یک روزنامه آمریکایی نوشت: گفتگوهای هسته ای ایران با آمریکا، قطعاً بر مبارزات انتخاباتی سال 2016 هیلاری کلینتون تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا، روز شنبه در مقاله‌ای به قلم مشترک جی سولومون و پیتر نیکولاس نوشت: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا،  فاصله خود را با برخی از سیاست های غیرمحبوب دولت باراک اوباما، مانند طرز مدیریت بحران سوریه و اختلافات ایجاد شده میان آمریکا و روسیه برسر بحران اوکراین، بیشتر کرده است. با این حال، پیوند هیلاری کلینتون با تلاش های دولت اوباما در خصوص ادامه گفتگوها با ایران به مراتب نزدیک تر است. 

این روزنامه مدعی شد: هیلاری کلینتون مسئولیت راه اندازی گفتگوهای سرّی با ایران را در سال 2012 میلادی به عهده گرفته است. همان گفتگوهای پشت پرده، شالودهِ مذاکرات هسته ای با ایران را که اخیراً برای هفت ماهِ دیگر تمدید شد، تشکیل داده است. به علاوه، جیک سالیوان، یکی از نزدیک ترین مشاوران سیاست خارجی هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا، هنوز هم یکی از مذاکره کنندگان ارشد دولت اوباما در گفتگوهای جاری با دیپلمات های ایرانی است. 

جمهوریخواهان از هم اکنون به مسئله ایران، به عنوان یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی که در نظر دارند در خلال مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی علیه نامزدهای دمکرات مطرح کنند، اشاره کرده اند. از سوی دیگر، کاخ سفید می گوید، دیپلماسی ما و توافق موقتی که سال گذشته در ژنو امضا کردیم، باعث شده است که بخش های کلیدی برنامه هسته ای ایران به پیش نرود. 

این منبع در خاتمه افزود: افراد نزدیک به کلینتون می‎گویند: احتمالاً رویکرد وی در خلال مبارزات انتخاباتی آتی اش برای رسیدن به کاخ سفید در رابطه با گفتگوهای هسته ای ایران از دو بعد متفاوت دنبال خواهد شد: اگر توافق جامع حاصل شود و این مسئله به خوبی حل و فصل گردد، آنگاه هیلاری کلینتون با کمال افتخار، به نقش خود و همچنین سالیوان در ایجاد کانالی دیپلماتیک با تهران و آغاز گفتگوهای سرّی با ایران اشاره خواهد کرد. 

از سوی دیگر، اگر این مذاکرات با شکست مواجه شود، آنگاه هیلاری کلینتون خواهد گفت: من همواره به احتمال موفقیت این مذاکرات مردد و شکاک بوده ام. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار