رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه با بیان اینکه بحث خشونت و تروریست محدود به یک کشور خاص نیست، غربی‌ها بیشتر باید نگران باشند، گفت: جمهوری اسلامی قدرتمند‌ترین موقعیت خودش در دهه‌های گذشته را داشته و این قدرت نظامی و تسلیحاتی نیست، چنانکه به گفته امام خمینی (ره) انقلاب ما نور و کلام است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ دبیر نخستین کنفرانس بین المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در آستانه نخستین کنفرانس بین المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری برگزار شد، اظهار داشت: کشورها در صحنه بین المللی دو چیز را دنبال می‌کنند، نخست پرستیژ و اعتبار و سپس جایگاه بین المللی. پرستیژ امر مهمی است که هر کشوری می‌خواهد بداند که چطور در دنیا مطرح می‌شود، اما مهم‌تر از آنجایگاه بین المللی است که شما چقدر در تحولات بین المللی ایفای نقش می‌کنید.  
 
وی افزود: بخشی از این امر که کشور می‌تواند به پرستیژ و جایگاه دست یابد، مربوط به قدرت و مولفه‌های آن است. ما در جمهوری اسلامی بیشتر اتکا به قدرت نرم داریم و روی این نکته تاکید می‌کنم که سطح تحلیل در تحولات روز دنیا کشور، ملت است. ایران و مردم ایران اولین کشور و ملت در دنیا به شهادت تاریخ بودند، به همین خاطر باید بتوانند هنجارسازی و ایفای نقش در سطح بین الملل داشته باشند.  
 
رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: انقلاب ما مردمی‌ترین انقلاب قرن گذشته بوده که یک شبه نبوده و محصول ۱۰۰ سال بوده است و ما طولانی‌ترین جنگ قرن گذشته را که سراسر دفاع بوده، پشت سر گذاشته‌ایم.  
 
زهرانی بیان کرد: بنابراین ایران نمی‌تواند با توجه به عظمت تاریخ انقلاب و نوع فرهنگ استراتژیک خود بگوید که من در دنیا ایفای نقش نمی‌کنم. کشوری که پرستیژ بین المللی و موقعیت داشته باشد، نمی‌تواند از یک وجهه امنیتی برخوردار باشد. کاری که سالهاست بقیه کشور‌ها سعی کرده‌اند در مورد ایران انجام دهند و وجهه ایران و انقلاب اسلامی را امنیتی کرده، به طوری که بقیه کشور‌ها بترسند.  
 
وی در ادامه افزود: امنیتی کردن لزوما به این معنا نیست که شما قدرتمند هستید، بلکه شما را طرفدار خشونت و مخل نظم جلوه می‌دهند و وقتی ما را امنیتی می‌کنند، بدین معناست که می‌گویند ایران مخل نظم است و اگر کشوری چنین وضعیتی را داشته باشد به دو هدف اول که کسب موقعیت و پرستیژ بین المللی است، دست نمی‌یابد.  
 
زهرانی بیان کرد: کار آقای روحانی این بود که با معرفی مفهومی به عنوان امید و اعتدال به مقابله با این فاکتور سوم پرداخت که گامی در جهت دستیابی به دو هدف اول است.  
 
وی با بیان اینکه موقعیت زمانی بسیار مهم است، تصریح کرد: خشونت همواره وجود داشته و دنیا در مقابل خشونت‌های جدید مستاصل است. خشونت فقط به شکل تروریست نیست و امروزه در بستر جهانی شدن معنا می‌یابد.  
 
رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: امروزه مرزی وجود ندارد که از مولفه‌های جهانی شدن است و تحلیل تروریست هر روز برای یک کشور مطرح است. اروپایی‌ها باید بیشتر نگران باشند، چرا که این مقوله تنها مربوط به جهان اسلام و خاورمیانه نیست و به لحاظ لجستیک هم بحث تروریست به یک دولت خاص معطوف نیست.  
 
زهرانی تصریح کرد: امروز اولین بار بعد از سه دهه است که اعتراف می‌کنند، ایران بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل که امیدواریم دستیابی به این نتیجه برای آن‌ها خیلی دیر نشده باشد. مشکل غربی‌ها اول نوع نگاه آن‌ها در فهم مشکل و مسئله‌دار بودن این نگاه بوده است و دوم اینکه برمبنای این نگاه راه حل را نیز وارونه دیده‌اند، بنابراین نگاه به ایران را از زاویه دیگری دیدند.  
 
وی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی قدرتمند‌ترین موقعیت خودش در دهه‌های گذشته را داشته و این قدرت نظامی و تسلیحاتی نیست، چنانکه به گفته امام خمینی (ره) انقلاب ما نور و کلام است.  
 
رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: از زاویه نظر گفتمان سخن یعنی اقدام، حرفهای ما امروز در دنیا تبدیل به قدرت می‌شود، چون اقدام است و وقتی که با کلام و گفتمان می‌توان اقدام ایجاد کرد، چرا خود را خسته می‌کنید و سراغ جنگ افزار می‌روید؟  
 
زهرانی بیان کرد: سه شنبه آینده در واقع یک نقطه شروع است و ایده ما این است که این کنفرانس به عنوان یک نهاد بین المللی مطرح شود، البته این تصمیم را کشور‌ها و افرادی که شرکت کرده‌اند، برای نهادینه شدن خواهند گرفت. در حال حاضر یک کشور میزبانی سال بعد را اعلام کرده، مقامات سیاسی و استراتژیک قبلی که ورودی به ساختار اجرایی داشته‌اند، در این بحث مشارکت خواهند کرد و نوع پنل‌های کنفرانس به صورت مناظره و بحث است، ۲۰۰ مقاله ارائه شده که حاصل آن به صورت دو جلد کتاب پس از پایان کنفرانس بیرون خواهد آمد. مدل این کنفرانس این است که می‌خواهیم کسانی که دست اندرکار اجرا بوده‌اند، بیشتر وارد بحث شوند.  
 
وی اظهار داشت: تعدادی از روسای جمهور و نخست وزیران سابق بحث خواهند کرد و عوامل آکادمیک بیشتر در بحث‌ها مشارکت خواهند داشت. سعی بر این است که از جمله این کنفرانس یک دستورالعمل اجرایی بیرون بیاوریم که مستند به فرمایش روحانی و قطعنامه‌ای است که در مجمع عمومی به تصویب رسید و آنچه که خروجی این کنفرانس باشد، به سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.  
 
زهرانی در خصوص اثرگذاری کنفرانس بیان کرد: اثرگذاری کنفرانس همین الان و تا این نقطه ادامه داشته، به طوری که ابتدا سعی بر بالابردن پرستیژ و جایگاه بین المللی ایران بوده و اینکه تصور به وجود آمده و نگاه امنیتی نسبت به جمهوری اسلامی از بین برود. رئیس جمهور قبلی پاکستان از جمله افراد شاخص در این کنفرانس نخست وزیر سابق نروژ، اردن، وزرای خارجه سابق که سه نفر تا کنون اعلام حضور کردند و ۵ وزیر خارجه کنونی، معاون رئیس اجرایی افغانستان، وزرای کشورهای اسلامی، معاونین وزارت خارجه‌های فعلی به تعداد زیاد از آسیا، اروپا و آمریکا.  
 
وی بیان کرد: پنل‌ها طوری چیده شده که همه بتوانند استفاده کنند، در یک پنل عمومی بحث خشونت از منظر بین المللی مطرح می‌شود و بعد از آن چند پنل منطقه‌ای است که کسانی که در هر پنل هستند، مربوط به آن منطقه هستند و در ادامه پنل‌های موضوعی دیگری هم وجود دارد که در خصوص دین و نقش آن در مقابل خشونت و همچنین جهانی شدن بحث می‌شود.  
 
زهرانی در پایان خاطرنشان کرد: این کنفرانس ادامه کنفرانسی است که توسط مراجع عظام در قم برگزار شد، اما در آن کنفرانس از زاویه دین به خشونت پرداخته شد اما در کنفرانس پیش رو به جنبه‌های امنیتی و استراتژیک پدیده خشونت پرداخته خواهد شد.  
 
محل برگزاری اجلاس به طوری است که افتتاحیه کنفرانس و سخنان مقامات سابق در محل اجلاس سران خواهد بود و ادامه کنفرانس در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد و کنفرانس آمیزه‌ای از شخصیت‌های گذشته و فعلی کشورهاست.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، عظمت ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار