، فضايي ايجاد مي کند تا سرمايه ها به نحو مطلوب براي فعاليت هاي توليدي تخصيص يابد.

وي ادامه داد: بازار سرمايه در تجهيز منابع براي بازار اوليه ، نقش موثري در اقتصاد مقاومتي دارد و مردم مي توانند سرمايه هاي خود را در قالبي شفاف و مطمئن در بنگاه هاي توليدي که در بورس ها حضور دارد، سرمايه گذاري کنند.

مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) همچنين از راه اندازي صندوق حمايت از سرمايه گذاران در آينده نزديک خبر داد و گفت: شرکت هاي سپرده گذاري زمينه استقرار شفافيت و اجراي حاکميتي شرکتي را در بازارهاي سرمايه جهان فراهم مي کنند.

وي تصريح کرد: حاکميت شرکتي روي سه پايه انصاف، شفافيت و مسئوليت پذيري استوار است و يکي از نقش هاي مهم شرکت هاي سپرده گذاري نيز ايجاد شفافيت و افزايش کارايي در بازار سرمايه  به شمار مي رود و صندوق حمايت از سرمايه گذاران در صورتي که يکي از ارکان بازار سرمايه مانند کارگزاري بورس دچار مشکل شود ، ريسک سهامداران را جبران مي کند و جزء  زيرساخت هاي بازار سرمايه محسوب مي شود و البته هنوز در اول  راه است و بايد توسعه يابد.

سلطاني نژاد گفت: انجام امور تسويه و پاياپاي ، امور ثبتي ، اقدامات شرکتي و مديريت ريسک چهار وظيفه مهم اين شرکت است تا زمينه استقرار شفافيت و حاکميت شرکتي در اين بازار فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار