امروز در تاریخ؛

از آغاز هشتمین کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران تا آغاز انتفاضه مردم فلسطین

آغاز هشتمین کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران، تأسیس "کاخ کرمْلین" در مسکو، آغاز انتفاضه مردم ستم‌دیده فلسطین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 آذر 1393 خورشیدی برابر با 16 صفر 1436 هجری و 9 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد (1370 ش)
یازده سال پس از آغاز جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و سه سال پس از صدور قطعنامه 598 شورای امنیت و اتمام جنگ و با تلاش‌های پی‌گیر سیاسی مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، حقانیت ایران در دفاع مشروع به اثبات جامعه جهانی رسید. خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 طی یک گزارش رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق در 31 شهریور 1359 به ایران حمله کرده و متجاوز است. اعلام اینکه در جنگ تحمیلی، عراق آغازگر و مسؤول جنگ بوده است، یک پیروزی بزرگ سیاسی است. این دفاع و نبرد، در حالی ادامه و پایان یافت که جهانیان، بانی جنگ را می‌شناختند و حتی به کمک او شتافته بودند. آنان زمانی به خود آمدند که سلاح‌های ارسالی به عراق، علیه خودشان به کار گرفته شد و عراق، منطقه خلیج فارس را درگیر جنگی مهیب و عظیم کرد. متجاوز بودن عراق، گرچه بسیار دیر اعلام شد، اما از پیروزی‌های مهمی است که در تاریخ کشورمان به عنوان واقعه‌ای بزرگ ثبت شده است.

رحلت آیت اللَّه العظمی "سیدمحمد رضا گلپایگانی" زعیم عالیقدر حوزه علمیه قم (1372 ش)
آیت‌اللَّه العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی در سال 1277 ش (1316 ق) در منطقه گوگد گلپایگان به دنیا آمد. حضرات آیات: مرتضی حائری یزدی، شهید مرتضی مطهری، شهید محمدعلی قاضی طباطبایی، شهید سیداسداللَّه مدنی، شهید دکتر محمد مفتح، شهید دکتر سیدمحمدحسینی بهشتی، علی مشکینی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، لطف اللَّه گلپایگانی، حسن حسن‌زاده آملی، احمد جنّتی، علی‌پناه اشتهاردی، رضا استادی و علی احمدی میانِجی و ده‌ها عالم فاضل از جمله شاگردان آن مرجع بزرگ دینی می‌باشند. آیت‌اللَّه گلپایگانی دارای نگاشته‌ها و تقریرات فراوانی می‌باشد و در دوران سی و دو ساله مرجعیت، یکی از ارکان فقاهت بوده و به ضرورت، در تمام ابواب فقه، فتوا داده است. کتاب الحج، کتاب القضاء و حاشیه بر عروة الوثقی و... از جمله تالیفات آن فقیه بزرگوار به شمار می‌روند. ایشان همچنین در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن، همواره حمایت خود را از قیام و رهبری آن اعلام می‌کرد. آیت‌اللَّه گلپایگانی سرانجام پس از عمری خدمت و تدریس و تألیف، در هجدهم آذرماه 1372 ش برابر با 24 جمادی‌الثانی 1414 ق در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در مسجد بالاسرِ حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آغاز هشتمین کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران (1376 ش)
هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران با شرکت قریب به اتفاق سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان در هجدهم آذرماه 1376 و با سخنان مهم مقام معظم رهبری آغاز شد. حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای در این سخنان با تکیه بر سه محور عمده اسلام، امت اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی و با اشاره به وضعیت موجود ملل مسلمان و کشورهای اسلامی در دنیای امروز و تصویر و دورنمای آن، بر ضرورت شناسایی و شناساندن اسلام، پیشینه و دورنمای امت اسلامی و ظرفیت، قدرت و وظایف سازمان کنفرانس اسلامی تاکید کردند.

ایشان همچنین پیشنهادهای تشکیل بازار مشترک اسلامی، تشکیل پارلمان مشترک اسلامی، تشکیل دیوان داوری اسلامی و تلاش برای عضویت دایم دنیای اسلام در شورای امنیت سازمان ملل تا زمانی که حق وتو به قوت خود باقی است را به سران کشورهای اسلامی ارایه نمودند. هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در حالی در تهران برگزار شد که جهان اسلام با مشکلات عدیده‌ای از قبیل: فرایند به اصطلاح صلح خاورمیانه و حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی، ادامه برادرکشی و جنگ در افغانستان و نیز بحران جامو و کشمیر، بوسنی و هرزه‌گوین و... روبرو بود. در پایان اجلاس سه روزه کنفرانس اسلامی در بیستم آذر 1376، اعضای سازمان متعهد شدند که با تروریسم مقابله کنند و برای بازپس‌گیری قدس و مسجدالاقصی و حق ملی مردم فلسطین و بازگشتن به سرزمینشان و ایجاد کشور مستقل فلسطین با حاکمیت قدس شریف به عنوان پایتخت، تلاش کنند.

درگذشت آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی از علمای برجسته و فقهای مجتهد (1392 ش)
آیت‌الله مصطفوی فرزند سید احمد در سال ۱۳۱۱ شمسی در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت در کاشان دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن دروس ابتدایی در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه کاشان شده و به تحصیل علوم دینی پرداخت. سید محمدباقر دروس مقدمات از محضر شیخ عبدالله مدنی، سیدعلی حایری و شیخ محمود نجفی آموخت. پس برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شده و دروس سطح را نزد بزرگانی چون: شیخ عبدالجواد کرباسی، سلطانی بروجردی، سیدرضا صدر، فرا گرفت. آیت‌الله مصطفوی ضمن تحصیل و تدریس از فعالیت‌های فرهنگی نیز غافل نبود و در ایام تبلیغ به شهرهای مختلف سفر کرده و به ارشاد و تبلیغ می‌پرداخت. وی پس از پایان دروس سطح، برای ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف گردید و از محضر حضرات آیات خویی، میرزا باقر زنجانی، سیدجمال گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، حکیم، سید عبدالهادی شیرازی بهره‌ها برد. درحوزه علمیه آیت الله مصطفوی تاکنون عالمان زیادی از علوم ایشان بهره برده و پرورش یافته اند.

درگذشت آیت اللَّه "مجتهد تبریزی" عالم بزرگ اسلام (1337 ق)
حاج میرزا مصطفی مجتهد تبریزی از افاضل علمای تبریز است که بسیار کریم النفس و خوش خلق و دارای ذکاوت و هوش سرشار بود. میرزای مجتهد تبریزی در خاندانی فاضل و عالم پرور به دنیا آمد. وی در فقه، اصول، نجوم، ریاضیات، شعر و ادب تبحر داشت و کمال او بر همگان آشکار بود. در ابتدا به تحصیل مقدمات پرداخت و سپس در نجف اشرف از درس آخوند خراسانی، شیخ الشریعه‌ی اصفهانی، سیدمحمدکاظم یزدی و دیگر بزرگان استفاده کرد. العَروض، حاشیه‌ی کفایةالاصول و اللباس المشکوک از جمله تالیفات ایشان است.

تولد "کارل شیل" شیمی‌دان برجسته سوئدی و از بنیان‌گذاران شیمی جدید (1742 م)
کارْلْ ویلهم شیل، شیمی‌دان سوئدی در 9 دسامبر 1742 م در سوئد به دنیا آمد و با پشتکار و علاقه بسیار به تحصیل ادامه داد. شیل که در عصر شکوفایی علم شیمی می‌زیست، پس از پنج سال تلاش و مطالعه پی‌گیر در اکتبر 1772 م موفق به کشف گاز "کلر" شد که یکی از عناصر مهم شیمیایی است و موارد استفاده بسیاری در صنعت دارد. وی هم‌چنین در سال 1774 م موفق به کشف اکسیژن شد و نام آن را "هوای آتشین" نهاد اما این عنصر در همان سال توسط لاوازیه دانشمند فرانسوی کشف شده و اکسیژنْ نام گرفت. این محقق سوئدی هم‌چنین منگنز و گلیسیرین را کشف کرد. کارل شیل سرانجام در 21 می سال 1786 م در 44 سالگی درگذشت.

تولد "کلود بِرتولِه"، شیمی‌دان برجسته فرانسوی (1748 م)
کنت کلود لویی بِرتوله، شیمی‌دان فرانسوی در نهم دسامبر 1748 م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود موفق به اخذ دکترای طب شد و پس از آن به مطالعه و تحقیق در علم شیمی پرداخت. برتوله تحقیقاتی درباره کلُر انجام داد و زمانی که مشاور یک کارخانه لباس‌شویی بود، به طرز استفاده از کلر برای رنگ‌زدایی پی برد. او هم‌چنین آزمایش‌هایی درباره آمونیاک انجام داد و برای اولین بار به ترکیب واقعی آن پی برد. با این حالْ، بزرگ‌ترین خدمت او به دانش شیمی، نظریه‌ای است که در سال 1803 م درباره فعل و انفعالات شیمیایی عرضه کرد که خود طلیعه قانون تأثیر جِرم بود. هر چند این نظریه در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت اما پس از پیدایش دانش شیمی فیزیک در قرن بعد بود که مفاهیم نظریه برتوله در شیمی راه یافت و اهمیتی فوق‌العاده کسب کرد. برتوله بر اساس این نظریه اعتقاد داشت که نوع محصولات هر فعل و انفعال، بسته به اجرام نسبی موادی که در آن دخالت دارند تغییر می‌کند. او هم‌چنین در باب حرارت و ماهیت آن نیز تحقیقاتی به انجام رساند. کلود برتوله سرانجام در ششم نوامبر 1822 م در 74 سالگی درگذشت.

آغاز جنگ "مَدرَس" بین استعمارگران انگلیس و فرانسه (1758 م)
در نهم دسامبر 1758 م جنگ سیزده ماهه مَدْرَس که یکی از پر تلفات‌ترین جنگ‌های استعماری میان انگلیس و فرانسه در هندوستان بود، با حمله قوای فرانسه به بندر مدرس که در اشغال انگلیسی‌ها بود، شروع شد و فرانسه با سه هزار سرباز در مقابل نیروی بیست و دو هزار نفری انگلیس قرار گرفت. در نهایتْ فرانسه در ژانویه 1761، به دلیل نرسیدن نیروی کمکی تسلیم انگلیس شد و بدین ترتیب، زمینه برای تثبیت سلطه استعماری انگلیس بر شبه قاره هند هموارتر گردید.

تأسیس "کاخ کرمْلین" در مسکو، مرکز سیاست روسیه (1840 م)
در تاریخ نهم دسامبر 1840 م، کاخ بزرگ کرِمْلین که یکی از زیباترین ابنیه تاریخی امروزی روسیه محسوب می‌شود در شهر مسکو، افتتاح شد. این کاخ در زمان نیکلای اول، تزار روسیه در شهر مسکو پایتخت این کشور و در ساحل چپ رود مُسکوا بنا شده است و تا قبل از این که حکومت شوروی، مقر خود را در این کاخ اعلام کند، کاخ موقتی تزار نامیده می‌شد. کرِمْلْ به معنای اَرگ دولتی و دژی است که داخل شهری بسازند، دارای دیوارهای سنگی بزرگ باشد و هم‌چنین ادارات دولتی، داخل آن واقع شوند.

هرچند در روسیه، کرِمْل‌های زیادی وجود دارد ولی از همه مهم‌تر و معروف‌تر، کاخ بزرگ کرملین است که اکنون ادارات مرکزی دولت روسیه در آن واقع است. در کاخ کرملین مهم‌ترین مجمع‌های عمومی، جلسات شورای عالی و کنفرانس‌های بزرگ بین‌المللی تشکیل می‌شود. آن چه امروزه و در زبان سیاسی، سیاست‌های کاخ کرملین خوانده می‌شود، مجازاً به معنای سیاست‌های روسیه و مقامات آن و یا نظرات و خط مشی‌های روسیه است، در حقیقت نام محلی است که مقر رسمی حاکمان سیاسی این کشور می‌باشد.

اشغال سرزمین فلسطین در جنگ جهانی اول توسط نیروهای انگلیسی (1917 م)
در جریان جنگ جهانی اول، نیروهای انگلیس، سربازان عثمانی را در فلسطین شکست دادند و در 9 دسامبر 1917 م، بیت‌المقدس را به تصرف خود در آوردند. این شهر اگرچه از لحاظ استراتژیک در جریان جنگ، اهمیت چندانی نداشت اما سقوط آن، ضربه‌ای سخت بر عثمانی وارد ساخت. انگلیسی‌ها تا اکتبر سال بعد که پیمان متارکه جنگ و سپس قرارداد صلح میان دو طرف امضا شد، بسیاری از سرزمین‌های خاورمیانه را نیز تصرف کردند. تصرف فلسطین، توسط نظامیان انگلیس، از آن جهت مهم بود که، گام دیگری جهت تحقق مفاد اعلامیه بالفور، وزیر امور خارجه انگلیس تلقی می‌شد که یک ماه قبل از آن صادر شده بود. بالفور در این اعلامیه، وعده ایجاد یک دولت یهودی توسط صهیونیست‌ها در فلسطین را داده بود و تسلط انگلیس بر این سرزمین، زمینه عملی شدن این وعده را برای صهیونیست‌ها، فراهم‌تر کرد. از آن پس، سیل یهودیان از سراسر جهان به این منطقه سرازیر شدندو طی سی سال پس از آن، این امر تحت نظارت انگلستان که قیمومیت فلسطین را بر عهده داشت صورت گرفت. با نزدیک شدن زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، دولت انگلیس تا روز سیزدهم مه 1948 م نیروهای خود را از آن سرزمین خارج کرد و فردای آن روز، دولت غاصب اسرائیل اعلام موجودیت نمود.

تولد "ژوزف مارْکوارْتْ" خاورشناس برجسته آلمانی (1930 م)
ژوزف مارکوارْتْ خاورشناس آلمانی در 9 دسامبر 1864 م به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته‌های خاورشناسی، زبان‌شناسی کلاسیک و شرقی و زبان‌های عیسوی تکمیل نمود. وی پس از آن به عنوان استاد زبان‌شناسی ایرانی و ارمنی، در تاریخ و ادبیات و جغرافیای شرق و به ویژه ایران و ارمنستان تحقیق کرد و در موضوعات متعددی به فعالیت علمی پرداخت. زبان‌شناسی، تاریخ‌شناسی، جغرافی‌دانی، کتیبه‌شناسی، خواندن خطوط قدیمی و نژادشناسی در مباحث باستانی هند، اروپایی، آسیای میانه، افریقا و ایران و هم‌چنین آشنایی با زبان‌های محلی و سامی نمونه‌ای از توانایی علمی مارکوارْتْ، بود. هم‌چنین بخشی از آثار او نشان دهنده علاقه وی به ایران و آشنایی او با تاریخ شرق می‌باشد. کتاب‌هایی چون ایران شهر از نظر جغرافیایی، تتبعات درباره تاریخ ایران و شهرستان‌های ایران و... از جمله آثار اوست. ژوزف مارکوارت سرانجام در چهارم فوریه 1930 م در 66 سالگی درگذشت.

آغاز انتفاضه مردم ستم‌دیده فلسطین (1987 م)
کشتار تعدادی از جوانان فلسطینی در هشتم دسامبر 1987 م توسط نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی، موجب خشم و نفرت مردم فلسطین شد و فردای آن روز، مراسم تشییع جنازه آنان در نوار غزّه، آغازی بر انتفاضه مردم ستم‌دیده فلسطین گردید. گسترش این اعتراضات به سایر اراضی اشغالی سال 1967 م سبب شد تا این قیام‌ها که به انتفاضه موسوم گردید، همچنان ادامه یابد و ارتش اسرائیل در سرکوب آن ناتوان مانَد. در این خیزش‌ها که تمام اقشار فلسطینی به ویژه جوانان و نوجوانان مشارکت گسترده‌ای داشتند، برای مقابله با نیروهای سرکوب‌گر صهیونیستی، تنها از سنگ استفاده می‌شد و به همین جهت این انتفاضه به انقلاب سنگ، معروف گردید.

در جریان انتفاضه و در اثر رویارویی روزانه مردم و واکنش وحشیانه نیروهای اسرائیلی، روز به روز بر حقانیت فلسطینیان در افکار عمومی جهانیان افزوده می‌شد و بر عکس، رژیم صهیونیستی به انزوای بیشتری دچار می‌گردید. در خلال اولین ماه‌های سال 1988 م، بسیاری از فلسطینیان ساکن در مناطق اشغالی قبل از سال 1967 م، در اعتصابات و تظاهراتی که توسط رهبری متحد قیام مردمی در سرزمین‌های اشغالی اعلام می‌شد شرکت می‌کردند و این اولین نمونه از اعتراضات سیاسی مشترک در دو سوی مناطق اشغالی بود. ادامه انتفاضه فلسطین دست‌آوردهایی چون محکومیت جهان رژیم صهیونیستی، شکست طرح‌های ذلت‌بار سازش با متجاوزان، ایجاد وحدت میان گروه‌ها و طبقات مختلف مردم فلسطین، شکست دستگاه‌ها و سازمان‌های امنیتی و نظامی اسرائیل و ایجاد بحران و رکود اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی را به دنبال آورد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید